Halden kommune - deling av biler med innbyggerne (2019)

Halden skulle kjøpe elbiler til eget bruk. Hvorfor ikke dele med innbyggerne utenfor arbeidstiden?

Oppdraget

  • Behov for tilgang til 20 (nå) - 40 (opsjon) fossilfrie transport i arbeidstid - erstatning for kjøregodtgjørelse på ca. 3,4 mill.kr./år (98% fossilt) + 2,3 mill. parkeringskort.
  • Mange korte turer: kunne løses med kombinasjon av biler og sykkel (20/20 i først omgang)
  • Hvorfor ikke la andre bruke bilene utenfor arbeidstiden?

Utfordringene

  • Finansiering (brukte Klimasats, Fylke + delbruk av kjøregodtgjørelsen)
  • Ladeinfrastruktur
  • Nøkkelsystemer
  • Omgjøring av egne og leaset biler

Erfaringene

  • Oppstart januar 2019. Ekstern utleieselskap som tilbyr biler til kommunen og befolkningen.
  • Per juni 2019: 100% elbiler (kan leie inn biogass/hydrogen hvis nødvendig)
  • Klimautslipp i 2017 (kjøregodtgjørelse): 100 tonn CO2/år. Forventes også til å redusere utslipp fra privat bruk (utenom arbeidstid).
  • Sosial effekt: reduserer ulikheter ved at flere få tilgang til (el)bil.
  • Økonomi: Regner med å spare 1 mill. kr./år. (40 biler), ikke inkludert investeringer på ca. 500 000 kr i ladepunkter.
  • Man kan omgjøre leaset og egne biler til delingsbiler, men dette må forhandles med leasing selskap, utleie selskap og forsikringen. Nøkkelsystemet må tilpasses.

Mer informasjon for deg som vil sette i gang med kommunal bildeling:

 

Verktøyet er i bruk på følgende sider
Oppdatert: 3. januar 2023

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.