Når du skal anskaffe et IT-system, må du lage en kravspesifikasjon. Hvordan den skal utformes, avhenger av om du ønsker å kjøpe et ferdig system eller få det utviklet for deg.
Godt samarbeid mellom fremtidige brukere av systemet, IT-faglig og anskaffelsesfaglig kompetanse er en forutsetning for å lage en god kravspesifikasjon.
Forholdet mellom den generelle anskaffelsesprosessen og prosjektveiviseren
Anskaffelse IT-utvikling gir en utfyllende veiledning til Anskaffelsesprosessen. Veiledningen viser til Anskaffelsesprosessen og til Prosjektveiviseren der det er sammenfall.
Tabellen viser en oversikt over hvordan fasene i de ulike prosessene kan ses i sammenheng:
Anskaffe IT-utvikling | Anskaffelsesprosessen | Prosjektveiviseren |
Analysere behov | Avklare behov og forberede konkurransen | Konsept |
Forberede konkurransen | Planlegge | |
Gjennomføre konkurransen | Konkurransegjennomføring | Gjennomføre |
Følge opp leverandør | Kontraktsoppfølging |