Bærekraftige leveranser av varer og tjenester

Få kunnskap om hvordan gjøre miljøvennlige valg ved kjøp av varer og tjenester som generer transport, hvorfor der er viktig å ta hensyn til bærekraft i slike anskaffelser, og hvilke krav du kan stille.

Kategorien omfatter transport som utføres ved leveranser av varer og tjenester for det offentlige. Kategorien gjelder tjenester for vedlikehold og reparasjon av offentlig eide og driftede bygninger, som transport ved utførelse av håndverker- og servicetjenester. Det omfatter også transport av store innkjøpskategorier som mat, IKT-utstyr og så videre.

Kravene omfatter kun krav til siste transportledd (last mile), men du kan også utfordre og ha en dialog med leverandørene for å se på mulighetene for om den også kan gjøre noe med logistikkløsningene før (last mile).

Miljøpåvirkning fra anskaffelse av transporten ved kjøp av varer og tjenester

Miljødirektoratet og DFØ estimerer at dersom det stilles minimumskrav til nullutslippsvarebiler i alle offentlige innkjøp av håndverker- og servicetjenester fra senest 2025, vil det redusere Norges utslipp i perioden 2025–2030 med 0,31 millioner tonn CO2.

Stilles det minimumskrav og kontraktsvilkår fra alle offentlige innkjøpere i storbyområder fra 2023, med bruk av tildelingskriterier allerede fra 2021, anslår vi et reduksjonspotensial på ytterligere 0,03 millioner tonn, til totalt 0,34 millioner tonn CO2 i perioden 2021–2030.

Ifølge TØI utgjør kjøringen i de ni byene omfattet av byvekstavtale med varebil i næringstransport omtrent 20 % av all næringstransport med varebil i landet.

Viktigste tiltak for å redusere miljøbelastningen

De viktigste tiltakene for å redusere klima- og miljøbelastningen fra transporten når du kjøper varer og tjenester er å

  • få oversikt over hva slags transport som er en del av din leveranse og hvor du den har størst effekt
  • vurdere behovet for transport og om det kan løses på alternative måter eks. færre leveringer, minimumsordre ved bestilling av varer etc.
  • undersøke hva markedet kan tilby av løsninger og utfordre dem til å levere den mest klimavennlige løsningen ved å kombinere de krav og kriteriene DFØ har foreslått
  • fokusere på nullutslippsløsninger

Bruk av DFØs miljøkrav

DFØ utviklet dette kravsettet og tilhørende skjemaer i tett samarbeid med prosjektet «Klimarådgivning i anskaffelser» i regi av Viken fylkeskommune og Klima Østfold. 

Kravsettet består av to ulike minimumskrav, som settes etter en kartlegging og dialog med markedsaktørene og ett tildelingskriterie og to kontraktsvilkår.

Kravsettet premierer de leverandørene som kan levere en transporttjeneste, med størst andel nullutslippskjøretøy og dette har hovedfokus.  

Eksempler på anskaffelser

Her finner du noen eksempler på virksomheter som har benyttet tilsvarende krav i anskaffelser.

Relevante lover og føringer

Oppdatert: 24. februar 2023

Kontakt

Sparretelefonen
  • e-post sparretelefon [at] dfo.no (sparretelefon[at]dfo[dot]no)
  • telefon 404 34 830

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.