Fellesavtale for multifunksjonsmaskiner, printere og skannere med tilhørende tjenester og løsninger
Statens innkjøpssenter har inngått en fellesavtale for multifunksjonsmaskiner, printere og skannere med tilhørende tjenester og løsninger. Avtalen er gyldig fra 18. september 2024 med en varighet på 2 år med opsjon om forlengelse i inntil 2 år.
Om avtalen
- Ikrafttredelse: 18.09.2024
- Varighet: 2 år med opsjon på 1+1 år
- Opsjon: Virksomhetene vil bli varslet i god tid i forveien dersom det ikke utløses opsjon.
- Fellesavtalen er inngått som en nasjonal rammeavtale med tre leverandører mulighet for direkteavrop og mini-konkurranser.
Fellesavtalen har følgende leverandører:
- Canon Norge AS (hovedleverandør)
- Sharp Business Systems Norge AS
- Konica Minolta Business Solutions Norway AS
Alle virksomhetene på fellesavtalen skal ha en lokal avtaleforvalter som er avtaleansvarlig og koordinator både overfor leverandøren, Statens innkjøpssenter og virksomhetens egne bestillere.
Meld inn lokal avtaleforvalter eller foreta endringer av lokal avtaleforvalter ved å sende en henvendelse til IKT-avtaler@dfo.no.
Retningslinjer for bruk av avtalen
Rammedokumentet gir virksomhetene retningslinjer for hvordan fellesavtalen bør brukes.
For å oppnå gevinstene, er det viktig at deltakende virksomheter innretter sin bruk av avtalen i samsvar med føringene i rammedokumentet.
Hvilke produkter omfattes?
Fellesavtalen omfatter helhetlige utskrifts- og dokumenthåndteringsløsninger som:
- multifunksjonsmaskiner inkludert programvare i ulike størrelser og kapasiteter
- printere
- skannere
- tilhørende tjenester, herunder service- og vedlikeholdsavtale, sikkerhet, support og opplæring
- sky-baserte- og on-premise løsninger
- tekniske løsninger, herunder sikkerprint løsning, sentralt styringssystem, integrasjoner mot teknisk infrastruktur
- tonere
Hvordan kjøpe på fellesavtalen
Direkteavrop
Alt kjøp og leie med tilhørende tjenester og løsninger skal gjøres hos den leverandøren som er rangert som nr. 1, Canon Norge AS.
Mini-konkurranse
Mini-konkurranse skal kun benyttes dersom en virksomhet har spesielle behov. Eksempler på dette kan være:
- kompatibilitet med eksisterende maskinpark inkludert løsninger og systemer
- økt behov for sikkerhet
- virksomhetsspesifikk funksjonalitet
- drift av virksomhetens maskinpark
Mini-konkurransen skal gjennomføres mellom alle leverandørene på fellesavtalen, og kan gjelde enten kjøp eller leie. Varigheten skal følge fellesavtalens varighet, jf. Standardkontraktens punkt 1.4.
Det kan avtales lik eller lavere priser for kategorier som er tatt inn Bilag 3B - Prisskjema.
Gjennomføring av mini-konkurranse
Oppdragsgiver (bestillende virksomhet) er selv ansvarlig for gjennomføring av avrop/mini-konkurranser og skal selv definere virksomhetens behov.
Alle leverandører skal inviteres til konkurransen, og det skal gis en svarfrist på minimum 10 dager for å inngi tilbud.
Oppdragsgiver kan benytte følgende tildelingskriterier:
- Pris
- Samlet pris på produkter
- Samlet pris på tjenester
- Kvalitet
- Support og service
- Drift
- Sikkerhet
- Garanti
- Bestilling og leveringstid
- Tekniske løsninger
- Kvalitative egenskaper
Vekting av tildelingskriterier i mini-konkurranser bestemmes av bestillende virksomhet.
Kontaktinformasjon til leverandørene
Canon Norge AS (hovedleverandør) | Terje Wenner Mobil: +47 930 33 980 E-post: terje.wenner@canon.no |
Sharp Business Systems Norge AS | Stian Nyløkken Mobil: +47 918 90 238 E-post: stian.nyløokken@sharp.eu |
Konica Minolta Business Solutions Norway AS | Amund Bones Mobil: +47 932 50 300 E-post: amund.bones@konicaminolta.no |