Bærekraftig kjøp av avfallsinnsamling

Veilederen gir kunnskap om hvordan gjøre miljøvennlige anskaffelser av avfallsinnsamling.

Norske kommuner har etter Forurensningsloven ansvar for innsamling og behandling av innbyggernes husholdningsavfall. Det offentlige er også forpliktet til å samle inn og behandle næringsavfall fra offentlige virksomheter.

Som innkjøper kan du bidra til å kutte utslipp fra innsamling av avfall. Innsamlingen er definert som transporten av avfall fra hentepunkt (husstand, kontorlokaler etc.) til omlasting eller sortering. Dette kan gjøres når man anskaffer kjøretøy for avfallsinnsamlingen, eller når man anskaffer en avfallsinnsamlingstjeneste.   

Kriterieveiviseren gir deg kunnskap om hvordan gjøre miljøvennlige valg ved kjøp av avfallsinnsamling, det vil si selve innsamlingen og transportleddet, og hvorfor det er viktig å ta hensyn til bærekraft ved avfallsinnsamling.

Innen 2030 skal 50 prosent av nye lastebiler være nullutslippskjøretøy (NTP 2018-2029)

Husholdningsavfall versus næringsavfall

Avfallsinnsamling av husholdnings- og næringsavfall utføres noe forskjellig.

Husholdningsavfall

Egenregi - Når kommuner samler inn avfall i egenregi kjøper de selv inn renovasjonsbiler, og kan velge teknologi innenfor rammen av økonomi og tilgjengelig lade- og fylleinfrastruktur.

Kjøp av tjenester - Når kommuner kjøper inn tjenester for avfallsinnsamling deles typisk innsamling av avfall fra husstander til omlasting/ sortering og transport og behandling av avfall i to separate anskaffelser.

Kjøretøyene er dedikert til kontrakten, og innkjøper har derfor stor mulighet til å påvirke kjøretøyets teknologi gjennom bruk av krav og tildelingskriterium. 

Næringsavfall

Håndtering av næringsavfall fra for eksempel skoler og offentlige virksomheter gjøres som regel én anskaffelse, som både dekker avfallsinnsamling og avfallsbehandling.

Leverandørene har gjerne en kjøretøyflåte som brukes i oppdrag for flere kunder. Leverandøren kan hente avfall fra mange kunder på ett skift, og en virksomhets andel av leverandørens totale last vil variere betydelig.

Krav og kriterier til klima og klima ved håndtering av næringsavfall vil typisk omfatte både avfallsinnsamling og behandling av avfall. 

Bærekraft

Krav og tildelingskriterier kan brukes for å kreve eller premiere miljøvennlig avfallsinnsamling. Du finner eksempler på krav og kriterier for bærekraftig innsamling av nærings- og husholdningsavfall i Kriterieveiviseren og i Drivstoffmatrise for tunge kjøretøy.

Klima- og miljøbelastning

Miljødirektoratet har estimert at det er en mulig utslippsreduksjon på totalt 66 000 tonn CO2-ekvivalenter over hele perioden 2021-2030, ved at offentlig innkjøpere stiller krav til at avfallsinnsamling, og at renovasjonskjøretøy skal bruke nullutslippsteknologi eller biogass.

Dette er det direkte potensialet fra selve anskaffelsen. I tillegg kommer utslippsreduksjon fra eventuelle indirekte virkninger i næringslivet. Dersom nullutslippskjøretøyene i den offentlige anskaffelsen også brukes i leveranser til private kunder, blir utslippsreduksjonen større. For mer informasjon se Nullutslippstransport i leveranser til det offentlige (Nullutslippstransport i leveranser til det offentlige. Kunnskapsgrunnlag - Miljødirektoratet (miljodirektoratet.no).

En analyse fra Oslo kommune, som utelater kollektivtransport, viser at innsamling av husholdnings- og næringsavfall til sammen sto for størst andel (totalt en fjerdedel) av kommunens transportrelaterte CO2-utslipp i 2016. Innsamling av husholdningsavfall er dessuten den transportkategorien som slipper ut mest NOx (luftforurensing) i kommunen. 

Oppdatert: 20. februar 2023

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.