Fellesavtale kurs- og konferansetjenester
Statens innkjøpssenter jobber med anskaffelse av statlige fellesavtaler om kjøp av kurs- og konferansetjenester i Norge.
Avtalene på kurs- og konferansetjenester omfatter dagpakke (leie av lokaler, standard AV-utstyr og servering) og rom for overnatting. Ansatte i statlige virksomheter skal kunne benytte de statlige fellesavtalene ved behov for å booke arrangementer på vegne av sin virksomhet.
Status
- Meddelelsesbrev ble sendt til leverandørene 08.11.2024.
- Karensperioden utløper 18.11.2024.
- Kontraktsignering skjer så snart som mulig etter karensperiodens utløp.
Prosjektmandat
- Inngå statlige fellesavtaler på kurs- og konferansetjenester som dekker statens behov for kurs- og konferansetjenester, hvor ansatte booker arrangementer på vegne av sin virksomhet.
- Legge til rette for en god implementering og forvaltning av avtalen(e).
- Det utarbeides en implementeringsplan og et rammedokument som gir føringer for hvordan avtalene bør brukes for å oppnå gevinster.
- Avtalen skal bidra til at statlige virksomheter får et godt grunnlag for styring, rapportering og kontroll over reisekostnader, både økonomiske og miljørelaterte (f.eks. klimaregnskap).
- Bidra til etterlevelse av relevante lover og regler.
Effektmål
- Effektivisering
- Redusert samlet ressursbruk og transaksjonskostnader til forberedelse og inngåelse av avtaler, samt løpende forvaltning.
- Effektiv behovsdekning for statlige virksomheter.
- Reduserte totale kostnader gjennom bedre avtaledekning.
- Samfunnsansvar
- Dreie etterspørselen mot mindre miljøbelastende kurs- og konferansevirksomhet og øke incentivene til å velge leverandørene med de mest miljøvennlige tjenestene.
- Motvirke arbeidslivskriminalitet, for eksempel gjennom krav til lønns- og arbeidsvilkår, der det er relevant.
- Ivareta hensyn til miljømessige og sosiale krav, herunder bruker av lærlinger og universell utforming, i henhold til regelverket
- Konkurranse
- Tilgang på det statlige markedet for leverandører, spesielt for mindre, lokale og kjedeuavhengige leverandører som ofte ikke kan levere på større rammeavtaler.
- Mer effektiv tilgang på et større leverandørmarked for oppdragsgivere (økt konkurranse).
- Økonomiske besparelser
- Gode priser og vilkår som en effekt av å samordne innkjøp innenfor et område med stort volum.
- Økte direkte og indirekte besparelser for statlige virksomheter knyttet til gjennomføring av en statlig fellesavtale, samt gjennom en standardisert og effektiv behovsdekning.
Tentativ framdriftsplan
Milepæler | Tidspunkt |
---|---|
Godkjent mandat | Q1 2023 |
Etablert prosjektorganisasjon | Q2 2023 |
Godkjent konkurransestrategi | Q2 2023 |
Kunngjøring av konkurransedokumentene | Q1 2024 |
Valg av leverandør og kontraktsignering | Q4 2024 |
Implementering og oppstart av kontrakt | Q4 2024 |
Organisering
- Prosjekteier: seksjonssjef Frederik Hanses/Statens innkjøpssenter
- Prosjektleder: Eva Synnøve Trælstad/Statens innkjøpssenter
- Prosjektdeltakere:
- Maiken Svendsrud, prosjektdeltaker, Statens innkjøpssenter
- David Behrens, analyse, Statens innkjøpssenter
- Tone Bergh-Christensen, jurist, Statens innkjøpssenter
- Kadar Abrahamsen, bærekraft og miljø, avdeling for bærekraftige anskaffelser
- Jenny Ählström, menneskerettigheter, avdeling for bærekraftige anskaffelser
- Anne Cathrine Jacobsen, sosialt ansvar og lønns- og arbeidsvilkår, Statens innkjøpssenter
Innkjøpsgruppe
- Alf Jarle Albertsen, Konkurransetilsynet
- Kjersti Naustdal, Mattilsynet
- Øyvind Bjerkebro, Norsk Helsenett
- Vibeke Kemi, Departementenes sikkerhets- og serviceorganisasjon
- Marianne Bretteville, Helsedirektoratet
- Else Brit Aarø, Tolletaten