Kontrakt inngått:

Norges mest utslippsfrie veiprosjekt bygges i Gran

I Gran på Hadeland bygger Statens vegvesen en ny miljøgate. Nye ladeløsninger og nye maskiner gjør 90 prosent av arbeidene utslippsfrie.

Kontakt

Anskaffelsestype: Utførelsesentreprise

Verdi: 47 mill. kr ekskl. mva.

Tilbydere: 6 søknader til prekvalifisering, 3 prekvalifiserte, 2 endelige tilbud

Leverandør: Anlegg Øst Entreprenør AS

Om anskaffelsen

I 2017 åpnet ny riksvei 4 som ledet trafikken ut av Gran sentrum. Innlandet fylkeskommune og Gran kommune besluttet derfor å omgjøre 650 meter av veien til en miljøgate med gang- og sykkelvei, og oppgradere vann- og avløpsrør. Prosjektet gjennomføres i 2024.

Statens vegvesen (SVV) er byggherre, og har fått 17,1 mill. kr fra Samferdselsdepartementets tilskuddsordning Pilotprosjekt for utslippsfrie anleggsplasser i transportsektoren for å:

  • etablere og leie ladeutstyr som SVV stiller til rådighet for entreprenøren
  • kompensere for kontraktsprisens merkostnad knyttet til utslippsfrihet (estimert av entreprenør til 6,5 millioner kr)
  • samle inn og behandle ladedata

SVV leier alt ladeutstyr fra Hafslund:

  • En nettstasjon på 1000 kVA
  • To lynladere til kjøretøy à 300 kW
  • Tre mobile batteritilhengere à 192 kWh / 150-240 kW
  • Fire kjøretøyladere
  • Sju mindre ladere til øvrig utstyr/maskiner
  • Smarte byggestrømskap
  • Hydrogen brenselcelle (Norges første hydrogendrevne lading i veiprosjekt)

Alle gravemaskiner og all masseflytting (også til og fra anleggsplassen) skal være utslippsfri, mens alle andre maskiner og kjøretøy (som vals, asfaltutlegger og høvler) skal være minst 50 prosent utslippsfrie. Utslippsfritt betyr i praksis elektrisk. Materiell- og utstyrsleveranser, service og reparasjoner er holdt utenfor.

Prosjektet er 90 prosent utslippsfritt, målt i antall maskin-brukstimer og kjøretøy-kilometer. Klimafotavtrykket til prosjektet (der utslipp knyttet til produksjon av materialer/masser er inkludert i tillegg til de direkte utslippene) er omtrent 45 prosent lavere enn et slikt prosjekt i regi av SVV normalt ville vært.

Entreprenøren leaser maskinene, og får tilgang på el-lastebiler via Tom Wilhelmsen AS. Per august 2024 har entreprenøren overoppfylt kontraktsvilkårene for utslippsfrihet, men hvis disse brytes, gjør SVV et trekk i kontraktsprisen på 100 kr per km for kjøretøy og 1000 kr per time for maskiner.

SVV samarbeider med Hafslund Vekst AS for å forske på erfaringene i prosjektet.

Framgangsmåte

SVV fant dette egnet som pilot for et utslippsfritt veiprosjekt, fordi støyreduksjon er viktig når gata ligger i sentrum av et tettsted. Støy kuttes vesentlig siden elektriske maskiner og kjøretøy ikke behøver å gå på tomgang. Prosjektet har liten geografisk utstrekning, strømtilgangen er god, og det skal flyttes relativt små mengder med masser.

SVV fikk innvilget søknad om støtte fra Samferdselsdepartementet i mars 2023, og publiserte konkurransegrunnlaget i mai 2023.

Grad av utslippsfrihet, system for etterlevelse og sanksjoner ble fastsatt som krav. Evalueringsmodellen besto i å omregne skår på tildelingskriteriene utenom pris som fratrekk fra tilbudssum.

  • Organisering og tilbudt nøkkelpersonell: Maksimalt fratrekk 6 mill. kr
  • Gjennomføring av oppdraget: Maksimalt fratrekk 11 mill. kr (hvorav 3,3 mill. kr for plan for utslippsfritt anlegg)
  • Ivaretakelse ytre miljø og reduksjon av klimagassutslipp: 3 mill. kr

Summen av tilbudssum og fratrekk utgjorde konkurransesummen, som bestemte tilbudenes rangering.

Første tilbudsfrist var i august 2023, og etter tre møte- og forhandlingsrunder leverte to av tre prekvalifiserte endelige tilbud. Anlegg Øst Entreprenør AS hadde laget en god og tydelig ladeplan time for time gjennom en arbeidsuke for å nå kravene, men pris var avgjørende for at de vant.

Byggestart var i januar 2024 og prosjektet skal være klart i november 2024.

Oppdragsgiverens råd og erfaringer

  • Dette prosjektet har til hensikt å gi erfaringer om bruk av ulike nullutslippsløsninger, ikke lavest mulige kostnader for et utslippsfritt veiprosjekt. Derfor ble for eksempel gravemaskiner med ledning ikke premiert.
  • Kostnaden for ladeutstyr (12 mill. kr) hadde blitt langt lavere hvis entreprenøren hadde valgt ut ifra sine behov. Hydrogen brenselcelle kostet alene 4 mill. kr, og er et rent forskningselement i prosjektet.
  • Prosjektet har gitt viktige konkrete erfaringer rundt utfordringene med vinter og kulde for etablering av ladeutstyr og for drift av ladeutstyr og elektriske anleggsmaskiner.
  • Mye ladeutstyr og mange elektriske maskiner er umodne, særlig ladetilhengere og beltegravemaskiner, som oftest er ombygde dieselmaskiner.
  • El-lastebiler på strøm og el-gravemaskiner på hjul fungerer utmerket.
  • API-er for overføring av data mellom utstyr og maskiner, entreprenørens flåtestyring og SVVs system, fungerer dårlig. En felles datastandard trengs.
  • Entreprenøren overoppfyller så langt kravene til utslippsfrihet, men utfordringene i prosjektet har etter 6 måneders arbeid gitt en forsinkelse på 2-4 uker, sammenliknet med antatt tidsbruk uten strenge krav til utslippsfrihet.

Tilhørende dokumenter

Presentasjon Miljøgate på Gran
pdf 1.59 MB

Dokumentet er ikke behandlet for universell utforming. Kontakt oss hvis du trenger hjelp til å få tilgang til det som står der.

Trenger du hjelp til en anskaffelse?

Oppdatert: 4. september 2024

Kontakt

  • sparretelefon [at] dfo.no (sparretelefon[at]dfo[dot]no)
  • 404 34 830

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.