DFØs nye retningslinjer skal hjelpe statlige virksomheter til å gjøre gode vurderinger før de tar beslutninger om kjøp av konsulenttjenester.
Retningslinjene innebærer ikke nye krav utover det som allerede er fastsatt i regelverk og rundskriv. Hensikten med DFØs nye retningslinjer er å sikre ressurseffektiv bruk av konsulenttjenester i staten og at virksomhetene sikrer sitt eksisterende og kommende kompetansebehov.
Retningslinjene viser valgene virksomhetene må gjøre for å dekke sine kompetansebehov, der kjøp av konsulenttjenester er ett av flere valg. DFØ har tidligere publisert en egen veileder for kjøp av konsulenttjenester. I den gis det råd om hvordan selve anskaffelsen kan gjennomføres.
Retningslinjene er overordnete, og de skal derfor tilpasses virksomhetens egenart og omfang av konsulentkjøp.
Konkrete råd:
- Vurder behov for konsulenter opp mot virksomhetens samlede behov for kompetanse og kapasitet
- Etabler strategi for bruk av konsulenttjenester
- Utarbeid konkurransestrategi og planlegg godt for kompetanseoverføring
- Benytt riktig kontrakt
- Følg opp kontrakten med tydelig fordeling av roller og ansvar
- Skaff deg oversikt over, og innsikt i, konsulentkjøp for å kunne ha god styring på konsulentbruken, gjerne ved oppfølging av nøkkeltall