Med avtalene om kurs- og konferansetjenester har Statens innkjøpssenter i DFØ inngått sine hittil største statlige fellesavtaler. Avtalene har et estimert volum på rundt 3–4 milliarder kroner dersom avtaleperioden blir på fire år.
Totalt 175 statlige virksomheter er tilsluttet avtalene. De representerer godt over 90 prosent av de statlige virksomhetene i sivil sektor.
– Statlige virksomheter over hele landet får nå enkel tilgang til avtalene de trenger. Betingelsene i avtalene er konkurransedyktige, og klima og miljø er godt ivaretatt. Vi håper at de nye avtalene vil gjøre hverdagen enklere for dem som jobber med offentlige anskaffelser, sier direktør i DFØ Hilde Singsaas.
Avtalene trer i kraft 6. desember 2024 og har en varighet på to år med mulighet for forlengelse i inntil to år. Avtalene består av to delkontrakter:
- Delkontrakt 1 – Arrangementer med 10 deltakere eller flere (uten overnatting)
- Delkontrakt 2 – Arrangementer med 10 deltakere eller flere (med overnatting)
Kontraktene ble signert i november med 53 leverandører i delkontrakt 1 og 46 leverandører i delkontrakt 2. Avtalene inneholder dagpakke og overnatting i standardrom inkl. frokost og middag. Dagpakken inneholder leie av møteromslokaler, leie av standard teknisk utstyr, lunsj og pauseservering. Statlige virksomheter som er tilsluttet avtalene har mulighet til å skreddersy arrangementet sitt etter eget ønske.
God behovsdekning og et bredt utvalg av leverandører
De nye avtalene er landsdekkende, og dekker kjøp av kurs- og konferansetjenester i Norge på over 80 lokasjoner. Oppdragsgiverne vil ha tilgang på over 300 kurs- og konferansesteder i begge delkontrakter. Av disse er over 40 kurs- og konferansesteder frittstående, og Statens innkjøpssenter har lagt vekt på å tilrettelegge for at små og mellomstore bedrifter kunne inngi tilbud.
Nyutviklet kurs- og konferanseapplikasjon for smidigere avrop
DFØ har utviklet en ny kurs- og konferanseapplikasjon for å gjøre det enkelt for oppdragsgiverne å finne en egnet avtaleleverandør basert på oppdragsgivers kriterier (slik som beliggenhet, antall deltakere, behov for overnatting, m.m.).
– Applikasjonen er forventet å bidra til en effektivisering og standardisering av bestilling av kurs- og konferansetjenester, sier prosjektleder Eva Trælstad.