Personas – metode for å formidle behov

Personas går ut på at det gjennom såkalte personas illustrerer og formidler brukeren(s) situasjon, opplevelser og ønskede scenarioer.

Det første eksempelet viser hvordan Direktoratet for byggkvalitet (Dibk) brukte personas på en dialogkonferanse. Personas ble brukt for å kommunisere behov og ønskede funksjonaliteter for en fremtidsrettede selvbetjeningsløsninger på nett for enkle byggesaker - ByggLett. Behovene ble formidlet gjennom garasjebyggeren Sjur.

På dialogkonferansen sto Sjur selv på scenen og fortalte om sin bruk av søknadstjenesten, slik den kunne være en gang i fremtiden. På den måten skjønte alle veldig godt hva som var behovet for løsningen.

I det andre eksempelet beskriver Helse Vest / Haukeland universitetssykehus behovene til ulike sluttbrukere av en ny løsning for tørket blodplasma, gjennom å fortelle om arbeidshverdagen deres. Her får leverandørene stifte kjennskap med hvordan de bruker tørket blodplasma i sine ulike roller og utfordringene de møter i sin hverdag.

Oppdatert: 21. november 2024

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.