Kontrakt inngått:

Kortere massetransport med Innlandets «klimakriterium»

For anskaffelser av veiutbedringer, har Innlandet fylkeskommune laget en egen evalueringsmodell som prioriterer klima og miljø ved å premiere kortreiste masser.

Kontakt

Anskaffelsestype: Utførelsesentreprise

Verdi: 10 mill. kr

Tilbydere: 4

Leverandører: Toten Anlegg og Transport AS

Om anskaffelsen

Innlandet fylkeskommune utbedrer i 2024 sine fylkesveier gjennom fire regionale anskaffelser av utførelsesentrepriser. Det er lite legging av asfaltdekke i oppdragene, derfor handler klimabelastningene hovedsakelig om utslipp fra transport av pukk og andre masser. For å etterstrebe 30 prosent vekting av klima og miljø, har fylkeskommunen i 2024 testet ut et tildelingskriterium som prissetter klimagassutslipp knyttet til massetransporten. Det betyr at både kortreiste masser og el-lastebiler premieres.

I oppdraget for Toten viste dette kriteriet seg å være avgjørende, siden ulike tilbydere baserte seg på pukkverk og deponier med ganske ulike transportavstander. I de tre andre anskaffelsene ga kriteriet bare ubetydelige utslag. Ingen av tilbudene inkluderte el-lastebiler.

Christian Jakobsen i innlandet fylkeskommune.
Christian Jakobsen i anskaffelsesseksjonen har vært med på å utforme evalueringsmodellen for massetransport.
Gravemaskin på pukkverk.
Foto: Colourbox
Beliggenheten til pukkverk har mye å si for klimafotavtrykket til veiutbedringsprosjekter.
Lastebil med tilhenger
Foto: Stian Olsen
Det er denne typen lastebiler som brukes for å frakte masser i veiutbedringsprosjektene.

Framgangsmåte

Fylkeskommunen anslo først nærmest mulige pukkverk og deponier for de ulike veiprosjektene i anskaffelsen som beste tilfelle, og hvilke som ville ligge lengst bort som verste tilfelle. Det ga et beste tilfelle og et verste tilfelle antall kubikkmeter-kilometer massetransport. Dette satte oppdragsgiver opp mot antatt tilbudspris, og kalibrerte med en faktor slik at massetransport i et verste tilfelle scenario ville gi et påslag på omtrent 30 prosent av tilbudsprisen, mens et beste tilfelle ikke ville gi noe påslag, selv med fossilt drivstoff.

I evalueringen ble transportarbeidet multiplisert med utslippsfaktoren 0,1 for elektrisk og 2,6 for fossilt drivstoff. Likevel inkluderte ingen av tilbudene elektriske lastebiler.

Oppdragsgiverens råd og erfaringer

Tildelingskriteriet og evalueringsmodellen fungerte, og leverandørene var fornøyde. Anleggsentreprenørene prøver uansett å minimere transportavstander, men denne anskaffelsen indikerer at ikke alle entreprenører har (lik) tilgang til alle pukkverk og deponier. Derfor ble dette tildelingskriteriet avgjørende.

I tilbudsskjemaet for å beregne massetransport, tok oppdragsgiveren utgangspunkt i veireferanser (distanser langs en vei). Det var vanskelig å sikre at leverandørene brukte dette konsistent for å beregne avstander. I stedet bør man indikere avstandene gjennom adresse eller GPS-koordinater, og presisere hvilken kartløsning som skal brukes. Avstander bør angis i hele kilometer.

Oppdragsgiver definerte i kontrakten en økonomisk sanksjonsmekanisme («malus») i tilfelle entreprenøren skulle bryte tilbudets forpliktelser om massetransport, men ingen bonus for overoppfyllelse. De erfarte at malus-ordningen bør presiseres med at den gjelder for massetransport-regnestykket totalt, ikke per transportprosess (som jord, pukk osv.).  

Tilhørende dokumenter

Skjema for evaluering av tildelingskriterier og utbedringstiltak
xlsx 85.61 KB

Dokumentene er ikke behandlet for universell utforming. Kontakt oss hvis du trenger hjelp til å få tilgang til det som står der.

Trenger du hjelp med en anskaffelse?

Oppdatert: 5. september 2024

Kontakt

Sparretelefonen
  • sparretelefon [at] dfo.no (sparretelefon[at]dfo[dot]no)
  • 404 34 830

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.