Strategi for grønne innkjøp strekker oss litt lenger
Lillestrøm kommunes «Strategi for grønne innkjøp 2020-2024» inneholder detaljerte tiltak for hvordan kommunen skal redusere klimafotavtrykket gjennom sine innkjøp.
- Ine Høyer
Type dokument: Strategi for grønne innkjøp 2020-2024
Vedtatt av: Kommunestyret
Utarbeidet av: Arbeidsgruppe som involverte blant annet virksomhetene for renhold, byggteknikk, kirkedrift, kjøkken, kantine, strategi og analyse.
Om strategien og hvordan den brukes
Strategien med tilhørende handlingsplan og maler for konkurransegjennomføring gjør det lettere å arbeide systematisk og helhetlig med grønne innkjøp. Strategien er basert på at kommunalområde innkjøp og øvrige tjenesteområder i kommunen skal samarbeide.
Strategien beskriver to steg for å ta klima og miljø i betraktning i alle anskaffelser:
- Først vurderer faggruppen for en anskaffelse selv klima- og miljøpåvirkninger.
- Deretter vurderer faggruppen hvilke klima- og miljøkrav og -kriterier det er relevant å stille i anskaffelsen.
Innkjøpsseksjonen vedlikeholder et sett maler med blant annet oppdaterte krav og kriterier fra DFØ.
Utarbeidelse av strategien
Arbeidet med strategien startet i januar 2020. En bredt sammensatt arbeidsgruppe utarbeidet strategien, med involvering av blant annet virksomhetene for renhold, byggteknikk, kirkedrift, kjøkken, kantine, strategi og analyse. Resultatet ble en godt forankret strategi med mål som hele kommunen var med på å sette. Kommunestyret vedtok strategien for grønne innkjøp i november 2020. Lillestrøm kommunes anskaffelsesstrategi ble vedtatt først i 2021.
Kommunen har laget en felles handlingsplan for innkjøpsseksjonens oppfølging av både strategien for grønne innkjøp og anskaffelsesstrategien. Innkjøpsseksjonen har jobbet en del med å formidle strategien internt i hele kommunen, blant annet gjennom digitale frokostseminarer.
Oppdragsgiverens råd og erfaringer
Viktige råd for systematisk arbeid med grønne innkjøp er:
- Begynn enkelt og stegvis, ikke påta dere for mye i starten.
- Gå for eksempel i gang med transport som er aktuelt for de fleste varekategorier, og start med direkte utslipp fra transportleddet.
- Unngå å gjøre det for komplekst, ikke ta indirekte utslipp i første omgang.
- Tørr å stå i egen umodenhet i starten. Mengdetrening må til for å bli trygg på egne vurderinger om klima- og miljøpåvirkning.
Mange behovseiere bekymrer seg for at miljøkrav og -kriterier øker prisene. Strategien har hjulpet innkjøpsseksjonen til å balansere slike vurderinger. Innkjøpsseksjonen kan for eksempel foreslå at kommunen forplikter seg til å kjøpe en andel av dyrere, miljømerkede produkter. Strategien har også hjulpet innkjøpsseksjonen til å bygge opp egen innsikt gjennom mer dialog med leverandørene.
Å systematisk bygge kompetanse steg for steg, har gjort kommunen til en bedre bestiller, og gjort den mer komfortabel med å utfordre regelverket.
Satsingen på klima og miljø har også bygget innkjøpsseksjonens kompetanse på andre bærekraftsdimensjoner, som menneskerettigheter og etisk handel. Lillestrøm har også blitt en foregangskommune for å stille krav til dyrevelferd, særlig for innkjøp av mat og tekstiler.
Strategien er ikke fullt ut iverksatt i alle kommunens tjenesteområder. Det er også stort potensial for å øke bruken av rammeavtalene som strategien har påvirket.
Du kan lese mer om erfaringene fra Lillestrøm i et intervju som Leverandørutviklingsprogrammet gjorde med kommunen i januar 2024.
Tilhørende dokumenter
Trenger du hjelp med anskaffelsesstrategi?
Kontakt
- sparretelefon [at] dfo.no (sparretelefon[at]dfo[dot]no)
- 404 34 830