Kontrakt inngått:

Reparasjon og redesign av møbler styrker lokalt næringsliv i Oslo

Oslo kommune har lyktes med å inkludere lokalt næringsliv i to nye rammeavtaler for redesign og reparasjon av møbler og inventar.

Kontakt

Anskaffelsestype: To rammeavtaler

Verdi: 40 mill. kr for hver avtale, 2+1+1 år

Tilbydere: Rehabilitering: 6, Redesign og reparasjon: 15

Leverandører: Rehabilitering: Møbeltapetserer Bråthen og NSW Arkitektur.

Redesign og reparasjon: 12 mindre aktører

Om anskaffelsen

Oslo kommune ved Utviklings- og kompetanseetaten (UKE) har inngått to rammeavtaler for rehabilitering, redesign og reparasjon av kommunens møbler og inventar. Sammen med rammeavtaler for nyinnkjøp og etter hvert en ombruksplattform, flytte- og lagertjenester, er disse avtalene en del av kommunens strategi for omstilling til mer miljøvennlige anskaffelser av møbler og inventar.

Avtalene for rehabilitering, redesign og reparasjon har per juli 2024 omsatt for rundt fem millioner kroner, bidratt til mindre forbruk, utvikling av leverandørmarkedet, samt arbeidsinkludering.

Avtalene skal samordne og tilgjengeliggjøre reparasjon og redesign, og kommunen ser for seg at de vil brukes mer etter hvert som bestillere blir kjent med systemet.

  • Avtalen for «redesign og reparasjon» dekker innkjøp under 250 000 kr. Her kan bestillere velge mellom tolv mindre aktører. Bestillerne kan selv gå rett til én av de tolv leverandørene for innkjøp under 150 000 kr, mens større innkjøp må skje etter minikonkurranse.
  • Avtalen for «rehabilitering» dekker innkjøp over 250 000 kr. Her kan bestillerne velge mellom to leverandører.

Begge avtalene er gjensidig ikke-eksklusive, slik at både kommunen og leverandørene opprettholder fleksibilitet til å inngå avtaler med andre. Flere av leverandørene har på bakgrunn av avtalene blitt godkjente lærebedrifter, og/eller tatt inn folk gjennom arbeidsinkluderingstiltak. Flertallet av leverandørene benytter nå arbeidsinkludering eller er godkjente lærebedrifter.

Framgangsmåte

I 2022 utlyste UKE to åpne anbudskonkurranser for redesign og reparasjon av møbler og inventar. En anbudsrunde for små oppdrag førte til at tolv lokale selskaper fikk avtaler, mens en tilsvarende runde for større oppdrag resulterte i avtaler med to leverandører. Denne delingen ble gjort for å utvikle bredden av tilbydere – og dermed bidra til markedsutvikling.

I forbindelse med konkurransekunngjøringen for de små oppdragene, søkte kommunen opp lokale håndverkere og brukte tid på å sikre at flest mulig deltok på tilbudskonferanse i september 2022. 17 frammøtte fikk veiledning og informasjon om konkurransedokumentene, utfylling og levering av tilbud, arbeidsinkludering og bruken av lærlinger. Tilbyderne kunne levere deltilbud på tjenester innenfor sitt felt, og alle har fått oppdrag siden avtaleinngåelsen. UKE har gjennom Klimasats-midler fått finansiert en rådgiver som jobber med å øke bruken av avtalene i alle kommunens virksomheter.

Oppdragsgiverens råd og erfaringer

UKE ser på avtalene som en lovende begynnelse på omstilling av møbel- og inventarinnkjøp, og trekker fram noen av sine erfaringer:

  • Et umodent marked gjorde at oppdragsgiver måtte ta mye initiativ, og tilbudskonferansen var avgjørende for å få med yrkesgrupper og småforetak som ikke tidligere hadde levert tilbud på anbudskonkurranser.
  • Redesign og reparasjonstjenester må spille på lag med et større «økosystem». For eksempel bør man ved innkjøp av nye møbler velge alternativer som egner seg for gjenbruk og unngå unødvendige variasjoner i modeller.
  • Det er viktig med god oversikt over møbler og inventar som er tilgjengelig for bestillerne, og kommunen har sett et behov for en ombruksplattform som nå lanseres.
  • For oppskalering er det også viktig å ha lett tilgjengelige og store nok lagermuligheter.
  • Bruk av avtalene krever at bestillere omstiller seg til nye vaner, og dette krever oppfølging og støtte.

Tilhørende dokumenter

Trenger du hjelp til en anskaffelse?

Oppdatert: 19. august 2024

Kontakt

  • sparretelefon [at] dfo.no (sparretelefon[at]dfo[dot]no)
  • 404 34 830

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.