Nye Veier har signert kontrakt for 15 veistrekninger, en driftsavtale og en rammeavtale for tekniske rådgivingstjenester med Best Value Procurement-metoden. Under finner du informasjon om de første prosjektene.
Nye Veier er et statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Nye Veier AS har kontrahert 15 veistrekninger fordelt på fire utbyggingsområder. Komplett oversikt og informasjon om deres nye konkurranseform finnes på Nye Veier sine nettsider.
Pilot 1: E18 Rugtvedt–Dørdal
Alle fremtidige datoer er tentative.
Bygg- og anleggstype: 4-felts motorveg
Areal/lengde: 17 km
Sted: Strekningen Rugtvedt-Dørdal
Prosjektbudsjett: 2 mrd
Gjennomføringsmodell: Totalentreprise
Kontaktperson for BVP metode: Bjørn Børseth, direktør kontrakt og anskaffelser (bjorn.borseth@nyeveier.no)
Kontaktperson for prosjektdetaljer: Magne Ramlo (Magne.ramlo@nyeveier.no)
Hendelse/aktivitet | Tentativ dato |
Leverandørmøter og opplæring | 09.11.2016 13.12.2016 |
Prekvalifisering | 10.06.2016 - 26.09.2016 Hæhre Entreprenør, AF/Veidekke, NCC og Acciona prekvalifisert |
Utlysning/utsending av konkurransegrunnlag | 31.10.2016 |
Tilbudsfrist | 23.01.2017 |
Intervjuer | 13-15.02.2017 |
Valg av leverandør til konkretiseringsfasen | 24.03.2017 Hæhre Entreprenør |
Oppstart konkretiseringsfase | 13.03.2017 |
Endelig valg av leverandør | 25.04.2017 - styremøte |
Signert kontrakt/oppstart | 10.05.2017 |
Ferdigstillelse | 02.12.2019 |
Prosjektmål
- Minimere ulemper for trafikantene i byggeperioden
- Minimalisere behovet for vedlikehold som medfører ulemper for trafikantene
- Realisere nullvisjon om ulykker i byggeperioden forårsaket av totalentreprenøren
- Realisere nullvisjon om brudd på samfunnsansvar i byggeperioden og vedlikeholdsperioden
- Null uoppgjorte tvister etter avsluttet byggeperiode
Pilot 2: E6 Arnkvern–Moelv
Alle fremtidige datoer er tentative
Bygg- og anleggstype: 4-felts motorveg
Areal/lengde: 24 km
Sted: Strekningen Arnkvern-Moelv
Prosjektbudsjett: 2,5 mrd.
Gjennomføringsmodell: Totalentreprise
Kontaktperson for BVP metode: Bjørn Børseth, direktør kontrakt og anskaffelser (bjorn.borseth@nyeveier.no)
Kontaktperson for prosjektdetaljer: Øyvind Moshagen (Oyvind.moshagen@nyeveier.no)
Hendelse/aktivitet | Tentativ dato |
Leverandørmøter og opplæring | Planlagt 29.03 og 03.05 2017 |
Prekvalifisering | 31.01-03.03 Hæhre Entreprenør, AF/Veidekke, NCC og Acciona prekvalifisert |
Utlysning/utsending av konkurransegrunnlag | 17.03 |
Tilbudsfrist | 09.06 |
Intervjuer | 26.06 til 29.06 |
Valg av leverandør til konkretiseringsfasen | 07.07 |
Oppstart konkretiseringsfase | Uke 33 - 2017 |
Endelig valg av leverandør | Veidekke |
Signert kontrakt/oppstart | 03.10.2017 |
Ferdigstillelse | 2020 og 2021 |
Pilot 3: E39 Kristiansand vest–Mandal øst
Alle fremtidige datoer er tentative.
