Kontrakten inneholder en beskrivelse av gjennomføring av leveransene i en IT-anskaffelse og fokuserer på hvilke aktiviteter du som kunde har ansvar for, og hva som er leverandørens ansvar.
Milepæler og frister
Kontrakten inneholder en rekke frister. Disse må inn i prosjektplanen. Det samme gjelder frister som leverandøren har forpliktet seg til i tilbudet sitt.
Gjennomføringen av en systemanskaffelse tar ofte flere år og kontrakten må brukes aktivt hele tiden.
Endringer
Det er normalt at det oppstår endringer i prosjektet. Det er viktig å ha god oversikt over endringene, særlig i forbindelse med aksept av leveransen.
Overlevering til lineorganisasjonen
Overlevering til linjeorganisasjonen skjer vanligvis når systemet er akseptert. Da gjenstår godkjenningsperioden og garantiperioden.
Det er linjeorganisasjonens ansvar å følge opp utviklingskontrakten helt til garantiperioden er slutt. Linjeorganisasjonen har også ansvaret for oppfølging av eventuelle vedlikeholds- og driftsavtaler som prosjektet har inngått.