Mal for valg av strategier i en anskaffelse
Vi har utarbeidet et elektronisk verktøy som skal være en støtte/veiledning til arbeidet med å vurdere og prioritere valg av strategier i en konkret anskaffelse.
Verktøyet vil ferdig utfylt inneholde informasjon som vil være en støtte/veiledning til arbeidet med å vurdere og prioritere valg av strategier som skal sikre at de overordnete behov dekkes og målsetningene med anskaffelsen kan realiseres. Denne informasjonen kan benyttes i et beslutningsgrunnlag/business case før neste fase, konkurransegjennomføring, påbegynnes.
Verktøyet er ment brukt av den som er ansvarlig for anskaffelsesprosjekt i virksomheten.
Metodikken verktøyet legger opp til bør brukes ved anskaffelser av varer/tjenester med stor omsetning, eller som på annen måte er kritiske for virksomheten. For mindre anskaffelser anbefales det at listen av mulige strategier vurderes, men dokumentasjonen kan reduseres i proporsjon til anskaffelsen omfang.
I verktøyet er det lagt opp til at man også skal bruke informasjon fra andre DFØ-verktøy, særlig fra:
- Verktøy for markedsanalyse
- Verktøy for leverandørkategorisering
Verktøyet inneholder ytterligere veiledning og informasjon for utfylling og bruk. I tillegg er det utarbeidet en steg- for steg veiledning utarbeidet i Microsoft Powerpoint samt et ferdig utfylt eksempel.