Gode erfaringer med elbusser i vinterbyen Lillehammer
Piggdekk, dieselvarmere og egne omløpsplaner for vinterdrift er blant suksessfaktorene.
Anskaffelsestype: Begrenset anbudskonkurranse med forhandlinger 10 år+1år+1år
Verdi: 1 milliard
Tilbydere: 6 kvalifisert for forhandlinger
Leverandør: Connect Bus AS
Om anskaffelsen
Alle Lillehammers 15 bybusser har vært elektriske siden 2021.
Bussdriften i Lillehammer preges av lange vintre og større høydeforskjeller enn i byer som Hamar og Oslo. Man skulle kanskje tro at elbusser ville fungere dårlig i Lillehammer, men erfaringene etter tre år i vinterdrift viser at bussene nesten alltid er i rute. Unntaket er dager med ekstreme værforhold der brøytemannskaper sliter med å rydde veien, men i slikt føre har også dieselbusser problemer.
Bussdrift i Lillehammer-regionen og Nordre Gudbrandsdalen er del av felles anbud med oppstart i 2021-2022. I anbudet ble det stilt krav til at bussene skal være utstyrt med materiell som piggdekk og piggkjetting for å håndtere vinterføre, og dieselvarmer slik at oppvarmingen av bussene ikke går ut over rekkevidden. Innlandstrafikk tilbyr sjåførene kurs i å legge kjetting og i effektiv kjøring for å sikre rekkevidden på batteriene.
Innlandstrafikk stilte krav om separate omløpsplaner for sommer og vinter, med kortere ruter og tid til ladning når bussene er i vinterdrift. Om sommeren er rekkevidden på bussene omtrent 22 mil, mens rekkevidden reduseres til 14-15 mil om vinteren.
Framgangsmåte
I 2018 anskaffet fylkeskommunen to elbusser som et pilotprosjekt, for å teste ut om elbusser fungerte på alle traséer i Lillehammer. Flere sjåfører var skeptiske til bussene i starten, men i testperioden fikk sjåførene erfare at elbussene fungerte bra. Bussene var stillegående og med lite vibrasjon, og var komfortable å oppholde seg i for sjåfør og passasjerer.
Innlandstrafikk utlyste i 2020 ny anbudskonkurranse for bussdrift i Lillehammer-regionen og Nordre Gudbrandsdal.
Innlandstrafikk valgte å premiere bruk av elbusser og biodrivstoff i konkurransen. Utslippsfrihet for energibærer/drivstoff utgjorde kriteriet «klima og miljø», som ble vektet 30 prosent. Elbusser fikk maksimal poengsum, biogass og såkalt «avansert» biodiesel ga lavere poengsum. Kvalitet ble vektet 20 prosent og pris 50 prosent.
Anbudet ble delt inn i et ruteområde for Lillehammer-regionen og ett for Nordre Gudbrandsdal. Det kom inn totalt 10 tilbud for Lillehammer-regionen og 7 tilbud for Nordre Gudbrandsdal. Totalt seks leverandører kom videre til runde to av konkurransen med forhandlinger.
Connect Bus vant anbudskonkurransen. Oppstart for drift var i juni 2021 i Lillehammer-regionen, og 1. januar 2022 for Nordre Gudbrandsdal.
I Lillehammer var det 15 elbusser i drift fra start og dette trappes opp til 18 innen 2025.
Oppdragsgiverens råd og erfaringer
Som suksessfaktorer for god vinterdrift av elbusser trekker Innlandstrafikk fram tett samarbeid med operatør og krav til materiell:
- Tett samarbeid med Connect Bus som har vært dyktige til å tilpasse seg ny teknologi og nye rutiner for elbuss-drift.
- Det har vært en styrke at Connect Bus har klart å beholde nøkkelansatte til tross for virksomhetsoverføring fra annen operatør ved oppstart av anbudet.
- Operatør bruker piggdekk og kjetting ved behov. Dieselvarmere kan brukes for at oppvarming ikke skal gå på bekostning av rekkevidden på de kaldeste dagene.
- Bruk av elbusser i vinterdrift har konsekvenser for bussenes rekkevidde, men separate vinteromløpsplaner sikrer at det legges inn tilstrekkelig tid til ladning, og til å legge på kjetting.
Tilhørende dokumenter
Dokumentet er ikke behandlet for universell utforming. Kontakt oss hvis du trenger hjelp til å få tilgang til det som står der.
Kontakt
- sparretelefon [at] dfo.no (sparretelefon[at]dfo[dot]no)
- 404 34 830