Kontrakt inngått:

Energisparekontrakt kuttet forbruk med 30 prosent

Folldal kommune har redusert strømforbruket med ca. 30 prosent i sine bygg takket være en energisparekontrakt. Investeringene var tilbakebetalt i løpet av 3-5 år.

Kontakt

Anskaffelsestype: Energisparekontrakt (NS 6430)

Verdi: Ca. 10 mill. kr

Tilbydere: 3

Leverandør: AF Gruppen

Om anskaffelsen

I 2014 vedtok Folldal sammen med Alvdal, Rendalen og Tolga kommuner i Nord-Østerdalen å redusere energiforbruket i kommunale bygg gjennom en energisparekontrakt. AF Gruppen vant kontrakten, som var delt opp i tre faser:

  1. Analysefase: AF Gruppen gjorde i 2015 detaljerte energianalyser og foreslo tiltak i byggene.  Kommunene kunne velge å gå videre eller ei til neste fase, og fastsatte en endelig tiltakspakke basert på garantier fra entreprenøren om energibesparelser.
  2. Gjennomføringsfase: Folldal kommune valgte å gå videre med de mest lønnsomme tiltakene, basert på en pris på 60 øre per kilowatt-time. Tiltakene dekket de fleste av kommunens 13 500 oppvarmede kvm, fordelt på åtte bygg. De dreide seg om energibrønner, etterisolering og styring av belysning, og ble gjennomført i 2016-2017.
  3. Garantifase fram til 2023: Dette er perioden AF Gruppen fulgte opp tiltakene, med opplæring av kommunens driftspersonell, og garanterte energisparingseffekten av tiltakene.

I perioden 2018-2023 var strømforbruket i byggene omtrent 30 prosent lavere enn i 2014-2016.

Framgangsmåte

Anskaffelsen var en oppfølging av et interkommunalt energimerkingsprosjekt blant de samme fire kommunene i Nord-Østerdalen i 2012-2014. Det kartla energiforbruk og potensial for innsparinger.

Kommunestyrene vedtok et «regionalt fellesprosjekt for energisparing i kommunale bygg» i desember 2014, med et prosjektbudsjett på 2,5 mill. kr fordelt på tre år og fire kommuner. Midlene dekket hovedsakelig 80 prosent frikjøpt prosjektleder i tre år, ca. 900 timer innleid konsulent og midler til energianalyser.  

Etter vedtak utarbeidet kommunene omfattende grunnlagsdata for bygningsmassen. Det ble lagt ved konkurransegrunnlaget, som ble kunngjort våren 2015. Entreprenørene ble invitert til tilbudsbefaring ved to «testbygg» for at de skulle kunne gjøre grovvurderinger av besparelser, investeringer og lønnsomhet.

Tilbudene skulle dekke både analysefasen innenfor en ramme på maks 700 000 kr eks. mva, og gjennomførings- og garantifasen. Tilbudene skulle også etablere et minimumsnivå på energibesparelser som forpliktet entreprenøren videre: Dersom entreprenøren etter analysefasen viste seg å ikke kunne tilby en minst like god tiltakspakke som angitt i tilbudet (målt i investeringsnivå, energibesparelser og økonomisk lønnsomhet), ville entreprenøren miste honoraret for analysefasen, og kommunen ville ikke gå videre til gjennomføring.

For tildeling av kontrakten, utgjorde kriteriet «best lønnsomhet for kunden» 80 prosent. Det var delt likt mellom økonomisk nåverdi av tiltakene og forventet energibesparelse. De to kriteriene «erfaring fra liknende prosjekter» og «pris for analysefasen og energimerking av byggene», ble begge vektet 10 prosent.

AF Gruppen vant konkurransen med en tiltakspakke på drøyt 20 mill. kr for Folldal. Kommunen valgte de aller mest lønnsomme av disse tiltakene, som utgjorde ca. 10 mill kr og som ble vedtatt av kommunestyret.

Oppdragsgivernes råd og erfaringer

  • Energiforbruket i Folldal er redusert med omtrent 30 prosent, og fra 2023 gir alle tiltakene økonomisk gevinst for kommunen. Den vil vedvare i flere tiår.
  • Frikjøp av prosjektleder og innleie av konsulent med ekspertise på energisparekontrakter er viktig for å være en god motpart til entreprenør.
  • Gode grunnlagsdata for byggene må være del av konkurransegrunnlaget.
  • Mye tid går med til å forhandle videre etter kontraktsinngåelse.
  • Kommunen lyktes ikke med å sikre at avvik ble rapportert inn fra vaktmesterne. Det gjorde at kommunen mistet noe godtgjørelse for avvik fra entreprenør.
  • For en liten kommune uten tilstrekkelig bygningsteknisk kompetanse som Folldal, er en energisparekontrakt fordelaktig. Hvis kommunen selv sitter med kompetansen, kan man like gjerne gjennomføre tiltak i egenregi. I dette eksemplet valgte Alvdal etter analysefasen å gjennomføre de anbefalte tiltakene selv, i stedet for å inngå en energisparekontrakt.

Tilhørende dokumenter

Kommunestyrets saksframlegg om regionalt fellesprosjekt energisparing 2014.pdf
pdf 168.01 KB
Plan for regionalt fellesprosjekt energisparing i kommunale bygg okt.2014.pdf
pdf 2.86 MB
Konkurransegrunnlag vedlegg A Tilbudsformular[1].docx
docx 43.31 KB
Konkurransegrunnlag vedlegg B Mal for prosjektutviklingsrapport mai 2015.pdf
pdf 55.88 KB

Dokumentet er ikke behandlet for universell utforming. Kontakt oss hvis du trenger hjelp til å få tilgang til det som står der.

Oppdatert: 23. september 2024

Kontakt

Sparretelefonen
  • sparretelefon [at] dfo.no (sparretelefon[at]dfo[dot]no)
  • 404 34 830

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.