Veiledning om bruk av dynamisk innkjøpsordning

DFØ har laget ny veiledning om hvordan dynamisk innkjøpsordning skal gjennomføres og når ordningen er egnet.

Det har vært en økende interesse for bruk av dynamisk innkjøpsordning og det har utviklet seg svært ulik forståelse av regelverket og praksis ved gjennomføringen. Vi håper veiledningen kan være til nytte, sier seniorrådgiver Ingrid Bjerke Kolderup.

Som offentlig oppdragsgiver kan det være aktuelt å bruke dynamisk innkjøpsordning når

  • du har et gjentagende behov for ytelser som ikke trenger særlige tilpasninger, såkalte hyllevarer.
  • du anskaffer i et marked preget av rask utvikling, for eksempel utvikling av teknologi, synkende priser, stor variasjon i kapasitet i markedet eller stadig nye leverandører
  • du vil legge til rette for at små og mellomstore bedrifter (SMB-er) kan delta og kan noen ganger være et alternativ til rammeavtaler

Ordningen skal gjennomføres som en fullt ut skriftlig elektronisk prosess fra du som oppdragsgiver etablerer ordningen til du inngår avtale med leverandøren. Det derfor ikke anledning til muntlig kommunikasjon som intervjuer eller forhandlinger, heller ikke gjennom Teams, Zoom eller andre muntlige elektroniske kanaler.

Se veiledningen om dynamisk innkjøpsordning

Publisert: 9. desember 2021 Oppdatert: 11. april 2023

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.