Kontroll gjennomført:

Fem tips for gjennomføring av stikkprøvekontroll

Oslo har for første gang gjennomført stikkprøvekontroll av kommunens vareleveranser. God planlegging sparte kommunen for mye tid i gjennomføringen.

Kontakt

Om stikkprøvekontrollen

Politiet og Skatteetaten beskrev i 2022 varebilbransjen som en risikobransje med stor andel useriøse aktører. De fant at opptil 30 prosent av kjøretøyene de kontrollerte var involvert i svart arbeid.

I juni 2024 gjennomførte Oslo kommune, ved Utviklings- og kompetanseetaten (UKE), for første gang en storkontroll av vareleveranser til kommunen. Kontrollen hadde som mål å avdekke følgende:

  • Om varene leveres med utslippsfrie kjøretøy. I de fleste rammeavtaler er det krav om 100 prosent utslippsfrie kjøretøy, mens noen avtaler har en opptrappingsplan der en lavere prosent er utslippsfri.
  • Får sjåføren sine rettigheter ivaretatt i henhold til arbeidsmiljøloven, eller er det tegn på at sjåfør for eksempel mangler arbeidskontrakt eller ikke får overtidsbetaling? Gjennom Oslomodellen stiller kommunen strenge kontraktsvilkår for å bekjempe arbeidskriminalitet og sosial dumping.

Kontrollene ble gjennomført over en periode på to uker, på formiddagen mellom 08:00-12:00. Totalt ble det gjennomført 37 kontroller over hele kommunen. Leveranser fra 15 ulike transportører som representerte totalt 16 av kommunens leverandører ble kontrollert.

Hva viste resultatene? Det var få avvik. Av 37 kontroller ble det avdekket noen få kjøretøy som ikke oppfylte nullutslippskravet til kommunen (dette kunne kontrollen per definisjon bare avdekkes for kontrakter med krav om 100 prosent utslippsfrihet). Det ble også avdekket brudd på arbeidsmiljøloven.

Framgangsmåte

  • Planleggingen av kontrollene startet i februar 2024, fire måneder før gjennomføring.
  • Arbeidskriminalitet-gruppa (Akrim-gruppa) ved UKE koordinerte arbeidet, i samarbeid med transportgruppa ved UKE. Akrim-gruppa har gjennomført en rekke stedlige kontroller tidligere ved bygg- og anleggsplasser.
  • Det var behov for å avdekke hvor kontrollene skulle gjennomføres. Det ble prioritert å gjennomføre kontroller ved store tjenestesteder som mottar mye varer, slik at de kunne undersøke flere vareleveranser i løpet av samme kontroll. Oslo Kommunes innkjøpsverktøy ble brukt for å bestemme lokasjon.
  • I tillegg måtte de kartlegge når vareleveranser ankommer, for å unngå ventetid. De samlet inn oversikt over faste leveringsdager fra ulike leverandører, men det var stor forskjell mellom leverandører om de visste nøyaktig tidspunkt transportør ville ankomme.
  • I ukene før gjennomføring, ble tjenestestedene varslet om kontrollene. De har dårlig oversikt over når varer kommer, men vet hva som er bestilt.
  • I forkant ble det utarbeidet to dokumenter: infoskriv fra kommunen på norsk og engelsk, i tillegg til kontrollskjema.
  • Avtaleforvaltere i kommunen ble invitert til å delta i kontrollene de tidspunktene det passet dem, og totalt tre avtaleforvaltere deltok.
  • 2-3 personer fra kommunen deltok i hver kontroll. Deres oppgaver var å dele ut informasjonsbrev, intervjue sjåfører og kontrollere kjøretøyets drivstoff.
  • I ettertid har kommunen fulgt opp leverandører ved brudd på nullutslippskravet, og meldt inn brudd på arbeidsmiljøloven til Arbeidstilsynet.

Fem tips for gjennomføring av kontroll

  1. Omfang av stikkprøvekontroll må tilpasses ressursene til den enkelte kommune. Mens kontrollene i Oslo ble gjennomført over to uker, kan kontroller begrenses til 1-2 dager i mindre kommuner.
  2. God planlegging sparte mye tid i gjennomføringen. Planlegging handler for eksempel om å få oversikt over når varer normalt leveres. I Oslo ble det forespurt oversikt over faste leveringsdager fra kommunens leverandører.
  3. I Oslo ble det utarbeidet skjemaer for gjennomføring av kontrollene. Disse kan tilpasses for bruk i egen kommune. Det er lurt å tilby skjemaer både på norsk og engelsk.
  4. Ha på refleksvester og kommunens ID-kort i kontrollen.
  5. Inviter avtaleforvaltere med på kontrollen. Avtaleforvaltere hos UKE satte pris på å være i felt, prate direkte med ansatte ved tjenestesteder og utveksle kontaktinformasjon. UKE tror engasjerte ansatte vil være gode allierte i den videre oppfølgingen av vareleveranser, og vil ha lav terskel for å melde ifra ved mistanker om avvik.

Tilhørende dokumenter

Forebygging av kriminalitet i varebilbransjen.pdf
pdf 713.75 KB
Infoskriv kontroll (norsk og engelsk).pdf
pdf 62.12 KB
Kontrollskjema UKE.pdf
pdf 58.99 KB

Dokumentet er ikke behandlet for universell utforming. Kontakt oss hvis du trenger hjelp til å få tilgang til det som står der.

Oppdatert: 24. september 2024

Kontakt

  • sparretelefon [at] dfo.no (sparretelefon[at]dfo[dot]no)
  • 404 34 830

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.