Bygg- og anleggstype: 4-felts motorveg
Areal/lengde: ca 19 km
Sted: Strekningen Kristiansand vest-Mandal øst
Prosjektbudsjett: Ca 4 mrd
Gjennomføringsmodell: Totalentreprise
Kontaktperson for BVP metode: Bjørn Børseth, direktør kontrakt og anskaffelser (bjorn.borseth@nyeveier.no)
Kontaktperson for prosjektdetaljer: Harald Solvik (harald.solvik@nyeveier.no)
Hendelse/aktivitet |
Tentativ dato |
Leverandørmøter og opplæring |
November 2017 |
Prekvalifisering |
Pågår |
Utlysning/utsending av konkurransegrunnlag |
Juni 2017 |
Tilbudsfrist |
Feb 2018 |
Intervjuer |
Mars/april 2018 |
Valg av leverandør til konkretiseringsfasen |
April/mai 2018 |
Oppstart konkretiseringsfase |
Mai 2018 |
Endelig valg av leverandør - mai 2018 |
AF Gruppen |
Signert kontrakt/oppstart – juni 2018 |
Juni 2018 |
Ferdigstillelse – Des 2021 |
2021 |
- Prosjektmål
- Minimere ulemper for alle trafikantgrupper i anleggs- og driftsperioden
- Realisere et innovativt og fremtidsrettet veiprosjekt
- Realisere målet om en skade- og ulykkesfri anleggs- og driftsperiode, samt et helsefremmende og rettferdig arbeidsliv
- Minimere klimagassutslipp og øvrige belastninger på ytre miljø
- Null uoppgjorte tvister ved ferdigstillelse
Pilot 4: E39 Mandal øst–Mandal by
Alle fremtidige datoer er tentative
Bygg- og anleggstype: 6 km 4-felts motorveg og 6 km 2 felts fylkesvei
Areal/lengde: Ca 12 km
Sted: Strekningen Mandal øst til Mandal by
Prosjektbudsjett: 1,5 mrd.
Gjennomføringsmodell: Samspill og Totalentreprise
Kontaktperson for BVP metode: Bjørn Børseth, direktør kontrakt og anskaffelser (bjorn.borseth@nyeveier.no)
Kontaktperson for prosjektdetaljer: Asbjørn Heieraas (asbjorn.heieraas@nyeveier.no)
Hendelse/aktivitet |
Tentativ dato |
Leverandørmøter og opplæring |
Feb/Mars 2018 |
Prekvalifisering |
Forhåndskunngjøres i september 2017 |
Utlysning/utsending av konkurransegrunnlag |
Forhåndskunngjøring september 2017. Konkurransegrunnlag klart desember 2017. |
Tilbudsfrist |
Mai 2018 |
Intervjuer |
Juni 2018 |
Valg av leverandør til konkretiseringsfasen |
Juni 2018 |
Oppstart konkretiseringsfase |
August/sep 2018 |
Endelig valg av leverandør |
Hæhre Entreprenør |
Signert kontrakt/oppstart |
Oktober 2018 |
Ferdigstillelse |
Mai 2022 |
Prosjektmål
- Minimere ulemper for alle trafikanter i anleggs- og driftsperioden
- Realisere et innovativt og fremtidsrettet veiprosjekt
- Realisere målet om en skade- og ulykkesfri anleggs- og driftsperiode, samt et helsefremmende og rettferdig arbeidsliv
- Minimere klimagassutslipp og øvrige belastninger på ytre miljø
- Minimere bygge- og levetidskostnadene gjennom samhandling og digitalisering
Pilot 5: E6 Ranheim–Værnes
Alle fremtidige datoer er tentative
Bygg- og anleggstype: 23 km4-felts motorveg
Areal/lengde: Ca 23 km
Sted: Strekningen E6 Ranheim til Værnes (Nord for Trondheim)
Prosjektbudsjett: Avklaring pågår
Gjennomføringsmodell: Samhandling og Totalentreprise
Kontaktperson for BVP metode: Bjørn Børseth, direktør kontrakt og anskaffelser (bjorn.borseth@nyeveier.no)
Kontaktperson for prosjektdetaljer: Johan Arnt Vatnan (johan.arnt.vatnan@nyeveier.no)
Hendelse/aktivitet |
Tentativ dato |
Leverandørmøter og opplæring |
Mars 2018 |
Prekvalifisering |
Starter 15. desember |
Utlysning/utsending av konkurransegrunnlag |
Forhåndskunngjøring med frist for å melde interesse 11. desember |
Tilbudsfrist |
Mai 2018 |
Intervjuer |
Juni 2018 |
Valg av leverandør til konkretiseringsfasen |
Juni 2018 |
Oppstart konkretiseringsfase |
August 2018 |
Endelig valg av leverandør |
Juni 2018 |
Signert kontrakt/oppstart |
September 2018 |
Ferdigstillelse |
Medio 2024 |
Prosjektmål
Kommer
Pilot 6: E6 Kvål–Melhus sentrum
Alle fremtidige datoer er tentative.
