Digital momsrefusjon
Prosessen beskriver hvilke aktiviteter, som må og kan utføres i hvilken rekkefølge, av hvilke personer/organisasjoner/systemer, hver gang det skal søkes om momsrefusjon basert på kjøp i et annet land. Prosessen og VAT refund spesifikasjonen er laget av Nordic Smart Government & Business (NSG&B) programmet
1. Informasjon
ID | X.6.1.5 |
Prosessnavn | Momsrefusjonsprosess (VAT refund) |
Organisasjon | DFØ ANS- NSG&B |
Prosesseier | DFØ ANS- NSG&B SA-A |
Forespørsler | Jan Mærøe - ehf@dfo.no |
Formålet med dokumentet | Å veilede brukere og tjenesteleverandører i de Nordiske land som ønsker å implementere er digital refusjonsprosess. Digital moms refusjon prosessen (VAT refund process) med tilhørende spesifikasjon er laget av ekspertgruppen i NSG&B SA-A med innspill fra VAT refund eksperter fra skatteetatene i de Nordiske land. Prosess og spesifikasjon er ikke pilotert. |
2. Historikk
Versjon | Dato | Informasjon | Forfatter/Rolle |
---|---|---|---|
0.8 | 07.02.2024 | Innspill fra prosjektgruppen | Petter Vinje |
1.0 | 01.07.2024 | Innspill fra prosjektgruppe, VAT refund eksperter og opprettelse av prosess på Anskaffelser.no | Jan Mærøe |
3. Ord og uttrykk
Nei
4. Om prosessen
I dag foregår som oftest refundering av moms manuelt ved at den som har kjøp en vare i et annet land fyller ut et søknadskjema og sender dette til sin egen skattemyndighet (EU medlemsland), som igjen sender momsrefunderingsskjemaet til skattemyndigheten i det landet kjøpet har foregått. For EØS land sendes skjemaet direkte til skattemyndighetene i det landet kjøpet er blitt foretatt.
Digital momsrefusjonsprosess benytte enten e-Kvittering (eReceipt) fra selger eller EHF / Peppol BIS faktura som underlag for å fylle ut momsrefusjons skjema som er et maskinlesbart dokument (xml). e-Kvittering eller faktura vedlegges filen som bevis. Momsrefusjonsskjema, sammen med enten e-Kvittering eller e-Faktura, sendes til skatteetaten som en maskinlesbar fil. Dette gjør det mulig å effektivisere prosessen, ved å maskinelt evaluere refusjonsgrunnlaget, og at dette er i henhold til gjeldene regler. Dette muliggjør også å kunne videresende skjema til neste mottaker og foreta en digital godkjenning og utbetaling av refunderte beløp.
5. Bruk av KI/AI
Hvis du har kompetanse i bruk av "kunstig intelligens" KI eller "artificial intelligence" AI. Og ser muligheter for å forbedre prosessen ytterligere ved bruk av det. Vi vil gjerne ha en tilbakemelding/innspill fra deg om hvordan det kan gjøres.
Har du innspill, send det til EHF@dfo.no. Merk melding med KI + navn på prosessen. Når vi mottar innspill, gjennomgår vi dem og legger dem inn fortløpende i den aktuelle prosessdefinisjonen.
6. Brukere og deres behov
Brukere | Når | Hvorfor | Forventninger |
---|---|---|---|
Kjøper | Søke om tilbakebetaling av merverdiavgift/moms ved kjøp av varer og tjenester i et annet land | Forbedring av prosess | Redusert bruk av tid og ressurser. |
Aksesspunkt, system | Kjøpers aksesspunkt: Sender søknad om momsrefusjon på vegne av kjøper til mottakers aksesspunkt. Skattemyndighetenes aksesspunkt mottar og validerer søknad og eventuelt videresender søknad fra kjøper til annen skattemyndighet | Forbedring av prosess | Redusere/eliminere bruk av manuelle oppgaver, ressurser og tid. |
Selger | Enten sende en kvittering eller en faktura for noe kjøper har kjøpt | Effektivisere egne prosesser. Behov for bruk i markedsføring. Trenger prosessen for å fange informasjon for dokumentasjonsformål. | Forvent at det finnes mottakere og systemer for digital overføring. |
Skattemyndigheter i begge land (transaksjon på tvers av land) | Når de skal akseptere og vurdere en søknad om refusjon av merverdiavgift fra kjøper. Skattemyndighetene i EUs medlemsland skal motta søknader om tilbakebetaling av moms fra kjøpere i eget land og videreformidle dette til skattemyndighetene i landet der transaksjonen fant sted. Skattemyndighetene i EUs medlemsland mottar søknader om momsrefusjon direkte fra kjøpere i et EØS-land | Skattemyndighetene: Riktig moms, automatisere prosesser for å redusere kostnadene. Bekreft og verifiser at informasjonen fra selger og kjøper er korrekt. | Feilfri informasjon. Åpenhet. |
