Gulvmatter fjerner utslipp, kostnader og plastsøppel
Den danske kommunen Høje-Taastrup gikk i 2022 fra å leie til å eie gulvmattene i byggene sine. Investeringskostnaden ble spart inn på ett år, sammen med minst 4 tonn årlige CO2-utslipp.
Anskaffelsestype: Enkeltanskaffelse (med mulighet for suppleringskjøp i 5 år)
Verdi: Ca. 600 000 norske kr
Tilbydere: 6
Leverandør: BNN Nordic
Om anskaffelsen
Mange kommuner leier gulvmatter til sine bygg. Da har leverandøren ansvar for å skifte og vaske mattene. Det gjaldt også Høje-Taastrup, en av Københavns forstadskommuner med omtrent 50 000 innbyggere.
Gjennom sitt kontraktsoppfølgingsverktøy ble kommunen i 2021 oppmerksom på biltransporten dette skapte – minst 20 000 km. med varebil bare innenfor kommunegrensene. Kommunen betalte leverandøren omkring 400 000 danske kroner for tjenesten. I tillegg kom kommunens interne kostnader til fakturahåndtering, som den anslo til 140 000 danske kroner for 1350 årlige fakturaer, samt tid brukt på å forvalte avtalen.
Gjennom dialog med renholdsavdelingen fant kommunen ut at om kommunen selv eide mattene, ville det ikke kreve mer rengjøring enn den renholderne uansett utfører. Etter markedsdialog og gjennomført konkurranse endte kommunen med å kjøpe inn matter som er framstilt av plastsøppel fra havet, en stor trussel for mange fisker og dyr. Mattene kostet 400 000 danske kroner og har fem års produktgaranti. Allerede etter ett år hadde kommunen spart inn investeringskostnadene.
Framgangsmåte
Kommunen var organisert slik at fakturahåndteringen og klimaregnskapet for leiekontrakten av gulvmatter allerede lå hos renholdsavdelingen. Dermed var de samlede administrative, økonomiske og miljømessige effektene av leiekontrakten godt synlige for avdelingen.
En grundig intern dialog sikret forankring av beslutningen om å lyse ut en anbudskonkurranse for å gå over til å eie mattene. Kommunen gjennomførte først en markedsundersøkelse, hvor tidsforbruket var 50 timer. Selve gjennomføringen av anbudskonkurransen tok 150 timer à 1000 kr. Pris og kvalitet ble begge vektet 50 prosent, der kvalitetskriteriet var delt likt mellom
- redegjørelse for at mattene var framstilt av gjenbruksmaterialer
- testing av vareprøver med hensyn til minst mulig behov for rengjøring og vedlikehold
Oppdragsgiverens råd og erfaringer
Start med «business case»: Å legge fram nøkkeltall for å begrunne endringene var viktig for at hele organisasjonen skulle være motivert for endring.
Forankring: Endringen krevde forandringer i renholdernes arbeidsmetoder. Forankring og støtte fra dem var derfor helt avgjørende. Alle i organisasjonen, fra ledelse til renholdere, omtaler overgangen positivt.
At mattene er laget av resirkulert plast fra Nordsjøen har økt alles interesse, og skapt et ønske om å finne tilsvarende eksempler på produkter som bidrar til å løse store miljøproblemer.
Markedsdialog: Renholdsavdelingen ble tatt med på råd om rengjøringspraksis og tidsbruk, samtidig som leverandørmarkedet ble spurt om muligheter. Det var slik kommunen oppdaget mattene laget av blant annet «spøkelsesgarn».
Tilhørende dokumenter
Dokumentene er ikke behandlet for universell utforming. Kontakt oss hvis du trenger hjelp til å få tilgang til det som står der.
Trenger du hjelp med en anskaffelse?
Kontakt
- sparretelefon [at] dfo.no (sparretelefon[at]dfo[dot]no)
- 404 34 830