Før du lager strategien, må du sikre forankring hos ledelsen, og lage en plan for hvem som skal involveres, og hvordan strategiprosessen skal gjennomføres.
Sikre mandat og forankring
En strategi med gjennomslagskraft må være godt forankret. Det forutsetter av ledelsen ser verdien av en anskaffelsesstrategi.
Det er viktig at du har mandat til å:
- bruke tid og ressurser på de ulike stegene i strategiprosessen, som kan innebære å frigjøre tid fra operative oppgaver
- involvere de riktige personene i organisasjonen i utformingen av strategien
- gjøre nødvendige kartlegginger og undersøkelser
- få strategien behandlet og vedtatt i øverste ledelse
Dersom ledelsen ikke ser verdien i å lage en anskaffelsesstrategi, er det lurt å bruke tid på kommunikasjon med ledelsen om viktigheten av anskaffelser før du begynner prosessen.
Se hvordan Skatteetaten har jobbet med strategi og forankring
Sikre bred involvering
For at strategien skal bidra til å skape en reell endring, er det viktig å involvere de som blir berørt av strategien.
Ved å gjennomføre en interessentanalyse, får du en oversikt over hvem du bør involvere. Interessentene har gjerne forskjellige holdninger til, og forskjellig innflytelse på anskaffelser eller forbedringsarbeidet, og det er det lurt å ta høyde for. For noen interessenter kan det være nok at de gir innspill på et utkast til strategien. Andre bør involveres mer direkte, gjennom f.eks. invitasjon til idémyldringer, intervjuer eller workshoper.
For å lykkes med tiltak i strategien er man ofte avhengig av en atferdsendring. Det gjør at det er viktig med god kommunikasjon, som du kan jobbe med gjennom en kommunikasjonsplan. Kommunikasjonsplanen definerer hvilken informasjon som skal formidles, hvilke kanaler som skal brukes, og hvordan du skal engasjere interessentene for å oppnå ønskede resultater.
Kontakt
- innkjopsledelse [at] dfo.no (innkjopsledelse[at]dfo[dot]no)