Smart tilgang på bysykler
Den største utfordringen og et av de største suksesskriteriene i et bysykkelsystem er å gjøre det forutsigbart for brukerne. Dette innebærer at det er tilgjengelig sykler for brukerne der de trenger dem og når de trenger dem. Kolumbus AS søkte gjennom dette prosjektet en innovativ løsning som ville bidra til å optimalisere Bysykkelen i Rogaland.
Tidsperiode
Januar 2022 – oktober 2022
Utfordringsvideo
Om behovet
Bysykkelen ønsket en bedre utnyttelse av bysykkelsystemet og søkte en kostnadseffektiv, enkel og bærekraftig løsning som sikret best mulig tilgjengelighet av sykler til brukernes behov. For å få dette til var det behov for en innovativ løsning som kunne bidra til å få: fungerende sykler (uten feil og mangler, og med tilstrekkelig batterikapasitet) tilgjengelig på rett sted til rett tid.
Samtidig var det ønskelig at løsningen skulle ha:
- Ha lave kostnader i anskaffelse og drift
- Gi mindre miljøavtrykk og ressursbruk i drift og ombæring av syklene
- Ved behov for ombæring og service, åpner for at frivillige aktører (individer/idrettslag ol.) kan utføre oppgaver
- Kunne anvendes til andre tilsvarende eller lignende systemer, eksempelvis for sparkesykler og andre bysykkelsystemer
- Bidra til økt fleksibilitet i reisens start- og stoppunkt, utnyttelse og utvikling av ladestasjoner/drop zones (lokasjoner der sluttbruker setter en bysykkel fra seg)
- Legge til rette for sesong- eller ad hoc-behov, eksempelvis ved festivaler, idrettsarrangement, ved strender i sommersesongen og kunne tilpasses til mer mobile ladestasjoner.
Du kan lese mer om behovet i dokumentet "Vedlegg 1: Behovsbeskrivelse".
Om løsningen
Selskapet Masterloop (som nå er en del av selskapet NAVTOR) ble valgt som vinner i prosjektet. Masterloop er et lite uavhengig programvareutviklingsselskap som utvikler og leverer B2B industrielle IoT-programvareprodukter, komponenter og skytjenester til fagfolk på tvers av ulike forretningssegmenter.
Masterloop laget en prototype på løsningen "CityBike Insight" som gjennom «gamification» involverte brukerne til å hente ut og levere sykler på måte som bidrar til bedre og mer balansert tilgjengelighet på tvers av ladestasjoner, samt automatisk ruteplan for bedre omfordeling av sykler gjennom innhenting og analyse av data fra bysykkelsappen.
Demonstrering av løsningen
Dokumenter brukt i konkurransen
StartOff
Kolumbus sitt prosjekt var en del av StartOff-programmet. StartOff var et program for innovative anskaffelser, hvor offentlige oppdragsgivere fikk utviklet løsninger på sine behov, gjennom en prosess spesialtilpasset oppstartsselskaper. Programmet er nå avsluttet, men denne innovative anskaffelsesmetodikken kan fortsatt benyttes.
Ta kontakt via sparretelefonen for mer å få mer informasjon om prosjektet, den offentlige virksomheten eller gjennomføring av innovative anskaffelser.
- sparretelefon [at] dfo.no (sparretelefon[at]dfo[dot]no)
- 404 34 830