Bygg- og anleggstype: 4-felts motorveg
Areal/lengde: ca 7 km
Sted: Strekningen Kvål - Melhus sentrum
Prosjektbudsjett: 735 MNOK
Gjennomføringsmodell: Integrert
prosjektleveranse (IPL)
Kontaktperson for BVP metode: Bjørn Børseth,
direktør kontrakt og anskaffelser (bjorn.borseth@nyeveier.no)
Kontaktperson for prosjektdetaljer: Johan
Arnt Vatnan (johan.arnt.vatnan@nyeveier.no)
Hendelse/aktivitet | Tentativ dato |
Leverandørmøter og opplæring | Gjennomført før innlevering av tilbud Gjennomført debriefmøter |
Prekvalifisering | 21.06.2018–24.08.2018 Kvalifisert: Betonmasthæhre Anlegg AS, NCC Norge AS og Peab Anlegg AS. |
Utlysning/utsending av konkurransegrunnlag | 21.06.2018 |
Tilbudsfrist | 03.12.2018 |
Intervjuer | 11.–19.01.2019 |
Valg av leverandør til konkretiseringsfasen | 23.01.2019 |
Oppstart konkretiseringsfase | Februar 2019 |
Endelig valg av leverandør | Peab Anlegg og Cowi |
Signert kontrakt/oppstart | 20.02.2019 |
Ferdigstillelse | 30.06.2021 |
Prosjektmål
- Realisere målet om en skadefri bygge- og anlegg- og driftsperiode, samt et helsefremmende og rettferdig arbeidsliv
- Minimere bygge- og levetidskostnadene gjennom samhandling og digitalisering
- Rask og sikker prosjektgjennomføring med minimale ulemper for alle trafikanter i anleggsperioden
- Minimere klimagassutslipp og øvrige belastninger på ytre miljø - spesielt med hensyn på elva Gaula
- Minimere midlertidig og permanent jordbruksbeslag, herunder "utetid" for midlertidige arealer
Pilot 7: E6 Kvithammar–Åsen
Alle fremtidige datoer er tentative.
Bygg- og anleggstype: 4-felts motorveg
Areal/lengde: ca 19 km
Sted: Strekningen Kvål - Melhus sentrum
Prosjektbudsjett: 4 mrd.
Gjennomføringsmodell: Totalentreprise med integrert samhandling og fastpris
Kontaktperson for BVP metode: Bjørn Børseth, direktør kontrakt og anskaffelser (bjorn.borseth@nyeveier.no)
Kontaktperson for prosjektdetaljer: Johan Arnt Vatnan (johan.arnt.vatnan@nyeveier.no)
Hendelse/aktivitet | Tentativ dato |
Leverandørmøter og opplæring | Gjennomført før innlevering av tilbud Gjennomført debrief-møter |
Prekvalifisering | Frist for å melde interesse 20.08.2018 Kvalifikasjon: 30.08.2018–09.11.2018 Kvalifisert: Accoina Construcciòn S.A, Betonmasthæhre Anlegg AS og Skanska Norge AS. |
Utlysning/utsending av konkurransegrunnlag | 30.08.2018 |
Tilbudsfrist | 08.02.2019 |
Intervjuer | 26.–27.02.2019 og 07.03.2019 |
Valg av leverandør til konkretiseringsfasen | 26.03.2019 |
Oppstart konkretiseringsfase | April 2019 |
Endelig valg av leverandør | Hæhre Entreprenør |
Signert kontrakt/oppstart | 10.05.2019 |
Ferdigstillelse | 31.12.2026 |
Prosjektmål
- Realisere målet om en skade- og ulykkesfri anleggs- og driftsperiode, samt et helsefremmende og rettferdig arbeidsliv
- Minimere bygge- og levetidskostnadene gjennom samhandling og digitalisering
- Minimere ulemper for alle trafikantgrupper i anleggs- og driftsperioden
- Minimere klimagassutslipp og øvrige belastninger på ytre miljø
- Minimere midlertidig og permanent jordbruksbeslag
Pilot 8: E6 Ulsberg–Vindåsliene
Alle fremtidige datoer er tentative.
