Konkurransestrategien beskriver hvordan du skal anskaffe systemet med optimal konkurranse og best mulig resultat.
Du bør skissere en konkurransestrategi for hvert konseptalternativ. I den generelle Anskaffelsesprosessen er det beskrevet hva konkurransestrategien skal inneholde. Du behøver ikke gå så detaljert inn på de enkelte punktene som veiledningen beskriver, men det er viktig at du omtaler følgende punkter for hvert konseptalternativ:
- Hvilke formål skal anskaffelsen(e) dekke?
- Hvordan er konkurransesituasjonen for dette alternativet?
- Hvordan støtter konklusjoner fra markedsdialogen opp under dette alternativet?
- Hva er risikoen ved å velge dette alternativet?
- Hvordan kan det være aktuelt å realisere dette
alternativet?
- Hva slags anskaffelsesprosedyre er aktuelt?
- Hva slags kontrakter kan det være aktuelt å bruke?
- Hvordan er det aktuelt å ivareta drift, vedlikehold og videreutvikling?
- Har dere eksisterende rammeavtaler slik at dere for eksempel kan kjøpe konsulentbistand og styre systemutviklingen selv, eller kjøpe konsulentbistand for å støtte dere i kunderollen, eller kjøpe driftstjenester for å drifte digitaliseringsløsningen?