Smart tilgang på bysykler

Kolumbus AS

Smart tilgang på bysykler

Den største utfordringen og et av de største suksesskriteriene i et bysykkelsystem er å gjøre det forutsigbart for brukerne. Dette innebærer at det er tilgjengelig sykler for brukerne der de trenger dem og når de trenger dem. Kolumbus AS søkte gjennom dette prosjektet en innovativ løsning som ville bidra til å optimalisere Bysykkelen i Rogaland.

Tidsperiode

Januar 2022 – oktober 2022

Utfordringsvideo

Om behovet

Bysykkelen ønsket en bedre utnyttelse av bysykkelsystemet og søkte en kostnadseffektiv, enkel og bærekraftig løsning som sikret best mulig tilgjengelighet av sykler til brukernes behov. For å få dette til var det behov for en innovativ løsning som kunne bidra til å få: fungerende sykler (uten feil og mangler, og med tilstrekkelig batterikapasitet) tilgjengelig på rett sted til rett tid.

Samtidig var det ønskelig at løsningen skulle ha:

  • Ha lave kostnader i anskaffelse og drift
  • Gi mindre miljøavtrykk og ressursbruk i drift og ombæring av syklene
  • Ved behov for ombæring og service, åpner for at frivillige aktører (individer/idrettslag ol.) kan utføre oppgaver   
  • Kunne anvendes til andre tilsvarende eller lignende systemer, eksempelvis for sparkesykler og andre bysykkelsystemer
  • Bidra til økt fleksibilitet i reisens start- og stoppunkt, utnyttelse og utvikling av ladestasjoner/drop zones (lokasjoner der sluttbruker setter en bysykkel fra seg)
  • Legge til rette for sesong- eller ad hoc-behov, eksempelvis ved festivaler, idrettsarrangement, ved strender i sommersesongen og kunne tilpasses til mer mobile ladestasjoner.

Du kan lese mer om behovet i dokumentet "Vedlegg 1: Behovsbeskrivelse".

Om løsningen

Selskapet Masterloop (som nå er en del av selskapet NAVTOR) ble valgt som vinner i prosjektet. Masterloop er et lite uavhengig programvareutviklingsselskap som utvikler og leverer B2B industrielle IoT-programvareprodukter, komponenter og skytjenester til fagfolk på tvers av ulike forretningssegmenter.

Masterloop laget en prototype på løsningen "CityBike Insight" som gjennom «gamification» involverte brukerne til å hente ut og levere sykler på måte som bidrar til bedre og mer balansert tilgjengelighet på tvers av ladestasjoner, samt automatisk ruteplan for bedre omfordeling av sykler gjennom innhenting og analyse av data fra bysykkelsappen.

Demonstrering av løsningen

Dokumenter brukt i konkurransen

Konkurranseregler StartOff: Smart tilgang på bysykler
pdf 254.75 KB
Vedlegg 1: Behovsbeskrivelse, Smart tilgang på bysykler
pdf 208.28 KB
Vedlegg 2: Mal for idéskisse, Smart tilgang på bysykler
docx 41 KB
Vedlegg 3: StartOffs forsknings- og utviklingsavtale, Smart tilgang på bysykler
pdf 370.08 KB

StartOff

Kolumbus sitt prosjekt var en del av StartOff-programmet. StartOff var et program for innovative anskaffelser, hvor offentlige oppdragsgivere fikk utviklet løsninger på sine behov, gjennom en prosess spesialtilpasset oppstartsselskaper. Programmet er nå avsluttet, men denne innovative anskaffelsesmetodikken kan fortsatt benyttes.

Kontaktinformasjon

Ta kontakt via sparretelefonen for mer å få mer informasjon om prosjektet, den offentlige virksomheten eller gjennomføring av innovative anskaffelser.

Sparretelefonen
  • sparretelefon [at] dfo.no (sparretelefon[at]dfo[dot]no)
  • 404 34 830
Oppdatert: 12. september 2024

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.