Effektivisering med sentralisert kontroll

Statens innkjøpssenter har gjennomført en kontroll av lønns- og arbeidsvilkår i den statlige fellesavtalen om kjøp av hotellovernatting i Norge.

Statens innkjøpssenter har gjennom én sentralisert kontroll på vegne av alle 183 tilsluttede virksomheter kontrollert lønns- og arbeidsvilkår i tråd med kontrollplikten. Dette er forenkling og effektivisering både for statlige virksomheter og for leverandørene.

– Offentlig oppdragsgiveres krav og kontroller av lønns og arbeidsvilkår er et viktig samfunnsmål og en viktig del av regjeringens innsats for å fremme et trygt, anstendig og seriøst arbeidsliv i Norge, sier Kjetil Østgård, leder for Statens innkjøpssenter.

Statens innkjøpssenter har i løpet av vinteren gjennomført en kontroll av lønns- og arbeidsvilkår i den statlige fellesavtalen om kjøp av hotellovernatting i Norge. Det er stilt krav til lønns- og arbeidsvilkår i henhold til forskrift om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter og i avtalene med hotellene. Dette gir oppdragsgivere en kontrollplikt.

– Det er svært ressursbesparende at ikke 183 statlige virksomheter må gjøre slike kontroller selv, men at vi gjør dette på vegne av dem, forklarer Østgård.

Fagleder for bærekraft, Stine Foss, forklarer at Statens innkjøpssenter har innhentet egenrapporteringer fra samtlige leverandører på fellesavtalene. Sammen med spesialisert fagpersonell på lønns- og arbeidsvilkår ble det utarbeidet en risikovurdering for samtlige leverandører.

– Som en del av kontrollplikten har vi gjennomført stikkprøvekontroll for å sikre at lønns- og arbeidsvilkårene til ansatte og personer som utfører arbeid på kontrakten er i tråd med gjeldende regelverk, forklarer Foss.

Det ble valgt ut ti hoteller, fordelt på åtte leverandører. Utvalget ble gjort blant avtalehotellene som hadde flest overnattinger og hvor risikoen for brudd på kravene ble ansett som middels til høy.

– Heldigvis ble det ikke avdekket store avvik.  Alle avvik ble fulgt opp og nødvendige tiltak iverksatt. Det er fortsatt en bransje med noe risiko, så vi vil følge med videre, sier Foss

– Ved å løfte avtaleoppfølgingen til et strategisk nivå sparer både offentlige innkjøpere og leverandører betydelige tid og ressurser, noe som bidrar til at det offentlige blir en mer attraktiv kunde, avslutter Østgård.

Fakta:

  • DFØ ved Statens innkjøpssenter inngikk statlig fellesavtale om kjøp av hotellovernatting 16.januar 2023.
  • De parallelle rammeavtalene for hotellovernatting innenlands dekker 75 lokasjoner og 232 hoteller.
  • 183 tilsluttede virksomheter
  • Estimert verdi: 400 millioner i året
  • Mer om avtalen Fellesavtale om kjøp av hotellovernatting i Norge | Anskaffelser.no
Publisert: 13. juni 2025

Kontakt

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.