Anskaffelser av bildeling

I dette eksempelet skal vi se hvordan ulike kommuner og fylkeskommuner har jobbet med sine anskaffelser av bildelingstjenester, alle inspirert av hverandre.

Hvorfor bildeling?

Mobilitet i de fleste norske byer har lenge vært tilrettelagt for privatbilismen. Bilen er bare én av mange løsninger på hvordan man kan forflytte seg, familien og varer. Det er bedre å gå, sykle og ta kollektivtransport enn å kjøre egen bil. Ved å redusere behovet for å eie egen bil, blir klimavennlige løsninger mer attraktive, og dermed klimamålene enklere å nå. 

Norske kommuner kan gjennom anskaffelser bidra til at vi når klimamålene våre. Fra før av vet vi at fossile biler gir høye utslipp, men dersom kommunene legger til rette for bildeling, kan man på denne måten oppmuntre både egne ansatte og innbyggere til å velge mer miljøvennlige transportalternativer.

Bildeling er kort forklart en tjeneste der flere personer deler tilgangen til én eller flere biler i stedet for å eie sine egne kjøretøy. Bildeling har flere fordeler, som inkluderer:  

Reduserte kostnader: I stedet for å betale for kjøp, forsikring, vedlikehold for egen bil, kan folk heller dele disse utgiftene gjennom bildelingstjenesten. Dette er kostnadsbesparende for kommunene som ellers ville brukt mye ressurser på kjøregodtgjørelse, men også for de som ikke har behov for å bruke bil regelmessig. 

Bedre utnyttelse av ressurser: Gjennom bildeling vil man benytte seg av bilen etter behov. Får man også til samkjøring, vil dette påvirke etterspørselen etter biler. Et vellykket bildelingsprosjekt vil derfor føre til mindre trafikk på veiene, redusert CO2-utslipp og frigjøring av areal som ellers ville gått til veiutbygging og parkeringsplasser, og man vil redusere belastningen på infrastrukturen.  

Teknologisk utvikling: Moderne bildelingstjenester bruker ofte avanserte plattformer som krever kontinuerlig utvikling og oppdatering for å tilby brukervennlige opplevelser. Gjennom kontinuerlig utvikling og bruk av ny teknologi kan bildelingstjenester fortsette å være en kilde til digital innovasjon, som bidrar til å forbedre brukeropplevelsen, optimaliserer drift og reduserer miljøpåvirkning  

Bilde som viser samspillseffekt mellom samfunn, økonomi og klima
Figur 1. Bildeling reduserer utslipp og arealbruk. Dette gir et bedre bymiljø. De ansatte i fylkeskommunen og kommunen er ikke lenger like avhengig av å kjøpe egen bil for å komme seg rundt. Mobilitet som tjeneste tar hensyn til alle de tre pilarene.

Halden

Halden var den første kommunen til å anskaffe bildelingstjenester – senere har flere kommuner og fylkeskommuner fulgt etter. Bakgrunnen for anskaffelsen var ønsket om å redusere de 16.000 kjøregodtgjørelsene kommunen behandlet årlig, men også kunne tilby innbyggerne tilsvarende bildelingstjenester. Ønsket resultat var reduserte klimagassutslipp, men også en økonomisk besparelse. Grunnmuren i anskaffelsen var at bilene skulle være utslippsfrie.

Løsningen Halden gikk for, ble en bildelingstjeneste der alle bilene var elbiler, og eid av firmaet som vant anbudet. På denne måten slapp kommunen å kjøpe inn egne biler. Anskaffelsen baserte seg også på at kommunens ansatte kunne benytte seg av bilene i tjeneste, mellom 07.30 og 16.30 på hverdagene, og at bilene skulle være åpne for innbyggerne utover dette tidspunktet. Ved at både ansatte og private fikk tilgang til bilene, fikk kommunen dekket flere behov ved anskaffelsen. En fikk både ned reiseregninger, samtidig som en ga husholdninger muligheten til å leie bil til ulike gjøremål. Halden er en lavinntektskommune, og ønsket at bildeling skulle bidra til å jevne ut forskjellene.

