Kontraktsvilkår for renhold - antall ledd i leverandørkjeden
Her finner du forslag til kontraktsvilkår for begrensning av antall ledd i leverandørkjeden i renholdskontrakter. Kontraktskravet kan klippes og limes rett inn i deres egne kontrakter.
Her finner du forslag til kontraktsvilkår for begrensning av antall ledd i leverandørkjeden i renholdskontrakter. Kontraktskravet kan klippes og limes rett inn i deres egne kontrakter.
Her finner du kontraktsvilkår for bruk av underleverandører og begrensning av antall ledd i leverandørkjeden ved bygg- og anleggsarbeider. Kontraktskravet kan klippes og limes rett inn i deres egne kontrakter.
Den nye veilederen gjelder både kontraktsoppfølging generelt og oppfølging av krav som skal motvirke arbeidslivskriminalitet spesielt. Veilederen er et av tiltakene i forbindelse med gjennomføringen av Norgesmodellen for et seriøst arbeidsliv.
I forbindelse med Covid-19 utbruddet har vi utarbeidet denne overordnede veiledningen for å få til gode anskaffelser og anskaffelseprosesser i den spesielle tiden vi er inne i nå. Deler av veiledningen og eksemplene er rettet mot bygg- og anleggsanskaffelser.
For å forhindre arbeidslivskriminalitet i forbindelse med offentlige kontrakter, skal det som hovedregel stilles krav om maksimalt to ledd med underleverandører i anskaffelser av bygge- og anleggsarbeider eller renholdstjenester. Reglene gjelder for kontrakter som har en anslått verdi som er lik eller overstiger 1,3 millioner kroner ekskl. mva. for statlige oppdragsgivere og 2,05 millioner kroner ekskl. mva. for andre oppdragsgivere.
Fellesforbundet, NHO Byggenæringen, KS og DFØ står sammen bak forslag til seriøsitetsbestemmelser for å motvirke sosial dumping og arbeidslivskriminalitet i bygg- og anleggskontrakter. Det er også utviklet en sjekkliste til hjelp for å følge opp disse kontraktsbestemmelsene.