Kontrakt inngått:

100 prosent materialgjenvinning av trevirkeavfall i Bærum

Krav om minst 60 prosent materialgjenvinning kombinert med å premiere mer, har siden 2020 sikret at alt trevirke fra kommunens avfallsanlegg blir materialgjenvunnet.

Kontakt

Anskaffelsestype: Rammeavtale, 3+1 år

Verdi: 12,5 mill. kr inkl. mva.

Tilbydere: 4 (2020), 3 (2024)

Leverandør: Norsk Gjenvinning AS (2020-2024), Lindum (fra 2024)

Om anskaffelsen

Hvert år leveres omtrent 4000 tonn trevirke til Isi avfallsanlegg, Bærum kommunes gjenvinningsstasjon for avfallshåndtering. Anskaffelsen gjaldt transport og behandling av trevirket. Kommunen stilte krav om 60 prosent materialgjenvinning av trevirket, mens høyere materialgjenvinning ga skår på vurderingskriteriet «miljø», som ble vektet 30 prosent (mens pris var vektet 50 prosent og «gjennomføring av oppdraget» 20 prosent).

Av de fire tilbyderne i 2020 var Norsk Gjenvinning både billigst og den eneste som tilbød 100 prosent materialgjenvinning. Prisene og andelen materialgjenvinning reflekterer leverandørenes evne til å nyttiggjøre trevirke i produkter de kan selge videre.  I 2024 gjennomførte Bærum kommune en ny anbudskonkurranse, med i hovedsak de samme krav og tildelingskriterier. Denne gang kunne Lindum tilby like god materialgjenvinning av trevirke som Norsk Gjenvinning, og vant på pris.  

Norsk Gjenvinnings anlegg på Haraldrud i Oslo sorterer først ut avvik som impregnert trevirke, papp, plast og restavfall. Deretter sorteres fiberplater, sponplater, lavkvalitetstreverk og knust treverk (som skal til energigjenvinning) fra det rene treverket som kan gå til materialgjenvinning. Videre går det rene trevirket gjennom en kvern der to magneter og en «eddy current» (virvelstrømseparator) tar ut metall.

Behandling av trevirke ved Isi avfallsanlegg i Bærum kommune.
Behandling av trevirke ved Norsk Gjenvinnings anlegg på Haraldrud i Oslo. Foto: Norsk Gjenvinning AS.

Framgangsmåte

Den siste anskaffelsen ble kunngjort 25. mars 2024, med tilbudsfrist 15. mai 2024. Kontrakten ble tildelt tidlig i 21. mai 2024 og kontraktoppstart var 6. oktober 2024.

Oppdragsgiverens råd og erfaringer

Anskaffelsesprosessen var enkel og uten markedsdialog siden kommunen kjenner markedet for transport og behandling av avfallsfraksjoner godt.

Kommunen har kvalifikasjons-, evaluerings- og tildelingsskjemaer (se lenker under) som gjenbrukes mellom anskaffelser og gjør prosessen tidseffektiv.

I 2024 inngikk kommunen ny kontrakt. Her videreføres minimumskravet om 60 prosent materialgjenvinning fra 2020, og premiering under vurderingskriteriet for miljø av materialgjenvinning utover minimumskravet. Dette kriteriet er fortsatt vektet 30 prosent.

Tilhørende dokumenter

Vedlegg 1 Kravspesifikasjon for rammeavtale 2020-2024
pdf 611.85 KB
Vurderingsskjema kvalifikasjonsgrunnlag Bærum kommune
xlsx 21.05 KB
Mal for tildelingsbrev åpen anbudskonkurranse Bærum kommune
docx 32.83 KB
Evalueringsskjema Bærum kommune
xlsx 119.98 KB
Konkurransegrunnlag ny anbudskonkurranse 2024
pdf 273.85 KB
Vedlegg 1 Kravspesifikasjon ny anbudskonkurranse
pdf 161.81 KB

Dokumentene er ikke behandlet for universell utforming. Kontakt oss hvis du trenger hjelp til å få tilgang til det som står der.

Trenger du hjelp med en anskaffelse?

Oppdatert: 19. november 2024

Kontakt

Sparretelefonen
  • sparretelefon [at] dfo.no (sparretelefon[at]dfo[dot]no)
  • 404 34 830

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.