«Trafikklysmetode» fremmer ombruk ved nye Trondheim katedralskole
Norges eldste skole rehabiliteres og utvides gjennom en samspillsentreprise der en ny «trafikklysmetode» gjør det lettere å bestemme hva som kan ombrukes.
Anskaffelsestype: Samspillsentreprise
Verdi: 400 mill. kr ekskl. mva.
Tilbydere: 8 interessenter, 4 prekvalifiserte. Hver fikk honorar på 400 000 kr for løsningsforslag
Leverandører: Betonmast
Om anskaffelsen
Trondheim katedralskole, «Katta», totalrehabiliteres og utvides gjennom en samspillsavtale der totalentreprenøren har vært med helt fra utarbeidelsen av løsningsforslag. Skolen får plass til 690 elever med 3500 kvm nybygg og 10 000 kvm rehabiliterte arealer.
Valget av samspillsentreprise handler blant annet om å tilrettelegge for mer ombruk av byggematerialer. Ett mål er å ikke bruke ny teglstein. Ombruk av byggevarer handler til dels om å ta sjanser, og da er større åpenhet, løsningsorientering og risikodeling i en samspillsentreprise nyttig.
For å skape effektive prosesser for løpende beslutninger om ombruk, prøver prosjektet ut en ny «trafikklysmetode». Byggherre og totalentreprenør har definert et sett med kjøreregler for ombruk.
Trafikklysmetode for ombruk | |
---|---|
| Noen bygningskomponenter brukes ikke i dette prosjektet, men kartlegges og kan være aktuelle i andre prosjekter. |
| Noen bygningskomponenter kan ombrukes etter avtale med byggherre. |
| Noen eksisterende bygningskomponenter kan Betonmast på eget initiativ beslutte å ombruke. |
Tabellen viser en ny trafikklysmetode for ombruk.
Se også detaljer om hva de tre kategoriene inneholder og beslutningsprosessene for hver av dem i presentasjonen «Mål og spilleregler for ombruk Trondheim katedralskole» under Tilhørende dokumenter.
Kontrakten har en bonus/malus-ordning der entreprenøren beholder/står ansvarlig for 30 prosent av forskjellen mellom målpris og endelig kostnad. I tillegg er det definert en kvalitetsbonus for å oppnå forhåndsdefinerte mål. Maksimal bonus er 0,5 prosent av målprisen.
Entreprenørens insentiv til å levere kvalitet er ytterligere forsterket ved at det vil inngås en energisparekontrakt (energy performance contract) i forlengelse av prosjektet.
Framgangsmåte
Etter prekvalifisering i mai 2021 ble fire entreprenører invitert til å levere tilbud med løsningsforslag i september. De fikk 400 000 kr hver for dette. Tildelingskriteriene var:
- pris (10 prosent)
- oppgaveforståelse (20 prosent)
- miljø (10 prosent)
- prosjektorganisasjon (30 prosent)
- design (30 prosent)
Fylkeskommunen inngikk en samspillsavtale med Betongmast som dekker både planlegging (fase 1) og prosjektering og utførelse (fase 2). Avtalen la opp til samspill gjennom hele prosessen, med «åpen bok» hos Betongmast og målpris for utførelsen, men inkluderte muligheten for at fase 2 kunne skje som klassisk totalentreprise med fastpris. Denne muligheten ble ikke benyttet.
Beliggenheten i Trondheim sentrum og eksisterende bygningers vernestatus gjorde at planleggingsfasen tok 1,5 år, fram til juni 2023. Byggestart var i januar 2024, og skolen skal stå klar til skolestart i 2025.
Oppdragsgiverens råd og erfaringer
Fylkeskommunen valgte samspillsentreprise fordi prosjektet var både stort og krevende, og ønsket å bruke totalentreprenørens kompetanse på prosjektutvikling tidligst mulig i prosessen, før selve tegneprosessen. Å få det til har vist seg mer komplisert og tidkrevende enn forventet, blant annet fordi entreprenøren var utålmodig med å komme i gang med å tegne ut prosjektet.
Planleggingsfasen ble utvidet fra ett til 1,5 år først og fremst på grunn av teknisk kompleksitet og stor samfunnsinteresse for skolen.
Erfaringene med «trafikklysmodellen» for ombruk så langt er gode. Ombruk er blitt lettere å gjennomføre dels fordi man er blitt enige om spillereglene, dels fordi modellen gir grunnlag for “bolkvis håndtering” av komponenter og materialer.
Det er særlig risiko knyttet til materialer for ombruk, håndtering og sluttprodukt som det er blitt brukt tid på i trafikklysmodellen. I tillegg har det vært nødvendig å avklare kategoriene grønt, gult og rødt gjennom ulike innfallsvinkler og testing av kategoriene underveis.
Tilhørende dokumenter
Dokumentene er ikke behandlet for universell utforming. Kontakt oss hvis du trenger hjelp til å få tilgang til det som står der.
Trenger du hjelp til en anskaffelse?
Kontakt
- sparretelefon [at] dfo.no (sparretelefon[at]dfo[dot]no)
- 404 34 830