Selgers system | Skaper grunnlag for moms opplysninger i form av enten e-kvittering eller faktura basert på salg av varer eller tjenester til kjøper. Sender e-kvittering eller faktura til kjøper | For å effektivisere interne prosesser, for å yte gode tjenester til sine kunder (kjøpere) | Mer effektive prosesser |
7. Interessenter
Interessenter | Interesse |
---|---|
SME-organisasjoner | Forenkle det daglige arbeidet for sine medlemmer. Redusere kostnader. Bli mer konkurransedyktig. |
8. Mål for prosessen
Mål | Indikatorer | Måltall/resultat |
---|---|---|
Kortest mulig ledetid (tid) | Ledetid | |
Reduserte arbeidskostnader | FTE (Fulltids ekvivalent) kostnad | |
Forenkle arbeidsoppgaver | Medarbeidertilfredshet | 100 % |
Optimale transaksjoner på tvers av landegrenser | Antall systemer som håndterer prosess og format |
9. Fordeler/gevinster
Hvem kan ha fordel | Hvilke fordeler de kan oppnå |
---|---|
Kjøper | Sikre data. Standard prosess og format i ulike land (interoperabilitet). Automatisert bokføring. Informasjon kommer ikke til å forsvinne/gå tapt. Enklere å generere en søknad da eksisterende data fra kvittering eller faktura kan brukes i søknaden og vedlegg som dokumentasjon. Effektiv prosess som støttes av kjøpers system. |
Selger | Back-office prosesser mer effektive. Mulighet for enklere rapportering ved behov. Skatteetaten har mottatt all tilgjengelig informasjon. Dette eliminerer behovet for å finne informasjon for å dokumentere kjøpet. |
Offentlige myndigheter | Reduser risikoen for svindel. Mer effektive måter å kontrollere. Data mer tilgjengelig i sanntid. Effektiv behandling av søknader om momsrefusjon. Enklere å analysere basert på strukturerte data. |
Peppol-kompatible tjenesteleverandører | Nye tjenester å selge. Økt inntekt. Nye kunder. |
10. Utløsere og forutsetninger
Utløser/trigger | Mottatt e-Kvittering og e-Faktura som er maskinlesbare (digitalt, xml) |
Forutsetninger | Kjøper og selger må ha et system som er kompatibelt med eReceipt-format og mulighet for å sende/utveksle transaksjoner gjennom Peppol-nettverk, wallets eller andre APIer. |
Unik ID for selskapets avsender og mottaker. | |
Skatteetaten må ha et system for å motta mva-rapportering basert på standardformat. Tilknytning til system som kan levere digitale meldinger basert på standard format | |
MVA-refusjons-ID må være registrert i Peppol-nettverket – SMP og SML, eller andre løsninger for å kunne sende og motta transaksjoner. | |
Tjenesteleverandører må ha forståelse om hva et standardformat er, prosessen som skal gjennomføres og hvilken rolle som skal utøves. |
11. Input og leverandører
Input | Navn på prosess. Hvis prosessen har et navn og en ID, sett inn dette | Navn på leverandør / avsender - organisasjon og mulig rolle | Reranse |
---|---|---|---|
e-kvittering og faktura som kan refunderes | Selgers regnskapssystem Kjøpers regnskapssystem | ||
12. Deltakere
Organisasjon | Rolle | Forkortelser | Kommentarer |
---|---|---|---|
Kjøper | System | K-sys | B-sys brukes når du vil spesifisere at aktiviteten utføres av kjøperens system. |
Kjøper | Person | K-per | B-per brukes når du vil spesifisere at aktiviteten utføres av en person hos kjøper. |
Skattemyndighet | System | S-sys | S-sys brukes når du ønsker å spesifisere at aktiviteten utføres av Skatteetatens system. |
Skattemyndighet | Person | S-per | S-per brukes når du ønsker å spesifisere at aktiviteten utføres av en person hos Skatteetaten. |
13. Diagram
Prosessdiagram for utveksling av søknad om momsrefusjon direkte med utenlandsk skattemyndighet:
Diagrammet nedenfor beskriver en prosess der søknaden om refusjon av mva. sendes direkte fra søkeren til skattemyndighetene i landet som kjøpet er gjort (land utenfor EU).

Prosessdiagram for utveksling av søknad om momsrefusjon via innenlandske skattemyndigheter:
Diagrammet nedenfor beskriver en prosess der søknaden om refusjon av mva. først sendes fra søkeren til den innenlandske skattemyndigheten og deretter videresendes til skattemyndighetene i landet som kjøpet er utført.

