Konkurransestrategi

Konkurransestrategien beskriver hvordan du skal anskaffe systemet med optimal konkurranse og best mulig resultat.

Du bør skissere en konkurransestrategi for hvert konseptalternativ. I den generelle Anskaffelsesprosessen er det beskrevet hva konkurransestrategien skal inneholde. Du behøver ikke gå så detaljert inn på de enkelte punktene som veiledningen beskriver, men det er viktig at du omtaler følgende punkter for hvert konseptalternativ:

  • Hvilke formål skal anskaffelsen(e) dekke?
  • Hvordan er konkurransesituasjonen for dette alternativet?
  • Hvordan støtter konklusjoner fra markedsdialogen opp under dette alternativet?
  • Hva er risikoen ved å velge dette alternativet?
  • Hvordan kan det være aktuelt å realisere dette alternativet? 
    • Hva slags anskaffelsesprosedyre er aktuelt?
    • Hva slags kontrakter kan det være aktuelt å bruke?
    • Hvordan er det aktuelt å ivareta drift, vedlikehold og videreutvikling?
    • Har dere eksisterende rammeavtaler slik at dere for eksempel kan kjøpe konsulentbistand og styre systemutviklingen selv, eller kjøpe konsulentbistand for å støtte dere i kunderollen, eller kjøpe driftstjenester for å drifte digitaliseringsløsningen?
Oppdatert: 12. desember 2022

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.