X.6.1.5 Digital momsrefusjon

Prosessen beskriver hvilke aktiviteter, som må og kan utføres i hvilken rekkefølge, av hvilke personer/organisasjoner/systemer, hver gang det skal søkes om momsrefusjon basert på kjøp i et annet land. Prosessen og VAT refund spesifikasjonen er laget av Nordic Smart Government & Business (NSG&B) programmet

1. Informasjon

ID
ProsessnavnMomsrefusjonsprosess (VAT refund)
OrganisasjonDFØ ANS- NSG&B
ProsesseierDFØ ANS- NSG&B SA-A
ForespørslerJan Mærøe - ehf@dfo.no
Formålet med dokumentetÅ veilede brukere og tjenesteleverandører i de Nordiske land som ønsker å implementere er digital refusjonsprosess.
Digital moms refusjon prosessen (VAT refund process) med tilhørende spesifikasjon er laget av ekspertgruppen i NSG&B SA-A med innspill fra VAT refund eksperter fra skatteetatene i de Nordiske land. Prosess og spesifikasjon er ikke pilotert.

2. Historikk

VersjonDatoInformasjonForfatter / Rolle
0.807.02.2024Innspill fra prosjektgruppenPetter Vinje
1.001.07.2024 Innspill fra prosjektgruppe, VAT refund eksperter og opprettelse av prosess på Anskaffelser.noJan Mærøe

3. Ord og uttrykk

Nei

4. Om prosessen

I dag foregår som oftest refundering av moms manuelt ved at den som har kjøp en vare i et annet land fyller ut et søknadskjema og sender dette til sin egen skattemyndighet (EU medlemsland), som igjen sender momsrefunderingsskjemaet til skattemyndigheten i det landet kjøpet har foregått. For EØS land sendes skjemaet direkte til skattemyndighetene i det landet kjøpet er blitt foretatt.

Digital momsrefusjonsprosess benytte enten e-Kvittering (eReceipt) fra selger eller EHF / Peppol BIS faktura som underlag for å fylle ut momsrefusjons skjema som er et maskinlesbart dokument (xml). e-Kvittering eller faktura vedlegges filen som bevis. Momsrefusjonsskjema, sammen med enten e-Kvittering eller e-Faktura, sendes til skatteetaten som en maskinlesbar fil. Dette gjør det mulig å effektivisere prosessen, ved å maskinelt evaluere refusjonsgrunnlaget, og at dette er i henhold til gjeldene regler. Dette muliggjør også å kunne videresende skjema til neste mottaker og foreta en digital godkjenning og utbetaling av refunderte beløp.

5. Bruk av KI/AI

Hvis du har kompetanse i bruk av "kunstig intelligens" KI eller "artificial intelligence" AI. Og ser muligheter for å forbedre prosessen ytterligere ved bruk av det. Vi vil gjerne ha en tilbakemelding/innspill fra deg om hvordan det kan gjøres.

Har du innspill, send det til EHF@dfo.no. Merk melding med KI + navn på prosessen. Når vi mottar innspill, gjennomgår vi dem og legger dem inn fortløpende i den aktuelle prosessdefinisjonen.