14. Aktiviteter
ID | Aktivitet i prosesskart | Ansvarlig | Beskrivelse | KP (x) | Kommentarer |
---|---|---|---|---|---|
1. Samle inn faktura/e-kvittering som grunnlag for refusjon | K-sys | ||||
2. Beregne mva. for relevant land | K-sys | ||||
3. Klargjør fil og vedlegg for mva-refusjon | K-sys | ||||
4. Sjekk at MVA-refusjonsfilen er korrekt og at søkeren er et gyldig selskap | S-sys | X | |||
5. Utarbeid valideringsrapport med avslag | S-sys | ||||
6. Utarbeid valideringsrapport med godkjenning | S-sys | ||||
7. Sjekk gyldigheten av vedlagte fakturaer/e-kvitteringer | S-sys | X | |||
8. Feilhåndtering | S-per | ||||
9. Feilhåndtering | K-per | ||||
10. Avgjør om forespørselen om refusjon er godkjent eller ikke | S-per/sys | ||||
11. Forbered avgjørelse om refusjon av moms til søker | S-sys | ||||
12. Evaluer avgjørelse om refusjon av moms fra skattemyndighetene | K-per |
ID | Aktivitet i prosesskart | Ansvarlig | Beskrivelse | KP (x) | Kommentarer |
---|---|---|---|---|---|
1. Samle inn faktura/e-kvittering som grunnlag for refusjon | K-sys | ||||
2. Beregne mva. for relevant land | K-sys | ||||
3. Klargjør fil og vedlegg for mva-refusjon | K-sys | ||||
4. Sjekk at MVA-refusjonsfilen er korrekt og at søkeren er et gyldig selskap | S-sys | X | |||
5. Utarbeid valideringsrapport med avslag | S-sys | ||||
6. Utarbeid valideringsrapport med godkjenning | S-sys | ||||
7. Forbered søknad om refusjon av moms til utenlandske skattemyndigheter | S-sys | X | |||
8. Sjekk gyldigheten av vedlagte fakturaer/e-kvitteringer | S-per | ||||
9. Feilhåndtering | S-per | ||||
10. Feilhåndtering | K-per | ||||
11. Avgjør om forespørselen om refusjon er godkjent eller ikke | S-sys/per | ||||
12. Forbered avgjørelse om refusjon av moms til søker | S-sys | ||||
13. Evaluer avgjørelse om refusjon av mva. fra skattemyndighetene | K-per |
15. Kontrollpunkt
Aktivitet | Hva som må sjekkes | Hvordan sjekke | Hvorfor sjekke |
---|---|---|---|
Utveksling av søknad om momsrefusjon direkte med utenlandsk skattemyndighet: | |||
4. Sjekk at søknaden er korrekt. Og om søkeren har gyldig firma-ID. Hvis ikke manuelt (spesifiser) | Hvis søknaden er korrekt og selskapet er gyldig. | Automatisk oppslag | Forhindre feil utbetaling |
7. Kontroller gyldigheten av vedlagt e-kvittering/faktura | At vedlagt kvittering og faktura er gyldig | Automatisk | Forhindre feil utbetaling |
Utveksling av søknad om momsrefusjon via innenlandske skattemyndigheter: | |||
4. Sjekk at søknaden er korrekt. Og om søkeren har gyldig firma-ID. Hvis ikke manuelt (spesifiser) | Hvis søknaden er korrekt og selskapet er gyldig. | Automatisk oppslag | Forhindre feil utbetaling |
8. Kontroller gyldigheten av vedlagt e-kvittering/faktura | At vedlagt kvittering og faktura er gyldig | Automatisk | Forhindre feil utbetaling |
16. Output og brukere
Output/leveranse | Navn på prosess som benytter output | Navn på mottaker/bruker | Referanse |
---|---|---|---|
Output/leveranse | Navn på prosess som benytter output | Navn på mottaker / bruker | Referanse |
Godkjenning eller avvisning av søknad om refusjon av moms | Hvis godkjent, vil neste prosess være utbetaling. Hvis ikke godkjent, avsluttes prosessen. | Intern prosess Skatteetaten |
17. Sluttkriterier
Ingen
18. Unntak og alternativer
Hvor i prosessen | Unntak/alternativer som kan velges med begrunnelse |
---|---|
Ingen |
19. Risiko
ID + Aktivitet | Risiko | Sannsynlighet | Alvorlighet | Metode for å forebygge | Tiltak hvis risiko oppstår |
---|---|---|---|---|---|
Dårlig kvalitet på data | Lav | Høy | Validering av data | ||
Sender data to ganger/hvis feil | Lav | Lav | Mottaker må ha kontroll på ID, som for eksempel at det ikke er duplikater | ||
Systemstøtte mangler | Lav | Høy | SLAs som setter krav til oppetid og tilgjengelighet |
20. Behov for støtte
Støtte | Beskrivelse/lenker |
---|---|
NSG&B / Nordisk samarbeid | User story: https://nordicsmartgovernment.org/vat-refund NSGB VAT refund specification: https://nordicsmartgovernment.org/guidelines-and-specifications |
Tjenesteleverandør (POS, ERP) | System support |
NSGB VAT refund specification er ikke godkjent som en standard. NSG&B har laget den basert på ekspertgruppens kunnskap og kvalitetssikret av VAT refund eksperter fra flere nordiske skatteetater.
21. Ytterligere informasjon
22. Vedlegg
Nei