Bygg- og anleggstype: 4-felts motorveg
Areal/lengde: Ca 25 km (i all hovedsak 4-felt) og ca 1,2 km fylkesvei
Sted: Strekningen Ulsberg - Vindåsliene
Prosjektbudsjett: ca 2,5 mrd.
Gjennomføringsmodell: Totalentreprise med integrert samhandling og målpris
Kontaktperson for BVP metode: Bjørn Børseth, direktør kontrakt og anskaffelser (bjorn.borseth@nyeveier.no)
Kontaktperson for prosjektdetaljer: Johan Arnt Vatnan (johan.arnt.vatnan@nyeveier.no)
Hendelse/aktivitet | Tentativ dato |
Leverandørmøter og opplæring | Gjennomført før innlevering av tilbud Gjennomført debriefmøter |
Prekvalifisering | 13.03.2019–22.05.2019 Kvalifisert : Accoina Construcciòn S.A, AF Gruppen Norge AS, FCC Construcciòn S.A pg Salini Impreglio S.p.A |
Utlysning/utsending av konkurransegrunnlag | 13.03.2019 |
Tilbudsfrist | 30.08.2019 |
Intervjuer | 16.09 og 19.09.2019 |
Valg av leverandør til konkretiseringsfasen | 08.10.2019 |
Oppstart konkretiseringsfase | November 2019 |
Endelig valg av leverandør | FCC Construccion SA |
Signert kontrakt/oppstart | 10.05.2019 |
Ferdigstillelse | 31.12.2026 |
Prosjektmål
- Realisere målet om en skade- og ulykkesfri anleggs- og driftsperiode, samt et helsefremmende og rettferdig arbeidsliv
- Minimere bygge- og levetidskostnadene gjennom samhandling og digitalisering
- Minimere klimagassutslipp og øvrige belastninger på ytre miljø
- Minimere midlertidig og permanent jordbruksbeslag
- Optimalisere involveringen av kontraktsmedhjelperne i realiseringen av prosjektmålene
Pilot 9: E6 Moelv–Roterud
Alle fremtidige datoer er tentative.
Bygg- og anleggstype: 4-felts motorveg
Areal/lengde: ca. 11 km komplett 4-felts motorvei, med ny Mjøsbru på ca. 1,6 km
Sted: Moelv - Roterud
Prosjektbudsjett: 3 mrd.
Gjennomføringsmodell: Totalentreprise med integrert samhandling og fastpris
Kontaktperson for BVP metode: Bjørn Børseth, direktør kontrakt og anskaffelser (bjorn.borseth@nyeveier.no)
Kontaktperson for prosjektdetaljer: Øyvind Moshagen (Oyvind.moshagen@nyeveier.no)
Hendelse/aktivitet | Tentativ dato |
Leverandørmøter og opplæring | Gjennomført før innlevering av tilbud |
Prekvalifisering | 18.06.2019–08.10.2019 Kvalifisert: FCC Construcción, S.A, Joint venture OHL/ Salini Impregilo, Joint venture BESIX/ Rizzani, Joint venture Itinera/ IHI og CCCC Ltd. |
Utlysning/utsending av konkurransegrunnlag | 18.06.2019 |
Tilbudsfrist | 27.03.2020 |
Intervjuer | April 2020 |
Valg av leverandør til konkretiseringsfasen | Mai 2020 |
Oppstart konkretiseringsfase | Mai/ juni 2020 |
Endelig valg av leverandør | |
Signert kontrakt/oppstart | 30.09.2025 |
Ferdigstillelse | 31.12.2026 |
Prosjektmål
Prestasjonsmål K1.1 – Mjøsbrua:
- Den nye Mjøsbrua skal i størst mulig grad tilpasses til landskapet og området
- Minimere bygge- og levetidskostnadene
- Den nye Mjøsbrua skal ha lavest mulig CO2 klimagassutslipp for bygging og vedlikehold
Prestasjonsmål K1.2 – Hele strekningen:
- Maksimere trafikksikkerhet og fremkommelighet for alle trafikantgrupper i utførelses- og garantiperioden
- Minimere midlertidig og permanent produksjonstap og beslag på landbruksarealer
- Realisere målet om en skade- og ulykkesfri utførelses- og garantiperiode, samt et helsefremmende og rettferdig arbeidsliv.