For Halden kommune ga mobilitetsprosjektet flere resultater og ringvirkninger. I tillegg til at kommunen har fått en kraftig reduksjon i antall kjøregodtgjørelser, så antas det at bildelingsløsningen har ført til en reduksjon på omtrent 30 tonn CO2 -ekvivalenter.

Halden kommune er en av de første kommunene i verden til å gjennomføre et slikt mobilitetsprosjekt, og har utvidet tilbudet underveis. I dag er dessverre leverandøren av utleiebilene gått konkurs, og kommunen jobber med å finne nye leverandører. Dette betyr ikke at prosjektet var forgjeves, heller tvert imot. Kommunen sitter nå med betydelig mengder data og erfaringer som de tar med seg inn i Viken sitt bildelingsprosjekt.

Lytt til Miljødirektoratets klimapodcast om bildeling i Halden.

Bodø og Nordland fylkeskommune

Bodø har sammen med Nordland fylkeskommune hatt et pilotprosjekt om bildeling. På bakgrunn av et vellykket prosjekt har begge nå gått videre med en helhetlig løsning som erstatning for piloten, og inn i en lengre driftsfase. Pilotprosjektet ble gjennomført i samarbeid med Otto Mobility, som også blir med på veien videre. Den nye avtalen er på tre nye år og vil inkludere utvidelse av kjøretøyflåten fra 17 til 40–50 kjøretøy.

Det er også meldt inn interesse fra flere eiendomsutviklere som ønsker bildelingsløsninger på tomten, slik at parkeringsbehovet blir redusert. 

Bakgrunnen for anskaffelsen var først og fremst for å legge til rette for at alle de ansatte har tilgang til å utføre tjenestereiser.

I Bodø er det ingen tidsbegrensning på når bilene er tilgjengelig for innbyggerne. Eneste tidsbegrensningen som er satt er at ansatte i kommune og fylkeskommune må bestille 24 timer før bruk, for å være sikret bil. De har til nå ikke opplevd at det har vært utfordringer knyttet til dette. Oversikt over hvem som booker biler, ligger åpent i arbeidskalenderen slik at andre kan bli med på samme tur dersom man har samme ærend. Det jobbes fortsatt med å finne en optimal løsning for samkjøring.

Anskaffelsesprosessen til bildeling var preget av få krav for å være åpen for utvikling underveis i prosjektet. Bildeling er i en teknologisk utvikling som går fort, og kommunen mente derfor at det var viktig at man stilte få krav for å kunne bidra til denne utviklingen istedenfor å være et hinder.

Bilde av gangtunnel, buss, sykler og el-biler
En endelig målsetning er at bildeling skal bli en natulig del av mobilitetsvalg for innbyggere, næringsliv og det offentlig. Kilde: Bodø kommune

Viken fylkeskommune

Viken fylkeskommune har nylig startet et treårig prosjekt for å opprette fossilfrie bildelingsløsninger. Prosjektet baserer seg på mobilitetsprosjektet til Halden kommune, der de ansatte får tilgang på fossilfrie kjøretøy til tjenestereiser i arbeidstiden, og til øvrige innbyggere på kveldstid, helger og i ferier.  

Målet med prosjektet er at det skal erstatte bruk av private biler i tjenestereiser for de kommunale ansatte, og bidra til å dekke behovet for bil nummer to for kommunens innbyggere. Dette vil gi både miljømessige fordeler, men også sosiale fordeler for innbyggerne som vil få tilgang på et utvidet og mer fleksibelt mobilitetstilbud. Det vil også være fordelaktig for kommunene som vil få reduserte utgifter knyttet til kjøregodtgjørelser.  Til nå er det Viken fylkeskommune og 20 kommuner i Viken som vurderer anskaffelsen.

