Forskriften som fire direktorater nå foreslår, vil eventuelt bety at det blir obligatorisk for offentlige oppdragsgiverne å stille krav om nullutslippsløsning ved anskaffelser av ferger og hurtigbåter.
Klima – og miljødepartementet (KLD) ga 17. januar 2022 i oppdrag til Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ), Miljødirektoratet og Sjøfartsdirektoratet om å utrede mulige lav- og nullutslippskrav og -kriterier i offentlige anskaffelser av ferger, hurtigbåter og andre sjøtransporttjenester. Statens vegvesen har også deltatt i arbeidet med utredningen.
Krav i nye anbud
Bakgrunn for oppdraget var blant annet stortingsmeldingen om Klimaplan for 2021-2030 og stortingsmelding om den maritime politikken. Direktoratene er bedt om å utrede hvordan man kan stille krav om nullutslipp i nye anbud for ferger 2023 og krav om lav- og nullutslipp i nye anbud for hurtigbåter i 2025.
Ca. 300 ferger og hurtigbåter opererer i dag ulike ferge- og hurtigbåtsamband for det offentlige. Utslippene for ferger og hurtigbåter er estimert til om lag henholdsvis 580 000 tonn og 130 000 tonn CO2 i 2019.
Målet er nullutslipp
I utredningsarbeidet har direktoratene anbefalt at kravene til anskaffelse av ferger og hurtigbåter rettes mot nullutslippsløsninger. Forskriften direktoratene foreslår er utformet slik at det i utgangspunktet er obligatorisk for de offentlige oppdragsgiverne å stille krav om nullutslippsløsning når de anskaffer fartøy eller anskaffer tjenester om drift av samband.
Forskriften angir en plikt til å stille krav om nullutslippsløsning i anskaffelser, men arbeidsgruppen foreslår at oppdragsgiver kan også gjøre unntak dersom det er uforholdsmessig dyrt eller ikke teknisk mulig med nullutslippsløsninger.
I tråd med anskaffelsesloven
Den foreslåtte forskriften med plikt til å stille krav om nullutslippsløsninger i anskaffelser utgjør en operasjonalisering og konkretisering av plikten som allerede ligger i anskaffelsesloven § 5. Mens ordlyden i lovens § 5 er ganske vid, viser den foreslåtte forskriften tydelig at nullutslippsløsninger er målet for ferger og hurtigbåter.
For å estimere utslippsreduksjonene av obligatoriske miljøkrav i anskaffelser, har Miljødirektoratet tatt utgangspunkt i utslippstall estimert fra AIS-data for hver enkelt ferge eller hurtigbåt. Vår analyse viser at nullutslippskrav i anskaffelser kan utløse deler av utslippskuttet på rundt 135 000 tonn CO2 for ferger og 40 000 tonn CO2 for hurtigbåter i 2030.
Hvis regjerningen velger å gå videre med forslaget kan det tre i kraft fra 2023 for ferger og 2025 for hurtigbåter.