Spørsmål og svar om Elektronisk mottaker- og adresseregister (ELMA).
Vi mottar en del spørsmål om ELMA. Vi har satt sammen en del av de spørsmålene som går igjen.
Hva er ELMA?
ELMA er "Elektronisk mottaker- og adresseregister". ELMA er norsk SMP i Peppol. ELMA forvaltes av Digdir. Informasjon om ELMA
Hvordan kommer jeg i gang med elektronisk faktura?
Vi har skrevet en artikkel om å komme i gang med elektronisk faktura på Anskaffelser.no.
Hvordan registreres jeg i ELMA?
Ved å bli kunde hos et aksesspunkt kan man bli registrert i ELMA. Det er aksesspunktet som er ansvarlig for å holde informasjon om sine kunder korrekt i ELMA.
DFØ vedlikeholder en oversikt over aksesspunkter på Anskaffelser.no.
Organisasjonsnummer er adressen til mottakeren.
Organisasjonsnummeret til mottaker er den elektroniske adresseringsnøkkelen du skal bruke når du skal sende et dokument / en melding til mottaker.
Organisasjonsnummeret må finnes i Enhetsregisteret
En faktura er forsvunnet, hvor er den?
Dokumenter i Peppol sendes direkte fra aksesspunkt til aksesspunkt uten å gå igjennom noen sentrale komponenter eksempelvis hos Digdir. For å finne ut hvor dokumentet er blitt av, må sendende aksesspunkt ta kontakt med mottakende aksesspunkt.
Må jeg anskaffe SML/SMP eller ELMA?
SML/SMP er måten man i Peppol gjør oppslag for å sende dokumenter til korrekt aksesspunkt.
Det består av følgende:
- Service metadata locator (SML)
- Service metadata provider (SMP)
SMP gir ved oppslag ut informasjon om hvorvidt en organisasjon er registrert i SMP-en, hvilke dokumenter en organisasjon kan motta og hvilket aksesspunkt som skal benyttes for hvilket dokument.
ELMA er et register hvor organisasjoner registreres av aksesspunktene når man kommer i gang med elektroniske ehandelsprosesser, i Norge fortrinnsvis ved bruk av EHF-dokumenter som faktura og flere. ELMA fungerer som norsk SMP i Peppol.
Ved kjøp av aksesspunkttjenester trenger man kun å stille krav om at man skal registreres i ELMA med de organisasjonsnummer man benytter.
Digdir forvalter ELMA. Ønsker en tjenestetilbyder eller et aksesspunkt tilgang, ta kontakt med servicedesk@digdir.no. Mer informasjon finner du på Samarbeidsportalen for fellesløsninger.
Administrasjon av ELMA
Jeg har fått sertifikat, hvordan får jeg opprettet bruker i ELMA?
Når du har blitt et nytt aksesspunkt, kan du få tilgang til ELMA. Send epost til elma@digdir.no for å få opprettet bruker til ELMA.
Vi har fått nytt navn, hva gjør jeg?
Følgende må gjøres:
- Logge inn i ELMA og endre informasjon om aksesspunktet.
- Sende epost til elma@digdir.no med informasjon og eventuelt ny logo.
API/Web service for administrering?
Digdir tilbyr følgende web services for ELMA:
Flere spørsmål?
Har du flere spørsmål om ELMA, send oss gjerne en e-post på elma@digdir.no.