Formålet med anskaffelsen er å oppmuntre til bruk av fossilfrie transportmetoder, minske behovet for privateide biler og øke tilgangen til mobilitet i kommunene. Viken har omtrent 10 000 ansatte og et innbyggertall på 1,2 millioner. Estimater av Vikens bildelingsprosjekt viser en potensiell reduksjon i klimagassutslipp på 1 319 tonn CO2e, og en kapasitet til å erstatte 27 fossile kjøretøy i løpet av prosjektperioden – en bildelingsløsning vil derfor ha en stor påvirkning på i arbeidet med å nå klimamålene.

Nedenfor er en liste med punkter som kan hjelpe deg med å få en oversikt over din kommunes eksisterende bilflåte og potensiale for utbygging av fossil bilpark:

  • Finn ut om det er gjort en mobilitetsundersøkelse i kommunen, denne informasjonen kan benyttes i planleggingen.
  • Hvordan og hvor er det innbyggere oftest forflytter seg i kommunen i dag? 
  • Hvordan og hvor er det ansatte oftest forflytter seg i kommunen i dag? 
  • Hvordan er mulighetene for å etablere/benytte parkeringsplasser og ladestolper i nærhet av større kommunale arbeidsplasser hvor ansatte kan ha behov for bil til møtevirksomhet? 
  • Hvor store utgifter har kommunen i dag på kjøregodtgjørelser? 
  • Hvor lang kjørestrekning er det gjennomsnittlig på hver kjøreretning? 
  • Hvor mange kjøreregninger registreres årlig i dag? 
  • Hvor mange ansatte i kommunen får i dag fast dekning på bruk av egen bil i tjeneste, og hvor mye er den årlige totalkostnaden for kommunen på dette? 
  • Hvor mange biler leaser kommunen i dag? 
  • Hvor mange biler eier kommunen i dag? 
  • Finnes det noe statistikk eller informasjon om hvordan de leasede og/eller eide bilene benyttes.
  • Hva er antallet kjørte kilometer?
  • Hvor stor prosentandel av døgnet benyttes ikke biler i gjennomsnitt?
  • Hva er den årlige kostnaden for kommunen på leasing, kjøp og vedlikehold av kommunal bilflåte? 

Punktene er utviklet av Viken Fylkeskommune.

Anskaffelsesprosess

Likt for alle anskaffelsene var markedsdialog før konkurransen ble lagt ut på anbud. Fordelen med dette er at det gir oppdragsgiver mulighet til å gå i dialog med leverandørene om hvordan behovet best kan oppfylles.

Både Halden og Bodø/Nordland kjørte i gang med pilotprosjekt før de åpnet opp for større og mer langvarige prosjekter. Dette gir oppdragsgiver mulighet til å tilegne seg kunnskap og erfaring til neste fase. I Halden kommune ble det også gitt 10 ulike caser som leverandørene skulle finne løsninger på. Disse gjaldt konkrete transportutfordringer rundt om i kommunen, og inkluderte både kommunale og private tjenester.

I Bodø og Nordland benyttet de seg av tjenestekonsesjonskontrakt som et virkemiddel i kontrakten. Ved bruk av tjenestekonsesjonskontrakt ble driftsrisikoen overført fra oppdragsgiver til leverandøren, men åpnet også opp for å gi tilbyder insentiver for å kunne utvikle markedet i en mindre by som Bodø. Ettersom utviklingen i bildeling går raskt, ønsket Bodø og Nordland å stille få krav for å holde mulighetene for endring og utvikling underveis åpne, men det var stilt krav til både nullutslipp, tjenestenivå og integrasjon mot Entur i kontrakten. Sistnevnte vil bidra til at bildeling blir en naturlig del av mobilitetsvalget til innbyggerne og det offentlige.

Lenke til relevante verktøy på anskaffelser.no

Lenke til konkurransedokumenter

Kontaktperson Halden kommune

Øyvind Stokseth, e-post: oyvind.stokseth@halden.kommune.no

Kontaktperson Bodø/Nordland

Thomas Schulzki, e-post: Thomas.schulzki@bodo.no

Kontaktperson Viken fylkeskommune

Sarah Figenschou, e-post: sarahfi@viken.no

Kontaktperson DFØ
Verktøyet er i bruk på følgende sider
Oppdatert: 25. september 2023

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.