Halden kommune - deling av biler med innbyggerne (2019)
Halden skulle kjøpe elbiler til eget bruk. Hvorfor ikke dele med innbyggerne utenfor arbeidstiden?
Oppdraget
- Behov for tilgang til 20 (nå) - 40 (opsjon) fossilfrie transport i arbeidstid - erstatning for kjøregodtgjørelse på ca. 3,4 mill.kr./år (98% fossilt) + 2,3 mill. parkeringskort.
- Mange korte turer: kunne løses med kombinasjon av biler og sykkel (20/20 i først omgang)
- Hvorfor ikke la andre bruke bilene utenfor arbeidstiden?
Utfordringene
- Finansiering (brukte Klimasats, Fylke + delbruk av kjøregodtgjørelsen)
- Ladeinfrastruktur
- Nøkkelsystemer
- Omgjøring av egne og leaset biler
Erfaringene
- Oppstart januar 2019. Ekstern utleieselskap som tilbyr biler til kommunen og befolkningen.
- Per juni 2019: 100% elbiler (kan leie inn biogass/hydrogen hvis nødvendig)
- Klimautslipp i 2017 (kjøregodtgjørelse): 100 tonn CO2/år. Forventes også til å redusere utslipp fra privat bruk (utenom arbeidstid).
- Sosial effekt: reduserer ulikheter ved at flere få tilgang til (el)bil.
- Økonomi: Regner med å spare 1 mill. kr./år. (40 biler), ikke inkludert investeringer på ca. 500 000 kr i ladepunkter.
- Man kan omgjøre leaset og egne biler til delingsbiler, men dette må forhandles med leasing selskap, utleie selskap og forsikringen. Nøkkelsystemet må tilpasses.
Mer informasjon for deg som vil sette i gang med kommunal bildeling:
- Prosjektets egne side
- Klima Østfold - oppskrift for andre som vil sette i gang
- Halden kommune/Klima Østfold - konkurransegrunnlaget