6. Brukere og deres behov

BrukereNårHvorforForventninger
KjøperSøke om tilbakebetaling av merverdiavgift/moms ved kjøp av varer og tjenester i et annet landForbedring av prosessRedusert bruk av tid og ressurser.
Aksesspunkt, systemKjøpers aksesspunkt: Sender søknad om momsrefusjon på vegne av kjøper til mottakers aksesspunkt.
Skattemyndighetenes aksesspunkt mottar og validerer søknad og eventuelt videresender søknad fra kjøper til annen skattemyndighet
Forbedring av prosess Redusere/eliminere bruk av manuelle oppgaver, ressurser og tid.
SelgerEnten sende en kvittering eller en faktura for noe kjøper har kjøptEffektivisere egne prosesser. Behov for bruk i markedsføring. Trenger prosessen for å fange informasjon for dokumentasjonsformål.Forvent at det finnes mottakere og systemer for digital overføring.
Skattemyndigheter i begge land (transaksjon på tvers av land)Når de skal akseptere og vurdere en søknad om refusjon av merverdiavgift fra kjøper. Skattemyndighetene i EUs medlemsland skal motta søknader om tilbakebetaling av moms fra kjøpere i eget land og videreformidle dette til skattemyndighetene i landet der transaksjonen fant sted. Skattemyndighetene i EUs medlemsland mottar søknader om momsrefusjon direkte fra kjøpere i et EØS-landSkattemyndighetene: Riktig moms, automatisere prosesser for å redusere kostnadene.
Bekreft og verifiser at informasjonen fra selger og kjøper er korrekt.
Feilfri informasjon. Åpenhet.
Selgers systemSkaper grunnlag for moms opplysninger i form av enten e-kvittering eller faktura basert på salg av varer eller tjenester til kjøper. Sender e-kvittering eller faktura til kjøperFor å effektivisere interne prosesser, for å yte gode tjenester til sine kunder (kjøpere)Mer effektive prosesser

7. Interessenter

InteressenterInteresse
SME organisasjonerForenkle det daglige arbeidet for sine medlemmer. Redusere kostnader. Bli mer konkurransedyktig.

8. Mål for prosessen

MålIndikatorerMåltall/resultat
Kortest mulig ledetid (tid)Ledetid
Reduserte arbeidskostnaderFTE (Fulltids ekvivalent) kostnad.
Forenkle arbeidsoppgaverMedarbeidertilfredshet100%
Optimale transaksjoner på tvers av landegrenserAntall systemer som håndterer prosess og format.

9. Fordeler/gevinster

Hvem kan ha fordelHvilke fordeler de kan oppnå
KjøperSikre data. Standard prosess og format i ulike land (interoperabilitet). Automatisert bokføring. Informasjon kommer ikke til å forsvinne/gå tapt. Enklere å generere en søknad da eksisterende data fra kvittering eller faktura kan brukes i søknaden og vedlegg som dokumentasjon. Effektiv prosess som støttes av kjøpers system.
SelgerBack-office prosesser mer effektive. Mulighet for enklere rapportering ved behov. Skatteetaten har mottatt all tilgjengelig informasjon. Dette eliminerer behovet for å finne informasjon for å dokumentere kjøpet.
Offentlige myndigheterReduser risikoen for svindel. Mer effektive måter å kontrollere. Data mer tilgjengelig i sanntid. Effektiv behandling av søknader om momsrefusjon. Enklere å analysere basert på strukturerte data.
Peppol-kompatible tjenesteleverandørerNye tjenester å selge. Økt inntekt. Nye kunder.

10. Utløsere og forutsetninger

Utløser/triggerMottatt e-Kvittering og e-Faktura som er maskinlesbare (digitalt, xml)
Forutsetninger  Kjøper og selger må ha et system som er kompatibelt med eReceipt-format og mulighet for å sende/utveksle transaksjoner gjennom Peppol-nettverk, wallets eller andre APIer.
Unik ID for selskapets avsender og mottaker.
Skatteetaten må ha et system for å motta mva-rapportering basert på standardformat. Tilknytning til system som kan levere digitale meldinger basert på standard format
MVA-refusjons-ID må være registrert i Peppol-nettverket – SMP og SML, eller andre løsninger for å kunne sende og motta transaksjoner.
Tjenesteleverandører må ha forståelse om hva et standardformat er, prosessen som skal gjennomføres og hvilken rolle som skal utøves.

