Append valgt som vinner av Helsedirektoratets StartOff-konkurranse

Familier til barn med alvorlig sykdom eller komplekse behov bruker opptil 19 timer på å søke etter informasjon og koordinere tjenester rundt barnet. Sammen med innovative leverandører i oppstartsmarkedet vil Helsedirektoratet nå gjøre det enklere og raskere for familiene å finne relevant informasjon. Vinneren av konkurransen er nå kåret!

Alle snakker om AI om dagen, og det er kanskje ikke så rart. Teknologien, og kanskje spesielt språkmodeller, har nådd en teknologimodenhet som gjør at det kan komme samfunnet til nytte. Til tross for at alle er enig i potensialet i teknologien kan det være vanskelig å ta den i bruk i egen virksomhet. I lys av dette ønsket Helsedirektoratet å benytte StartOff som virkemiddel for å samarbeide med oppstartsmarkedet for å få praktisk erfaring med kunstig intelligens. Helsedirektoratet ønsket derfor å teste mulighetene og funksjonaliteten i teknologien, og lyste i juni ut konkurransen «Enklere tilgang på informasjon», der de søkte etter en løsning som kan gjøre det enklere for familiene til alvorlig syke barn å finne frem i jungelen av informasjon som ligger spredt på et stort antall nettsider.

Seks personer sitter i en trapp på Forskningsparken
Prosjektgruppen fra Helsedirektoratet og StartOff. På bilde: Kristin Brænden (Helsedirektoratet), Jonas Rusten Wang (Helsedirektoratet), Line Borgvin Hansen (Helsedirektoratet), Magne Hareide (StartOff), Lilia Amundsen (Helsedirektoratet) og Ingrid Gjerdevik (StartOff)

Etter en runde med rekordmange ideskisser, ble den Trondheimsbaserte startupen Append valgt som vinner av konkurransen i september. De har nå satt i gang utviklingen av en minimumsløsning (MVP) som vil kunne presentere all relevant  informasjon familiene trenger på ett sted. Løsningen vil bruke språkmodeller og annen teknologi i kombinasjon for å kunne samle informasjon fra en rekke ulike kilder tilpasset en gitt kontekst.

En vellykket løsning vil ikke bare spare familiene for tid. De vil enklere få tilgang på informasjon om hvilke rettigheter de har og oppleve økt tillit til en mer samlet forvaltning. Løsningen vil også frigi tid for de ansatte i helsetjenestene, som vil kunne brukes på andre ting.

StartOff-prosjektet er en del av Livshendelsen «alvorlig sykt barn», et samarbeid mellom Helsedirektoratet, Direktoratet for e-helse, Utdanningsdirektoratet, Statped, NAV, KS og Flekkefjord kommune, som jobber for å få frem løsninger slik at barn og unge med sammensatte behov og deres foresatte skal oppleve et bedre og mer forutsigbart tilbud. Livshendelsene gjennomføres i regi av Digitaliseringsdirektoratet som kommenterer:

Det er veldig spennende at Helsedirektoratet bruker StartOff for å samarbeid med oppstartsbedrifter for å teste ut kunstig intelligens, og det er stor sannsynlighet for at teknologien og erfaringene fra prosjektet vil ha stor overføringsverdi til andre livshendelser og bruksområder på tvers i offentlig sektor. StartOff er et godt verktøy for å ta ned risiko når vi tester ut og verifiserer nye løsninger i offentlig sektor. Vi kommer raskt frem til et testbart resultat, og kan synliggjøre gevinster av ny teknologi.


Magne Hareide, StartOff/DFØ
Prosjektleder

Ingrid Gjerdevik, StartOff
Innleid startup-rådgiver

Ingrid Gjerdevik
Publisert: 19. oktober 2023 Oppdatert: 6. juni 2024

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.