47 prosent av de 50 største offentlige virksomhetene har ingen strategi for å ivareta menneskerettigheter. Dette kommer fram i den nye rapporten: «Respekt for menneskerettigheter i offentlige anskaffelser: Hvordan ivaretar de største offentlige virksomhetene lovkravet?» .
Bedre kontroll
– Resultatene i rapporten viser at virksomhetene kan bli bedre til å kontrollere at menneskerettigheter ivaretas ved produksjon av varer som daglig brukes i statlige og offentlige virksomheter. For eksempel er det kun fire prosent som gjør stikkprøvekontroller, sier divisjonsdirektør Dag Strømsnes.
Rapporten er laget i samarbeid mellom DFØ og KPMG.
Kontroll gir resultater
Han sier at det også er positive funn i rapporten. Enkelte virksomheter gjennomfører systematisk kontroll som reduserer risikoen for brudd på grunnleggende menneskerettigheter i produksjonsprosessen, og som kan gi konkrete forbedringer av forholdene i leverandørkjeden.
En av de offentlige virksomhetene som omtales i rapporten, har bidratt til at arbeidere ved en fabrikk som produserer engangshansker i Malaysia har fått lønn og sine pass tilbake, da de avdekket tvangsarbeid på fabrikken.
Stor innkjøpsmakt
Virksomhetene som var med i undersøkelsen kjøper inn varer og tjenester for over 100 milliarder kroner årlig. De har gode muligheter for å påvirke leverandørene i en ansvarlig retning.
– Bruk innkjøpsmakten for alt den er verdt for å fremme gode arbeidsforhold i leverandørkjedene, sier Dag Strømnes.