Bergen åpner opp elbilladerne for offentligheten
I Bergen kan snart privatpersoner bruke ladere, som i dag er reservert for kommunens kjøretøy, på tider av døgnet med ledig kapasitet. Tiltaket er del av kommunens nye avtale om drift og support for lading av elbiler.
Anskaffelsestype: Tjenestekontrakt, 2+1+1+1+1+1 år
Verdi: 7 millioner + mva.
Tilbydere: 5 kvalifiserte leverandører og 3 leverandører invitert til forhandlinger
Leverandør: Current Eco AS
Om anskaffelsen
Bergen trenger flere lademuligheter og kommunen har derfor laget en ladestrategi. Den fant at mange ladere står ubrukt store deler av døgnet. Dette gjelder for eksempel ved skoler, barnehager og sykehjem der parkeringsplasser med ladere er reservert de ansatte, og på parkeringsplasser dedikert for bildeling. Kommunen ønsker å tilgjengeliggjøre mange av disse for offentligheten utenfor arbeidstid.
Selskapet Current Eco er valgt som kommunens leverandør av drift- og supporttjenester for ladere. Noen hovedpunkter i avtalen er:
- Tilgjengeliggjøring av eksisterende ladepunkter for offentligheten: Kommunen velger ut ladepunkter som kan åpnes opp, og Current Eco har løsningen som gjør det mulig å styre tilgjengeligheten.
- Sømløs betaling for brukerne gjennom “roaming”: Brukerne kan betale ved å bruke ladebrikker eller apper fra ulike leverandører, uten å måtte registrere seg hos Bergen kommune eller deres ladeoperatør. For eksempel kan de benytte Elbilforeningens ladebrikke eller EasyPark-appen for å starte lading på disse stasjonene.
- Kundestøtte: Current Eco tilbyr kundestøtte kl. 7-23. hver dag. Om natten kan kommunens vaktsentral kontaktes om problemer som ikke kan vente.
- Aktiv overvåking av ladeanlegg, inkludert preventiv feilsøking: Det er et mål å oppdage og rette feil før de blir et problem for brukerne.
- Integrasjon mot andre kommunale systemer: Godt dokumenterte, åpne API-er gir muligheter for integrasjon. Et eksempel på integrasjon er mot Pocket Control, som trafikkbetjentene i kommunen bruker til håndheving.
- Datatilgang og analyser: Current Eco deler data, som kommunen bruker for å planlegge videre utbygging av ladeinfrastruktur i kommunen.
Framgangsmåte
Rammeavtalen med Current Eco er forankret i Bergen kommunes ladestrategi for 2023-2031, som ble vedtatt i juni 2023.
Konkurransen ble gjennomført med kvalifikasjonsfase, tilbudsfase og forhandlinger. 7 leverandører anmodet om kvalifisering, 5 av disse ble invitert til å levere tilbud, og alle disse leverte tilbud. De 3 beste av disse ble invitert til forhandlinger.
Tilbudene ble vektet etter følgende tildelingskriterier:
- Løsningsbeskrivelse (30 prosent): Tilbyder skal beskrive hvordan deres tjeneste møter Bergen kommunes behov, inkludert å sikre høyest mulig oppetid og sømløs brukeropplevelse. Kommunen kan forespørre en demonstrasjon av systemet i en forhandlingsfase.
- Kompetanse og erfaring (25 prosent): Dette kriteriet vurderer kompetansen og erfaringen til ressurspersonene som skal jobbe med avtalen, og dokumenteres med CV til ressurspersoner.
- Oppgaveforståelse (20 prosent): Det er definert ulike "caser” som kan oppstå i løpet av kontraktsperioden som leverandør må håndtere. Tilbyderne må beskrive, steg-for-steg, hvordan de ville løst disse situasjonene.
- Pris (25 prosent): Enhetspris per lader som skal betjenes. Kommunen oppfordrer tilbyderne til å legge inn volumrabatter, som gir lavere pris per enhet når kommunen bygger ut flere ladepunkter.
Oppdragsgiverens råd og erfaringer
- Velg en kontraktsform og en metode for prising av tjenestene som tar høyde for ulike scenarier – f.eks. er utbyggingstakt for ladetilbud avhengig av politiske og budsjettmessige prioriteringer som ikke kan forutsies. Legg inn rom for å få utviklet nye funksjoner underveis etter behov.
- Ta høyde for teknologisk utvikling – ikke vær for spesifikk. Bruk de innarbeidede standardene for bransjen, slik som OCPP-protokollen og OCPI for “roaming” og integrasjoner. Be om godt dokumenterte API-er for eventuell integrasjon mot andre fagsystemer i kommunen.
- God markedsdialog og forståelse av markedet er viktig for å «treffe» med konkurransen og vite hva en skal spørre etter. Lei inn en god konsulent om dere ikke kan skaffe dere kunnskapen selv. Vi fikk god hjelp av Eirik Hordnes i Sweco.
- Man kan oppfordre leverandører til å tilby volumrabatter ved prising av ladepunkter. Når kommunen etablerer flere ladestasjoner, forventer vi at kostnaden per ladepunkt reduseres i tråd med økt antall.