Når du har besluttet å gjennomføre en anskaffelse av konsulenttjenester, må du planlegge hvordan du best kan gjennomføre anskaffelsen.
Bruk Mal for konkurransestrategi for å dokumentere prosessen og de ulike aktivitetene du må gjennomføre.
En slik konkurransestrategi bør si noe om:
- Behovet kjøpet skal tilfredsstille, slik at det tydelig fremgår hva målsettingen med konsulentkjøpet skal være
- Hvilke avtaler som skal brukes
- Rutiner for styring og oppfølging av konsulenter, slik at dette skjer på en ryddig og profesjonell måte
- Hvilke interne ressurser som skal være med og hvordan disse skal organiseres
- Eventuell avklaring av konsulentens rolle dersom oppdraget innebærer ledelse og/eller disponering av oppdragsgivers budsjett / deler av budsjett
- Avgrensning av oppdraget med hensyn til tid og oppgaver
- Krav til overføring av kunnskap til virksomheten og hvordan slik overføring skal dokumenteres
- Eierskap til resultater etter at oppdraget er avsluttet slik at du ikke gjør deg avhengig av samme konsulent eller konsulentselskap (viktig ved behov for endring eller videreutvikling etter avtalens opphør)
- Krav om taushetsplikt, karantene etter avsluttet oppdrag mv.
Verktøy
Konkurransestrategi er eit avgjerdsdokument som beskriv alle strategiske vurderingar og konklusjonar og som sikrar innkjøpar mandat til å lage...
Veiledning i å anskaffe kvalifiserte tolker som tilfredsstiller kravene i ny lov om offentlige organers ansvar for bruk av tolk mv. (Tolkeloven) som trer i...