Kompetanseutveksling i staten
Statlige virksomheter har drevet med kompetanseutveksling en stund, men systemene og prosessene var uoversiktlige, manuelle og tidkrevende. Derfor trengte Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) en digital løsning for både virksomheter og statsansatte som gjorde det enkelt å utveksle kompetanse.
Tidsperiode
Desember 2022 – mai 2023.
Utfordringsvideo
Om behovet
Staten har nesten 200 virksomheter og 160 000 ansatte. Staten som arbeidsgiver oppfordrer virksomhetene til å benytte seg av kompetanse på tvers av statlige virksomheter ved å legge til rette for, og verdsette kompetanseutveksling. Kompetanseutveksling i denne sammenhengen dreier seg om muligheten for å flytte statsansatte mellom virksomheter i korte perioder med inntil 1 års varighet, som for eksempel hospitering. På den måten kan staten utnytte kompetansebeholdningen som finnes blant virksomhetene på en ny og effektiv måte.
DFØ ønsket derfor en digital løsning som kunne koble sammen virksomhetenes behov og statsansattes kompetanse. Løsningen skulle fungere som et operativt verktøy som gjør at ansatte i staten gjør seg tilgjengelig for kompetanseutveksling fra virksomheten, men også som et strategisk verktøy på virksomhetsnivå som gjør at flere statlige virksomheter gjennomfører kompetanseutveksling som styrker gjennomføring av samfunnsoppdragene.
Du kan lese mer om behovet i dokumentet "Vedlegg 1: Behovsbeskrivelse".
Om løsningen
Gture har laget en løsning, på en low-code plattform, som de kaller Ablify. Webapplikasjonen kan gjøres tilgjengelig gjennom en nettleser. Løsningen gir oversikt over kompetansebehov, tilgjengelig kompetanse og gir mulighet for å koble sammen disse. Løsningen er tilrettelagt for kompetanseutveksling mellom virksomheter eller innad i en større virksomhet.
Interessert i løsningen? Ta kontakt med Gture.
Demonstrasjon av løsningen
Dokumenter brukt i konkurransen
StartOff
DFØs prosjekt var en del av StartOff-programmet. StartOff var et program for innovative anskaffelser, hvor offentlige oppdragsgivere fikk utviklet løsninger på sine behov, gjennom en prosess spesialtilpasset oppstartsselskaper. Programmet er nå avsluttet, men denne innovative anskaffelsesmetodikken kan fortsatt benyttes.
Kontaktinformasjon
Ta kontakt via sparretelefonen for mer å få mer informasjon om prosjektet, den offentlige virksomheten eller gjennomføring av innovative anskaffelser.
- sparretelefon [at] dfo.no (sparretelefon[at]dfo[dot]no)
- 404 34 830