Trondheim kommune gjør ombruk lønnsomt for håndverkerne
Fra 2024 får håndverkerne som har rammeavtaler med Trondheim kommune et påslag på 25 prosent for brukte byggevarer, mot 12 prosent for nye.
Anskaffelsestype: Parallelle rammeavtaler innenfor 8 fag, 2+1+1 år
Verdi: 250 mill. kr eks. mva. per år
Tilbydere: 4-15 per fag
Leverandør: 3-8 valgt per fag
Om anskaffelsen
I rammeavtaler for håndverkertjenester er det vanlig at leverandørene kan legge en påslagsprosent på innkjøpsprisen for byggevarer. Det gjør at håndverkerne tjener mindre på å bruke ombrukte varer, ettersom de har en lavere pris.
Dette har Trondheim kommune gjort noe med i rammeavtalene for håndverkertjenester som trådte i kraft 1. april 2024. Nå får leverandørene 25 prosent påslag av markedspris på brukte byggevarer, mot 12 prosent for nye. Det har allerede ført til en markant økning i bruken av brukte byggevarer. For eksempel har elektrikerne ved ombyggingen av Klæbu helsestasjon brukt elektromateriell fra en skole verdt ca. 500 000 kr.
Kommunens eget gjenbrukslager, lagt inn i det digitale verktøyet Loopfront, utgjør plattformen for brukte byggevarer. Fire ansatte, tidvis med hjelp fra folk på arbeidstrening, styrer et lager for byggematerialer på 1100 kvm og et for møbler på 6-700 kvm.
Lagerets ansatte henter materialer både fra kommunens egne virksomheter og fra andre kilder. Når håndverkere kommer innom for å hente brukte materialer for sine oppdrag, leverer de også ofte brukte materialer de ikke selv trenger.
Gjenbrukslageret fastsetter en markedspris på de brukte varene som kommer inn. Den er vanligvis 30-80 prosent av listepris for nye varer. Håndverkerne får de brukte varene vederlagsfritt; markedsprisen brukes kun for å beregne påslaget. I en del tilfeller kan denne markedsprisen være like høy som prisen håndverkeren må betale grossist, og da gjør 25 prosent påslag på brukte varer at hen tjener mer enn på nye materialer.
Framgangsmåte
Trondheim kommune har lang tradisjon for å fremme ombruk av byggevarer. Kommunens interne gjenbrukslager startet opp i januar 2022, men det ga ikke god nok match mellom tilgang og etterspørsel av varer. Å inkludere håndverkertjenester for vedlikehold kunne gi mer kontinuitet.
Håndverkerfirmaene var interessert, men påpekte at modellen med påslagsprosent gjorde at det ikke lønte seg for dem å tilby brukte varer.
Konkurransegrunnlaget ble publisert i november 2023. Etter en tilbudskonferanse og spørsmålsfrist i desember, ble tilbudsfrist satt i januar. Totalt kom det inn 70 tilbud, som ble evaluert etter kriteriene
- Timepriser: 40 prosent
- Kompetanse: 20 prosent
- Oppdragsforståelse: 20 prosent
- Miljø: 20 prosent. Dette omfattet en vurdering av hvordan leverandørene ville tilnærme seg ombruk av materialer, med vekt på bruken av Loopfront og kommunens eget gjenbrukslager.
43 av tilbudene ble valgt, i tråd med konkurransegrunnlagets føring om 3-8 parallelle avtaler for hvert fag. Hele poengskalaen ble brukt for miljøkriteriet, og det var avgjørende i flere tilfeller.
Oppdragsgiverens råd og erfaringer
- Det viktigste for å lykkes med ombruk, er å ha en dedikert stillingsressurs og et digitalt verktøy for ombruk. Loopfront fungerer godt når man blir kjent med det.
- Det er en stor fordel at kommunen har et eget gjenbrukslager, men Trondheim har nylig klart seg uten et eget møbellager i et helt år, ved å bruke ledige lokaler andre steder-
- Kommunen som byggherre må også være rigget for å håndtere spørsmål rundt ombruk.
- Det er stor interesse blant håndverkerne for å gjøre brukte materialer tilgjengelige for Gjenbrukslageret, som også får materialer donert av andre byggherrer. Kvalitet er ikke noe problem for disse byggevarene, ettersom leverandørene er strengere på kvalitet enn Gjenbrukslageret.
- For å sette markedspriser bruker kommunen egen erfaring, priser på Finn.no og på Sirken.no.
- Eldre ombruksvarer kan spare oppdragsgiver for mye tid og penger ved å gjøre det mulig å bytte ut enkeltdeler i stedet for å bytte ut hele systemer, f.eks. røykvarslere koblet til et brannvarselsystem.
Tilhørende dokumenter
Dokumentet er ikke behandlet for universell utforming. Kontakt oss hvis du trenger hjelp til å få tilgang til det som står der.
Trenger du hjelp til en anskaffelse?
Kontakt
- sparretelefon [at] dfo.no (sparretelefon[at]dfo[dot]no)
- 404 34 830