Fellesavtale kurs- og konferansetjenester
Forventede effekter, framdriftsplan og organisering av ny fellesavtale for kjøp av kurs- og konferansetjenester.
Statens innkjøpssenter besluttet å avlyse pilot på dynamisk innkjøpsordning (DPS) på kurs- og konferansetjenester på bakgrunn av tilbakemeldinger fra virksomheter og leverandører. Det ble samtidig bestemt at arbeid med en statlig fellesavtale for kurs- og konferansetjenester skulle påbegynnes.
Formålet med anskaffelsen er å inngå en statlig fellesavtale for kurs- og konferansetjenester innenlands, der ansatte hos de statlige virksomhetene kan få dekket sine behov .
Status
- Evaluering pågår
- Tilbudsfristen var 24.april kl. 12.00
- Det er mottatt svært mange tilbud og en omfattende evalueringsprosess pågår
- Valg av leverandører og kontraktsignering planlegges rett før/ rett etter fellesferien
Forventede effekter
- Redusert ressursbruk og transaksjonskostnader til inngåelse og forvaltning av avtaler
- Effektiv behovsdekning
- Reduserte totale kostnader gjennom bedre avtaledekning
- Gode priser og vilkår
- Økte direkte og indirekte besparelser knyttet til gjennomføring av anskaffelsen og en standardisert og effektiv behovsdekning
- Tilgang på det statlige markedet for leverandørmarkedet, spesielt mindre, lokale og kjedeuavhengige leverandører
- Mer effektiv tilgang på et større leverandørmarked for virksomhetene
- Dreie etterspørselen mot mindre miljøbelastende kurs- og konferansevirksomhet og øke incentivene til å velge de mest miljøvennlig tjenestene
- Motvirke arbeidslivskriminalitet der det er relevant
- Ivareta hensyn til miljømessige og sosiale krav, herunder bruk av lærlinger og universell utforming
Tentativ framdriftsplan
Milepæler | Tidspunkt |
---|---|
Godkjent mandat | Q1 2023 |
Etablert prosjektorganisasjon | Q1 2023 |
Behovskartlegging | Q1 2023 |
Markedsanalyse | Q1 2023 |
Godkjent konkurransestrategi | Q2 2023 |
Kunngjøring av konkurransedokumentene | Q1 2024 |
Valg av leverandør og kontraktsignering | Q2/ Q3 2024 |
Implementering og oppstart av kontrakt | Q2/Q3 2024 |
Organisering
- Prosjekteier: seksjonssjef Fredrik Hanses / Statens innkjøpssenter (DFØ)
- Prosjektleder: Eva Synnøve Trælstad / Statens innkjøpssenter (DFØ)
- Prosjektdeltaker: Maiken Svendsrud / Statens innkjøpssenter (DFØ)
- Prosjektdeltaker analyse: David Behrens / Statens innkjøpssenter (DFØ)
- Prosjektdeltaker juridisk: Tobias Løkken Amundsen / Statens innkjøpssenter (DFØ)
- Prosjektdeltaker bærekraft og miljø: Kadar Abrahamsen / Statens innkjøpssenter (DFØ)
- Prosjektdeltaker menneskerettigheter: Jenny Ählström/ Statens innkjøpssenter (DFØ)
- Prosjektdeltaker sosialt ansvar og lønns- og arbeidsvilkår: Anne Cathrine Jacobsen / Statens innkjøpssenter (DFØ)
Innkjøpsgruppe
- Alf Jarle Albertsen, Konkurransetilsynet
- Kjersti Naustdal, Mattilsynet
- Øyvind Bjerkebro, Norsk Helsenett
- Vibeke Kemi, Departementenes sikkerhets- og serviceorganisasjon
- Marianne Bretteville, Helsedirektoratet
- Else Brit Aarø, Tolletaten