1. juni gikk «StartOff Demo – nye løsninger for grønn mobilitet» på lufta! Her fikk leverandørene Bikely og Kobla presentere hva de har utviklet for oppdragsgiveren Bane NOR. I tillegg deltok politikeren Eivind Trædal i en panelsamtale om teknologiutvikling og innovasjon for økt sykkelbruk og urban mobilitet.
Hvorfor ønsket Bane NOR egentlig å sette i gang StartOff-prosjekter for å løse utfordringene innen mobilitet? Niall Ò Muirè, prosjektsjef i Bane NOR, forklarer:
«Vi i Bane NOR er ikke best til å svare på hvordan vi kan få bilister over på sykkel. Vi er avhengig av å samarbeide med folk som er flinkere på reiser enn oss»
"Flinke på reiser" beskriver leverandøren Kobla veldig bra. De er nemlig spesialister på reisevaner og utvikler løsninger og tjenester innen segmentene smarte byer, kollektivtransport, intelligente transportsystemer og miljøteknologi. På arrangementet fikk vi se resultatet av 15 ukers arbeid med utfordringen «Bedre tjenestetilbud for syklister». Bane NORs utfordring handler om å gjøre reiseopplevelsen bedre for de som kombinerer tog og sykkel, både for å nå målsetninger om økt bruk av tog og sykkel og for å gi en bedre helhetlig reiseopplevelse.
«Dette er et forsøk på å få flere til å bli syklister. Ikke nødvendigvis gjøre det bedre for de som allerede er syklister. Derfor har vi vært heldige denne gangen å kunne henvende oss direkte til bilister»
Arild Tjomsland, Daglig leder i Kobla
I prosjektet har Kobla testet og iterert mellom ulike tjenester for å motivere bilister til å velge sykkelen foran bilen som transportmiddel til og fra togstasjonen. Totalt sendte de ut 500 meldinger til bilister som bruker Bane Nors parkeringsapp. Kobla har nå gjennomført første iterasjon, og er klare for å spisse tjenesten. Koblas løsninger er klare for kjøp av kommuner, regioner, eiendomsutviklere og lignende.
I det andre Bane NOR prosjektet, «Trygg sykkelparkering», utviklet leverandøren Bikely sykkelstativer som sørger for at syklisten føler seg trygg. Ifølge daglig leder i Bikely, Hallvar Bergh, er dette en løsning som vil passe flere aktører:
«Stativet vil generelt passe for de som ønsker å tiltrekke seg syklister som besøkende ved å legge bedre til rette for en grønnere mobilitet».
Plasseffektivitet og trygghet var to viktige parametere for Bane NOR i dette prosjektet, og det klarte virkelig Bikely å levere på. Trine-Marie Molander Fjeldstad, planrådgiver i Bane NOR, forteller hvor lærerikt det har vært å samarbeide med leverandøren Bikely i prosjektet. Hun mener at Bikelys sykkelstativ absolutt er aktuelt å utforske videre. Det er et smart konsept som er arealeffektivt, en viktig utfordring Bane NOR må jobbe med. Til andre i offentlig sektor som er nysgjerrige på StartOff, oppfordrer Trine-Marie:
«Snakk med leder, finn penger og bare kjør på. Det er ikke sikkert at vi sitter og vet hvordan vi skal løse alle utfordringene. Startups er sultne og gira på å løse ting.»
Mot slutten av arrangementet fikk vi en spennende panelsamtale mellom politikeren Eivind Trædal, Bikely, Kobla og Bane NOR. Deltakerne diskuterte hva som skal til for å få til økt sykkelbruk, og alle var enige om at dette er et område vi må fokusere mer på. Trygg sykkelparkering, vedlikehold av sykkelveier og god sykkelinfrastruktur er, i følge Eivind Trædal, hovedoverskriftene vi må jobbe med for å øke andelen syklister i Oslo. Da er innovasjon og teknologiutvikling viktig:
«Jeg tror at alle løsninger som gjør det enklere for folk å velge sykkel til stasjonene er kjempeviktige»
Eivind Trædal, MDG
Du kan se demoen i reprise her (tekstet versjon kommer).
Avslutningsvis annonserte programleder Asli Aydemir (Digdir) at vi lanserer to nye StartOff-prosjekter rett før sommerferien. Temaene er AI og ombruk av byggematerialer. Disse vil du ikke gå glipp av!
Malin Karlsson
Prosjektleder, StartOff/DFØ