Slik samarbeider du med startups for effektive og innovative løsninger

Tilgang til de beste løsningene i markedet krever bevisste grep i anskaffelsene. Her er DFØs tips for å få gode tilbud fra innovative selskaper, som startups og unge selskaper i vekst.

I tillegg til dine "vanlige" leverandører, kan startups og unge selskaper i vekst gi deg tilgang til fremtidsrettede og effektive løsninger. Denne type leverandører baserer sine løsninger på den nyeste teknologien, men deltar ofte ikke i offentlige anskaffelser. Årsaken kan være tunge prosesser og dokumentasjonskrav som gir barrierer for å delta. Offentlig sektor går dermed glipp av mange gode løsninger. Her er DFØ’s tips for å nå ut til denne leverandørtypen i dine anskaffelser.  

Del opp kontraktene

Vurder omfanget på behovet og kontrakten som markedet skal konkurrere om. Store, komplekse kontrakter som dekker både store geografiske områder eller mange funksjonsområder, gjør det vanskelig for lokale leverandører eller startups med spisskompetanse å levere eller vinne anbudet.

Vær åpen for nye løsninger som kan dekke behovet: Detaljerte kravspesifikasjoner basert på teknologi eller løsninger dere har kjennskap til fra tidligere, kan utelukke nye løsninger og andre måter å dekke behovet på.

Gjør det lett å delta

Gjør konkurransen så enkel som mulig. Deltakelse i offentlige anskaffelser krever tid og penger uten garanti for å vinne. For små selskaper kan dette være utfordrende.

Unngå unødige krav. Vurder hvilke kvalifikasjonskrav du må stille. Dokumentasjonsbyrden bør begrenses. Eksempelvis kan strenge krav til økonomisk soliditet og tidligere erfaringer gjøre at startups med relevant og fremtidsrettet teknologi ikke deltar.

Gi mulighet for ulike måter å dokumentere krav på.

Vurder å korte ned fremdriftsplan for konkurransegjennomføringen. Lange prosesser passer dårlig med startups’ kommersielle behov.

Markedsfør anskaffelsen og informer godt om prosessen

Bruk kanaler leverandørene kjenner. Mange følger ikke med på Doffin. Markedsfør derfor konkurransen og behovet på andre måter, som å sende informasjon direkte til selskaper, bruke næringshager og inkubatormiljøer, og høyskoler/ universitet, og virksomhetens eget miljø for næringsutvikling.

Vær tilgjengelig for å svare på spørsmål, og gi informasjon om anskaffelsen i tilbudsperioden. Mange startups kan ha behov for veiledning om prosessen.

Har du spørsmål?

Eksempler

Oppdatert: 20. november 2024

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.