Fellesavtale kurs- og konferansetjenester

Fellesavtale kurs- og konferansetjenester

Statens innkjøpssenter jobber med anskaffelse av statlige fellesavtaler om kjøp av kurs- og konferansetjenester i Norge.

Avtalene på kurs- og konferansetjenester omfatter dagpakke (leie av lokaler, standard AV-utstyr og servering) og rom for overnatting. Ansatte i statlige virksomheter skal kunne benytte de statlige fellesavtalene ved behov for å booke arrangementer på vegne av sin virksomhet.

Status

  • Tilbudsfristen var 24. april kl. 12:00.
  • Det er mottatt svært mange tilbud og en omfattende evalueringsprosess pågår.
  • Tildeling av kontrakter planlegges i løpet av oktober.
  • Kontraktsignering og oppstart av implementeringen planlegges i løpet av november.

Prosjektmandat

  • Inngå statlige fellesavtaler på kurs- og konferansetjenester som dekker statens behov for kurs- og konferansetjenester, hvor ansatte booker arrangementer på vegne av sin virksomhet.
  • Legge til rette for en god implementering og forvaltning av avtalen(e).
    • Det utarbeides en implementeringsplan og et rammedokument som gir føringer for hvordan avtalene bør brukes for å oppnå gevinster.
    • Avtalen skal bidra til at statlige virksomheter får et godt grunnlag for styring, rapportering og kontroll over reisekostnader, både økonomiske og miljørelaterte (f.eks. klimaregnskap).
  • Bidra til etterlevelse av relevante lover og regler.

Effektmål

  • Effektivisering
    • Redusert samlet ressursbruk og transaksjonskostnader til forberedelse og inngåelse av avtaler, samt løpende forvaltning.
    • Effektiv behovsdekning for statlige virksomheter.
    • Reduserte totale kostnader gjennom bedre avtaledekning.
  • Samfunnsansvar
    • Dreie etterspørselen mot mindre miljøbelastende kurs- og konferansevirksomhet og øke incentivene til å velge leverandørene med de mest miljøvennlige tjenestene.
    • Motvirke arbeidslivskriminalitet, for eksempel gjennom krav til lønns- og arbeidsvilkår, der det er relevant.
    • Ivareta hensyn til miljømessige og sosiale krav, herunder bruker av lærlinger og universell utforming, i henhold til regelverket
  • Konkurranse
    • Tilgang på det statlige markedet for leverandører, spesielt for mindre, lokale og kjedeuavhengige leverandører som ofte ikke kan levere på større rammeavtaler.
    • Mer effektiv tilgang på et større leverandørmarked for oppdragsgivere (økt konkurranse).
  • Økonomiske besparelser
    • Gode priser og vilkår som en effekt av å samordne innkjøp innenfor et område med stort volum.
    • Økte direkte og indirekte besparelser for statlige virksomheter knyttet til gjennomføring av en statlig fellesavtale, samt gjennom en standardisert og effektiv behovsdekning.

Tentativ framdriftsplan

MilepælerTidspunkt
Godkjent mandatQ1 2023
Etablert prosjektorganisasjonQ2 2023
Godkjent konkurransestrategiQ2 2023
Kunngjøring av konkurransedokumenteneQ1 2024
Valg av leverandør og kontraktsignering Q4 2024
Implementering og oppstart av kontraktQ4 2024

Organisering

  • Prosjekteier: seksjonssjef Frederik Hanses/Statens innkjøpssenter
  • Prosjektleder: Eva Synnøve Trælstad/Statens innkjøpssenter
  • Prosjektdeltakere:
    • Maiken Svendsrud, prosjektdeltaker, Statens innkjøpssenter
    • David Behrens, analyse, Statens innkjøpssenter
    • Tone Bergh-Christensen, jurist, Statens innkjøpssenter 
    • Kadar Abrahamsen, bærekraft og miljø, avdeling for bærekraftige anskaffelser
    • Jenny Ählström, menneskerettigheter, avdeling for bærekraftige anskaffelser
    • Anne Cathrine Jacobsen, sosialt ansvar og lønns- og arbeidsvilkår, Statens innkjøpssenter

Innkjøpsgruppe

  • Alf Jarle Albertsen, Konkurransetilsynet
  • Kjersti Naustdal, Mattilsynet
  • Øyvind Bjerkebro, Norsk Helsenett
  • Vibeke Kemi, Departementenes sikkerhets- og serviceorganisasjon
  • Marianne Bretteville, Helsedirektoratet
  • Else Brit Aarø, Tolletaten
Oppdatert: 23. september 2024

Kontakt

  • reise [at] dfo.no (reise[at]dfo[dot]no)

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.