Skaper verdi for Norge

Statens innkjøpsforum 2024 gikk av stabelen for fjerde gang 13. november. Fra scenen fikk vi høre mer om hvordan statlige fellesavtaler innen kontor, reise og IKT skaper verdi for Norge.

Engasjementet var stort da lokale kontraktsforvaltere hos de statlige virksomhetene delte erfaringer og diskuterte effektive og bærekraftige anskaffelser for staten.

– Statens innkjøpssenter effektiviserer prosessene for å dekke statens behov. Dette er store anskaffelser som dekker mange ulike virksomheter, så det er nyttig å diskutere hvordan vi får det til best mulig, sier leder for Statens innkjøpssenter, Kjetil Østgård.

Gjennom bruk av fellesavtalene realiserer over 190 statlige virksomheter gevinster i form av grønn omstilling og bærekraftig utvikling, kostnadsbesparelser og effektivisering.

– For hver krone brukt på innkjøpssenteret, kan vi spare staten for 20 kroner, som kan brukes på mer fornuftige ting, forteller Østgård.

Lokale avtaleforvaltere er nøkkelen til suksess

Statens innkjøpssenter legger det til rette for gode anskaffelser og gevinster, slik som besparelser eller mer bærekraftig forbruk i staten. Men det er i stor grad de statlige virksomhetene som må realisere gevinstene.

– Det er faktiske innkjøp som teller! Det er derfor lokale avtaleforvaltere er en nøkkelrolle og et viktig bindeledd mellom Statens innkjøpssenter og de statlige virksomhetene, forklarer avtaleforvalter Lars Christian Sørlie.

På innkjøpsforumet deltok han i en panelsamtale om rollefordelingen mellom innkjøpssenteret og virksomhetene som er tilknyttet avtalene. De statlige virksomhetene er viktige for å utforme avtalene og inviteres med i behovsanalyser og innkjøpsgrupper. Sørlie presiserte at de statlige virksomhetene også er viktige i avtaleperioden for å realisere gevinstene.

– Det utarbeides et rammedokument per avtale, som oppsummer hovedtrekkene, og anbefalinger for bruk av avtalene for å oppnå størst mulige gevinster. Rammedokumentet er et viktig dokument for de lokale avtaleforvalterne å være kjent med, avslutter Sørlie.

Oppfølging på vegne av alle virksomhetene

Statens innkjøpssenter har også en rolle med å følge opp sentrale krav på vegne av statlige virksomheter, blant annet pris- og betalingsbetingelser, bærekraft, og samfunnsansvar. Innkjøpssenteret gjennomfører risikovurderinger og følger opp krav til etterlevelse av menneskerettigheter, arbeidstakerrettigheter, miljø og andre sentrale krav.

– Ved at Statens innkjøpssenter følger med på for eksempel lønns- og arbeidsvilkår på hoteller, framfor at hver enkelt virksomhet skal gjøre det, sparer vi både staten og leverandørene for mye ressurser, sier Østgård.

Etter lunsj var det parallelle sesjoner hvor det var dypdykk inn i de ulike kategoriene og avtalene.

– For oss er disse sesjonene en viktig arena for å kunne skape felles forståelse og god deling av erfaring. Vi utarbeider statlige fellesavtaler og jobber med at de forvaltes på en god måte på vegne av statlige virksomheter, avslutter Østgård.

Publisert: 20. november 2024

Kontakt

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.