11. Input og leverandører

InputNavn på prosess. Hvis prosessen har et navn og en ID, sett inn dette.Navn på leverandør / avsender - organisasjon og mulig rolle.Referanse
e-kvittering og faktura som kan refunderesSelgers regnskapssystem
Kjøpers regnskapssystem

12. Deltakere

Organisasjon Rolle Forkortelser Kommentarer 
KjøperSystemK-sysK-sys brukes når du ønsker å spesifisere at aktiviteten utføres av kjøpers system.
SkattemyndighetSystemS-sysS-sys brukes når du ønsker å spesifisere at aktiviteten utføres av et Skatteetat system.
SkattemyndighetPersonS-perS-per brukes når du ønsker å spesifisere at aktiviteten utføres av en Skatteetat person.
StøttesystemSystemSS benyttes for å markere at oppgaven utføres av et støttesystem.

13. Diagram

Prosessdiagram for digital momsrefusjonsprosess

Overordnet prosessdiagram

Bilde overordnet momsrefusjonsprosess

Momsrefusjonsprosess

Bilde av Momsrefusjonsprosess
Momsrefusjonsprosess.xlsx
xlsx 269.98 KB

14. Aktiviteter

Id Aktivitet  Ansvarlig BeskrivelseSP (x)Kommentarer 
1. Del inn i landK-sys
2. Skill utenlandsk e-kvittering/e-faktura fra innenlandsk e-kvittering/e-faktura K-sys
3. Beregne moms for hvert land basert på selgerens landskode K-sys
4. Bestem hvilket format som skal brukes K-sys
5. Opprett søknad om momsrefusjon og legg ved e-kvitteringer eller e-faktura K-sys
6. Send søknad om tilbakebetaling av moms til innenlandske/utenlandsk skattemyndighet K-sys
7. Sjekk at søknaden er korrekt og at søkeren har gyldig firma-ID. Hvis ikke manuell (spesifiser)S-sys / S
8. Kontroller gyldighet for vedlagt e-Kvittering eller e-FakturaS-sys
9. Håndter feilS-per/
S-sys
10. Godkjenning av refusjon, ja eller neiS-per/
S-sys

15. Sjekkpunkter

Aktivitet Hva skal sjekkes  Hvordan sjekke Hvorfor sjekke
7. Sjekk at søknaden er korrekt og at søkeren har gyldig firma-ID. Hvis ikke manuell håndtering.Om søknaden er korrekt og selskaps-ID er valid.Automatisk oppslag eller manuell sjekkForhindre feil utbetaling
8. Kontroll av vedlagt e-kvittering eller e-fakturaOm vedlagt
e-kvittering eller
e-faktura er i henholdt til søknad og om de er ekte
Automatisk oppslag eller manuell sjekk Forhindre feil utbetaling

16. Output og brukere

Output/leveranse Navn på prosess som benytter output  Navn på mottaker / bruker Referanse
Godkjenning eller avvisning av søknad om refusjon av momsHvis godkjent, vil neste prosess være utbetaling. Hvis ikke godkjent, avsluttes prosessen. Intern prosess Skatteetaten

17. Sluttkriterier

Ingen

18. Unntak og alternativer

Hvor I prosessenUnntak/alternativer som kan velges med begrunnelse 
Ingen

19. Risiko

Id + AktivitetRisiko Sannsynlighet Alvorlighet Metode for å forebyggeTiltak hvis risiko oppstår
Dårlig kvalitet på dataLavHøyValidering av data
Sender data to ganger/hvis feilLavLavMottaker må ha kontroll på ID, som for eksempel at det ikke er duplikater
Systemstøtte manglerLavHøySLAs som setter krav til oppetid og tilgjengelighet

20. Behov for støtte

StøtteBeskrivelse / Lenker
NSG&B / Nordisk samarbeidUser story: https://nordicsmartgovernment.org/vat-refund
NSGB VAT refund specification: https://nordicsmartgovernment.org/guidelines-and-specifications
Tjenesteleverandør
(POS, ERP)
System support

NSGB VAT refund specification er ikke godkjent som en standard. NSG&B har laget den basert på ekspertgruppens kunnskap og kvalitetssikret av VAT refund eksperter fra flere nordiske skatteetater.

21. Ytterligere informasjon

Klikk her for å se hva Nordic Smart Government & Business programmet omhandler

22. Vedlegg

Nei

Oppdatert: 4. juli 2024

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.