Innovasjonskonkurranse kunngjort:

Utstyrspark på deling for skoledriften

Utdanningsetaten er i ferd med å innføre deling av driftsutstyr mellom skolene. Klimagasskutt og redusert forbruk er motivasjonen for å utnytte utstyret bedre.

Kontakt

Anskaffelsestype: StartOffs forsknings- og utviklingskontrakt

Anskaffelsens verdi: 600 000 kr ekskl. mva. for å utvikle minimumsversjon av nytt verktøy.

Antall tilbud: 6

Leverandør: Leasi AS

Om anskaffelsen

Å redusere forbruk og innføre praksis basert på deling av driftsutstyr innebærer store omstillinger og nye måter å jobbe på for Oslo kommune. For å få vaktmestere og driftsledere med på endringen, deltok de aktivt i utviklingen av et digitalt støtteverktøy for delingspraksis. Verktøyet er tilpasset driften av Oslo-skolene, og har flere funksjoner for å forvalte utstyrsparken blant annet:

  • booking
  • transport
  • reparasjon
  • kostnadsfordeling

Den utviklede løsningen er en nettbasert software. Administrasjonsdelen brukes fra PC, og har et app-liknende brukergrensesnitt for vaktmestere, noe som gjør det mulig å administrere booking på farten.

Utdanningsetaten hentet inn innovasjonskraften i oppstartsmarkedet, for å samarbeide om utviklingen av verktøyet. De gjennomførte en innovasjonskonkurranse etter StartOff-metodikken.

Framgangsmåte

Prosessen ble gjennomført etter StartOff-metodikken som er en før-kommersiell anskaffelse i miniformat over seks måneder.

2022:

  • September: Definere behov, utarbeide behovsbeskrivelse og video som presenterer behovet.
  • Oktober: Kunngjøre konkurranse og markedsføre i oppstartsmiljøer.
  • Desember: Evaluere mottatte idéskisser, intervju med de seks beste, velge topp-tre videre til fasen for å utforske alternativer.

2023:

  • Januar: Topp-tre presentere løsningsforslag, 1 vinner velges.
  • Februar: Oppstartfase «Utvikle løsningen» (15 uker).
  • Juni: Avslutte utvikling, demonstrere løsning.
  • August: Forberede uttesting av løsning.
  • September – desember: Vurdere veien videre.
    • Søke midler fra SmartOslo: Støtte til test- og utviklingsprosjekter.

2024:

  • Januar – mars: SmartOslo-prosjekt: Teste løsning, høste og omsette erfaringer til ny kunnskap om behov.
  • April – juni: SmartOslo-prosjekt: Evaluere testperiode, danne kunnskapsgrunnlag for beslutning om forberedelse til anskaffelse.

Oppdragsgiverens råd og erfaringer

Erfaringer fra før-kommersiell anskaffelse og utvikling av løsning

  • En grundig behovsbeskrivelse og åpen spesifikasjon ga gode forutsetninger for oppdragsgiver og leverandør, til å forstå behovene og tilpasse løsningen best mulig.
  • Å tildele oppdraget til en ung, liten og fleksibel leverandør, ga fordeler i form av best brukergrensesnitt i løsningen, og evne til å håndtere endringsbehov raskt.

Erfaringer med ny arbeidsmåte:

  • Det tar tid å etablere ny praksis og nye måter å jobbe på.
  • Viktig å involvere driftsledere i prosessen.
  • En utforskende tilnærming i samarbeid med leverandøren, gir ny forståelse for behov og for hvordan løsning må tilpasses.
  • God kompetanse om og forståelse for driftsoppgavene i alle bidragende ledd (reparasjon, transport, osv.), er viktig.
  • Tilstrekkelig forankring i organisasjonen er viktig for å bidra til at deling er kommet for å bli.

Erfaringer med miljøeffekter:

  • Oversikt over utstyrsparken var en forutsetning for å redusere nye innkjøp.
  • Oversikt og utstyrstyper gir grunnlag for utslippsberegninger.
  • Eksempel på beregnet effekt er at med deleløsningen kan de kjøpe 90 gressklippere, mot 250 som de gjør i dag.
  • En deleløsning bidrar til å periodisere og planlegge drift, som igjen gjør det mer effektivt.

Tilhørende dokumenter

Vedlegg 1 Behovsbeskrivelse Utstyrsdeling Oslo kommune
pdf 188.24 KB
Vedlegg 3 StartOffs forsknings- og utviklingsavtale
pdf 252.18 KB

Trenger du hjelp med en anskaffelse?

Oppdatert: 19. august 2024

Kontakt

Sparretelefonen
  • sparretelefon [at] dfo.no (sparretelefon[at]dfo[dot]no)
  • 404 34 830

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.