Norske gründere rydder opp i Bergens elsparkesykler
Et nytt dataverktøy gir Bergen full oversikt over kommunens elsparkesykler, og setter dem i stand til å kontrollere parkeringssoner og forbudssoner. Nå samarbeider kommunen med gründerne for å overføre teknologien til flere bruksområder.
Anskaffelsestype: SSA-L (Avtale om løpende tjenestekjøp) 2+1+1 år
Verdi: 245 000 kr eks. mva. årlig
Tilbydere: 3
Leverandør: Nivel AS
Om anskaffelsen
Det er Stavanger-selskapet Nivel AS som har utviklet løsningen, i samarbeid med kommunen.
I 2022 innførte Bergen kommune en forskrift for elsparkesykler som gjør at maks tre operatører får tillatelse til å leie ut sparkesykler. Frem til mars 2026 er det Voi og Ryde som har tillatelse til utleie, og er pålagt å oppfylle følgende kriterier:
- Ryddig parkering og fjerning av feilparkerte sparkesykler
- Maks antall sparkesykler i indre by
- Rutiner for å ivareta sikkerhet til fører og fotgjengere
- Forbud mot nattkjøring i helgene
Nivels dataverktøy gjør at kommunen kan regulere sparkesykler i sanntid, og gir samtidig kommunen full oversikt over alle parkerte sparkesykler:
Forbudssoner, saktesoner og parkeringssoner:
Kommunen regulerer parkeringssoner, saktesoner og forbudssoner direkte i dataverktøyet. Sonene kan være permanente eller midlertidige:
- For eksempel dukket det opp utfordringer med villmannskjøring på fotballbaner, og kommunen kunne da raskt legge inn forbudssoner i disse områdene.
- Det kan også innføres midlertidige begrensninger ved arrangementer, demonstrasjoner eller dårlig vær. Dette kan være at sparkesyklene ikke kan kjøre raskere enn gangfart i områder med mye fotgjengere, eller forbud mot parkering i visse områder.
Oversikt over feilparkeringer:
Operatørene deler sanntidsdata med kommunen (og Nivels system), som gir oversikt over alle parkerte sparkesykler i ulike deler av byen. Datastandarden MDS fra Open Mobility Foundation sikrer sømløs overføring av data. Dette gir kommunen oversikt over at operatørene ikke overskrider maks antall sparkesykler i sentrum.
I tillegg får kommunen inn data fra en «feilparkerings-app», som byens innbyggere kan laste ned og rapportere direkte til Voi og Ryde om feilparkerte sparkesykler. Kommunen får oversikt over etterlevelse av forskriften for elsparkesykler, samtidig som statistikk blir brukt til å analysere hvordan forskriften kan tilpasses.
Tester teknologien for nye bruksområder:
Bergen og Nivel jobber nå med å overføre samme teknologi til flere bruksområder, for å gi bedre utnyttelse av parkeringsplasser og ladepunkter.
I dag har bildelingselskaper gjerne dedikerte parkeringsplasser og ladepunkter. Dette gir dårlig ressursutnyttelse; den reelle bruken av ladepunktet er gjerne lavt, og delebilen kan være på tur i flere dager.
Nå venter kommunen på at bildelingsselskapene skal være i stand til å levere MDS-data inn i prosjektet. En ny forskrift er like rundt hjørnet fra kommunen, som vil gjøre det obligatorisk for bildelingsoperatører å dele data hvis de skal nyte av kommunal tilrettelegging.
Framgangsmåte
Bergen kommune etablerte et forsknings- og utviklingsprosjekt (FoU) med Nivel i 2020. Formålet var å samarbeide om å utvikle løsninger for å kontrollere byens sparkesykler. I denne fasen lanserte Nivel en betaversjon av dataverktøyet, der sparkesykkeloperatører deltok på frivillig basis.
I FoU-prosessen fikk kommunen mulighet til å lære mest mulig om de teknologiske mulighetene. Nøkkelbegreper her er datastandarden MDS og begrepet «digital regulering». Dette var viktig kunnskap å ta med da kommunen planla ny forskrift for sparkesykler, i tillegg til i utformingen av anbudskonkurranse for permanent drift av dataverktøy.
I 2022 ble det lyst ut anbudskonkurranse på dataverktøy, og invitasjoner ble sendt til fire aktører. Tre av disse leverte tilbud.
Anbudskonkurransen var under EØS-terskelverdi, og ble vektet ut ifra følgende kriterier:
- Anbudene ble vektet ut ifra hvilke funksjoner systemene deres kunne levere, og delt inn i en liste med “must-haves”, “should-haves” og “nice-to-haves".
- Tilbyderne måtte i tillegg svare på tre caseoppgaver, som skulle evaluere systemets brukervennlighet. Tilbyderne måtte levere «steg-for-steg»-fremgangsmåte for hvordan en ny bruker kan legge inn saktesoner og parkeringssoner i systemet.
Fra 2023 har Bergen og Nivel inngått nytt FoU-prosjekt som også inkluderer Bergens tre bildelings-operatører. Målet er bedre utnyttelse av parkeringsplasser og ladepunkter i kommunen.
Oppdragsgiverens råd og erfaringer
- Digital, dynamisk regulering ved hjelp av toveis datadeling fungerer! Det gir innsikter, muligheter og fleksibilitet som ikke er mulig ved tradisjonell regulering.
- Implementering av datastandard og oppfølging av datakvalitet, slik at reguleringen blir korrekt, tar tid og må gjøres grundig. Operatørene var ikke like oppdatert på dette som forventet.
- For å lykkes var det avgjørende å sette av tid og fokus til å bli kjent med markedet og hvordan mikromobilitet fungerer. Denne innsikten fås først og fremst ved å gå i dialog med operatørene, og delta i erfaringsutveksling med andre byer, interesseorganisasjoner og nettverk.
- Det var avgjørende å ha tilgang på fagressurser på anskaffelser innen digitalisering, IT og personvern.
- For andre kommuner som vurderer å igangsette en FoU-prosess, anbefaler vi å kartlegge hva dere sitter på av IT-verktøy og løsninger allerede. Kanskje noe kan løses ved å bygge videre på disse?
- Gå grundige runder på hva som er viktig kjernefunksjonalitet, og hva som er «nice-to-have». Her er det penger å spare.
Tilhørende dokumenter
Kontakt
- sparretelefon [at] dfo.no (sparretelefon[at]dfo[dot]no)
- 404 34 830