I steg 1 skal du få oversikt over virksomhetens innkjøp. Du skal nå lage en spendanalyse, som gir deg en overordnet oversikt over virksomhetens samlede innkjøp.
En spendanalyse tar utgangspunkt i virksomhetens regnskap, og gir en oversikt over de ulike innkjøpskategoriene. Analysen viser også de største leverandørene, forskjellige avdelingers forbruk, og andre relevante opplysninger som kan trekkes ut av regnskapsdata for et gitt tidsrom.
Hensikten med en slik oversikt er å skape bevissthet om hvem som kjøper hva, hvor mye, og fra hvem. Dette gir et godt utgangspunkt for prioriteringer, planlegging og styring.
Analyseverktøy
Bruk spendverktøy til å lage en spendanalyse.
Ønsker du å identifisere muligheter og beregne potensialet for besparelser i egen anskaffelsesfunksjon? Et spendverktøy kan støtte dette arbeidet ved å legge...