Kontrakt inngått:

Vinn-vinn når Hjelpemiddelsentralen får hjelp av tilrettelagt arbeid

I Marker kommune håndterer arbeidsinkluderingsbedriften Innovi AS krykker, rullatorer og andre tekniske hjelpemidler til bruk i omsorgstjenestene. Det gir svært fornøyde brukere og meningsfullt tilrettelagt arbeid.

Kontaktinformasjon

Anskaffelsestype: Egenregi

Verdi: 345 000 kr/år eks. mva.

Leverandør: Innovi

Innovi AS
Innovi har fått det hele og fulle ansvar for lager og administrasjon

Om anskaffelsen

I de fleste kommuner er det kommunens egne ansatte som står for lager, transport og tilpasning av tekniske hjelpemidler i helse- og omsorgstjenestene. Også i Marker kommune, der ansvaret lå hos vaktmesterne i teknisk uteseksjon. I 2015 hadde kommunen en gjennomgang av ressursbruken i uteseksjonen, og fant at denne tjenesten ikke naturlig hørte hjemme der.

Kommunens omsorgsavdeling hadde verken kapasitet eller kompetanse til å overta ansvaret. Dermed dukket ideen opp om å bruke Innovi AS, arbeidsinkluderingsbedriften som Marker kommune eier sammen med Indre Østfold kommune, og som er avhengig av å få meningsfulle oppgaver.

I dag står Innovi for lagring, vedlikehold, rengjøring, reparasjon, utlån, registrering, utkjøring, enkel montering og henting av tekniske hjelpemidler mellom NAV Hjelpemiddelsentralen, og den enkelte bruker. Kontrakten mellom Innovi og kommunen definerer ansvarsfordeling for de ulike typene hjelpemidler, for å ta høyde for at Innovi ikke skal gjøre oppgaver som krever faglærte. Oppfølging av behandlingshjelpemidler og syns- og hørselshjelpemidler er for eksempel ikke inkludert i avtalen. Kontrakten definerer en fastpris (345 000 kr eks. mva. i 2024) for tjenestene, uten at det er koblet til noe timetall.

Framgangsmåte

Marker kommune gjorde først en vurdering på om bistand fra Innovi med formidling av tekniske hjelpemidler ville være i strid med Lov om offentlige anskaffelser, men konkluderte med at det ikke var tilfelle. Samarbeidet startet med kun transportering og enkel montering av hjelpemidler hos brukerne. Etter hvert som Innovi viste seg tilliten verdig, har bedriften fått det hele og fulle ansvar for håndtering av hjelpemidlene inklusive lager og administrasjon.

Oppdragsgiverens råd og erfaringer

  • Kommunen får mer for pengene enn ved å bruke egne ansatte. Det skyldes for det første fordi Innovi kan bruke mer tid på brukerne, og brukerne blir svært fornøyde. I tillegg gir det varierte og meningsfulle oppgaver for Innovi. Slik fremmer det arbeidsinkludering i kommunen.
  • Kontrakten definerer en fastpris, uten å legge til grunn noe timetall. Dette fungerer godt.
  • Det har fungert også godt å starte samarbeidet med enkle oppgaver og la det utvikle seg over tid.

Tilhørende dokumenter

Kontrakt Marker kommune og Innovi AS
pdf 158.42 KB
Oppdatert: 5. februar 2025

Kontakt

Sparretelefonen

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.