Handlingsplanene vedtatt:

Sykehusinnkjøps enkle verktøy mot uetisk produksjon

Sykehusinnkjøps handlingsplan for samfunnsansvar kombinerer kunnskap om hvor 200 000 ulike varer er produsert med en rangering av hvor stor etisk risiko det er i hvert land.

Kontakt

Type dokument: Handlingsplan for samfunnsansvar 2023-2025

Vedtatt av: Sykehusinnkjøps styre (De fire regionale helseforetakenes administrerende direktører)

Utarbeidet av: Sykehusinnkjøps avd. for samfunnsansvar med innspill fra interne avd. og i dialog med de regionale helseforetakene

Om verktøyet

Sykehusinnkjøp anskaffer varer og tjenester på vegne av de regionale helseforetakene og har et innkjøpssortiment på nærmere 200 000 artikler. Mange av dem produseres i land med høy risiko, for brudd på menneskerettigheter, forurensning og lovbrudd generelt. I motsetning til kommunene, har Sykehusinnkjøp i stor grad direkte kontakt med produsenter. Det gjør det lettere å stille spesifikke krav i anskaffelser.

I 2023 vedtok Sykehusinnkjøp sin første handlingsplan for samfunnsansvar 2023-2025 for å redusere innkjøpenes etiske og miljømessige risiko og fotavtrykk, gjennom å prioritere kategorier og konkretisere tiltak. Tiltakene i denne planen legges fortløpende inn i egne kategoriplaner for hele spesialisthelsetjenesten.

Sykehusinnkjøp og de regionale helseforetakene har siden 2023 utarbeidet disse for å sikre effektive, trygge og ansvarlige anskaffelser. Per august 2024 er kategoriplaner vedtatt for fire av totalt 14 kategorier varer og tjenester. En av de første gjaldt medisinske forbruksvarer.

Sykehusinnkjøp visste at etisk risiko for medisinske forbruksvarer var høy, siden de fra 2012 har samlet data fra leverandørene om risiko i produksjonsland. Fra 2019 krever Sykehusinnkjøp data om produsentland på alle innleverte tilbud.

Disse dataene kombinerer Sykehusinnkjøp med svenske kommuners innkjøpssenter Addas risikokategorisering av land. Denne er basert på internasjonalt anerkjente rangeringer av land med hensyn til kvalitet på styresett, respekt for menneskerettigheter og andre grunnleggende rettigheter, miljøvern og omfang av korrupsjon. Slik kan Sykehusinnkjøp prioritere sin oppmerksomhet om innkjøp der store volum kjøpes inn fra land med høy risiko.

Kartet viser resultatet for medisinske forbruksvarer ved å knytte sammen de to datakildene i Power BI.
Kartet viser resultatet for medisinske forbruksvarer ved å knytte sammen de to datakildene i Power BI. Sirkelstørrelsene viser volumet på medisinske forbruksvarer produsert i hvert land og kjøpt av Sykehusinnkjøp. Sirkelfargene indikerer risiko innen etisk handel, miljø, korrupsjon og virksomhetsstyring i hvert av disse landene. Tilsvarende kart kan lages helt ned til enkeltartikler.

Bruk av verktøyet

Handlingsplanen for samfunnsansvar 2023-2025 prioriterer tiltak for sju ulike kategorier. Den peker blant annet på at medisinske forbruksvarer ofte er produsert i lavkostland i Sørøst-Asia og Mellom-Amerika med stor grad av manuell arbeidskraft, og høy risiko for grove brudd på menneske- og arbeidstakerrettigheter, som at migrantarbeidere må betale opptil en årslønn for å komme inn i landet, eller at de blir fratatt sine pass.

Kategoriplanen for medisinske forbruksvarer  sier derfor at Sykehusinnkjøp blant annet skal ha minst ett årlig møte med hver av de største leverandørene (de som til sammen utgjør 80 prosent av volumet), og ved behov gjennomføre oppfølging på produksjonssted i høyrisikoland.

En artikkel i Sykepleien fra 18. juni 2024 beskriver effekten av dette med hensyn til engangshansker produsert i Malaysia. Sykehusinnkjøps oppfølging av produsentene over tid, besøk på fabrikkene og samarbeid med utenlandske instanser som også kan legge press på produsentene, har bidratt til reelle forbedringer i arbeidsforholdene ved flere fabrikker.

Oppdragsgiverens råd og erfaringer

  • Data om produsentland er avgjørende for å kunne gjøre gode aktsomhetsvurderinger og utforme hensiktsmessige kvalifikasjonskrav, tildelingskriterier og kontraktsvilkår.
    • Oppdragsgivere bør allerede i tilbudsfasen stille krav om produsentdata, i tillegg til fortløpende rapportering fra valgte leverandører.
  • ADDAs landrisikoanalyse er kategoriuavhengig og kan anvendes for anskaffelser innen alle kategorier med internasjonale verdikjeder.
  • Direkte kontakt med produsenter i høyrisikoland er nødvendig både for å få et riktig inntrykk av forholdene, og for å oppnå forbedringer over tid. Ettersyn av revisorer er ikke tilstrekkelig.
  • Oppdragsgivere som ikke har slike data, kan kontakte Sykehusinnkjøp for informasjon om volumfordeling mellom produsentland for de nærmere 200 000 artiklene i sortimentet.

Trenger du hjelp med anskaffelsesstrategi?

Oppdatert: 29. august 2024

Kontakt

Sparretelefonen
  • sparretelefon [at] dfo.no (sparretelefon[at]dfo[dot]no)
  • 404 34 830

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.