Utstyrspark på deling for skoledriften
Utdanningsetaten er i ferd med å innføre deling av driftsutstyr mellom skolene. Klimagasskutt og redusert forbruk er motivasjonen for å utnytte utstyret bedre.
- Utdanningsetaten skoleanlegg
Anskaffelsestype: StartOffs forsknings- og utviklingskontrakt
Anskaffelsens verdi: 600 000 kr ekskl. mva. for å utvikle minimumsversjon av nytt verktøy.
Antall tilbud: 6
Leverandør: Leasi AS
Om anskaffelsen
Å redusere forbruk og innføre praksis basert på deling av driftsutstyr innebærer store omstillinger og nye måter å jobbe på for Oslo kommune. For å få vaktmestere og driftsledere med på endringen, deltok de aktivt i utviklingen av et digitalt støtteverktøy for delingspraksis. Verktøyet er tilpasset driften av Oslo-skolene, og har flere funksjoner for å forvalte utstyrsparken blant annet:
- booking
- transport
- reparasjon
- kostnadsfordeling
Den utviklede løsningen er en nettbasert software. Administrasjonsdelen brukes fra PC, og har et app-liknende brukergrensesnitt for vaktmestere, noe som gjør det mulig å administrere booking på farten.
Utdanningsetaten hentet inn innovasjonskraften i oppstartsmarkedet, for å samarbeide om utviklingen av verktøyet. De gjennomførte en innovasjonskonkurranse etter StartOff-metodikken.
Framgangsmåte
Prosessen ble gjennomført etter StartOff-metodikken som er en før-kommersiell anskaffelse i miniformat over seks måneder.
2022:
- September: Definere behov, utarbeide behovsbeskrivelse og video som presenterer behovet.
- Oktober: Kunngjøre konkurranse og markedsføre i oppstartsmiljøer.
- Desember: Evaluere mottatte idéskisser, intervju med de seks beste, velge topp-tre videre til fasen for å utforske alternativer.
2023:
- Januar: Topp-tre presentere løsningsforslag, 1 vinner velges.
- Februar: Oppstartfase «Utvikle løsningen» (15 uker).
- Juni: Avslutte utvikling, demonstrere løsning.
- August: Forberede uttesting av løsning.
- September – desember: Vurdere veien videre.
- Søke midler fra SmartOslo: Støtte til test- og utviklingsprosjekter.
2024:
- Januar – mars: SmartOslo-prosjekt: Teste løsning, høste og omsette erfaringer til ny kunnskap om behov.
- April – juni: SmartOslo-prosjekt: Evaluere testperiode, danne kunnskapsgrunnlag for beslutning om forberedelse til anskaffelse.
Oppdragsgiverens råd og erfaringer
Erfaringer fra før-kommersiell anskaffelse og utvikling av løsning
- En grundig behovsbeskrivelse og åpen spesifikasjon ga gode forutsetninger for oppdragsgiver og leverandør, til å forstå behovene og tilpasse løsningen best mulig.
- Å tildele oppdraget til en ung, liten og fleksibel leverandør, ga fordeler i form av best brukergrensesnitt i løsningen, og evne til å håndtere endringsbehov raskt.
Erfaringer med ny arbeidsmåte:
- Det tar tid å etablere ny praksis og nye måter å jobbe på.
- Viktig å involvere driftsledere i prosessen.
- En utforskende tilnærming i samarbeid med leverandøren, gir ny forståelse for behov og for hvordan løsning må tilpasses.
- God kompetanse om og forståelse for driftsoppgavene i alle bidragende ledd (reparasjon, transport, osv.), er viktig.
- Tilstrekkelig forankring i organisasjonen er viktig for å bidra til at deling er kommet for å bli.
Erfaringer med miljøeffekter:
- Oversikt over utstyrsparken var en forutsetning for å redusere nye innkjøp.
- Oversikt og utstyrstyper gir grunnlag for utslippsberegninger.
- Eksempel på beregnet effekt er at med deleløsningen kan de kjøpe 90 gressklippere, mot 250 som de gjør i dag.
- En deleløsning bidrar til å periodisere og planlegge drift, som igjen gjør det mer effektivt.
Tilhørende dokumenter
Trenger du hjelp med en anskaffelse?
Kontakt
- sparretelefon [at] dfo.no (sparretelefon[at]dfo[dot]no)
- 404 34 830