Kontrakt inngått:

Ydalir skole ble både årets trebygg og årets anskaffelse

Ydalir skole og barnehage i Elverum ble til gjennom en samspillsentreprise der det til slutt gikk sport blant leverandører og brukere i å finne de beste løsningene.

Kontakt

Anskaffelsestype: Samspillsentreprise

Verdi: Målpris Ydalir skole og idrettshall 215 mill. kr inkl. mva. og Ydalir barnehage 68 mill. kr inkl. mva.

Tilbydere: 5 (etter prekvalifisering)

Leverandør: Betonmast Innlandet

Om anskaffelsen

Elverum kommune har satt høye miljøambisjoner for den nye bydelen Ydalir. Våren 2019 åpnet både Ydalir barneskole, med kapasitet til 350 elever, og barnehage med åtte avdelinger (kapasitet for 120 barn). De ble bygget gjennom en samspillsentreprise som vant Anskaffelsesprisen 2019, og skolen vant prisen for Årets trebygg 2021. Byggingen ble gjennomført på omtrent 13 måneder gjennom bruk av blant annet massivtre og elementer med ferdige vinduer og tekniske føringsveier. Flere innovasjoner ble prøvd ut med suksess, så som å droppe plast som diffusjonssperrer i etasjeskiller for å unngå å bygge inn fukt mellom to tette sjikt, fordi tykkelsen på massivtreskivene gjør disse diffusjonstette i seg selv. Du kan lese mer om prosjektet på Leverandørutviklingsprogrammets side Ydalir skole og barnehage - Innovative anskaffelser.

Bildet viser Ydalir skole sett på skrå fra lufta.
Ydalir skole

Framgangsmåte

Elverum kommune leide først inn arkitekt for å beskrive, sammen med pedagoger og representanter for alle relevante enheter i kommunen, i detalj hvilke rom/funksjoner som trengtes, behov for belysning, ventilasjon, adkomst, lokalisering/nærhet til øvrige funksjoner osv.

Til dette benyttet de programmeringsverktøyet dRofus, utviklet for å programmere sykehus. Arkitekten tegnet så rom for rom, for å kvalitetssikre programmet og kalkulere areal og kostnader, men tegnet ingen planløsning.

Rom- og funksjonsprogrammet, sammen med kommunens ambisjoner for prosjektet, ble så lagt ved kvalifikasjonsgrunnlaget som ble kunngjort i november 2016. Ambisjonene handlet blant annet om:

  • samfunnsmål så som å bli et forbilde for økt bruk av tre
  • miljømål for blant annet å oppnå BREEAM «Very good»
  • økonomimål om lave livssykluskostnader.

Kommunen stilte ikke krav om endelig prestasjon, men om å forplikte seg til prosess og å jobbe for høy måloppnåelse. Konkurransegrunnlaget ble sendt ut til de fire prekvalifiserte 22. desember 2016.  Vurderingskriteriene var:

  • kompetanse og erfaring til tilbudt nøkkelpersonell (40 prosent)
  • oppgaveforståelse (20 prosent)
  • tilbudte timepriser og påslagsprosenter (40 prosent)

Kommunen designet hvert av de tre kriteriene slik at hele skalaen skulle brukes.

Kommunen inngikk samspillskontrakt for prosjektutviklingsfasen med Betonmast Innlandet i april 2017, med opsjon for utførelsesfase. Kontrakten inkluderte en insentivordning basert på avvik mellom sluttkostnad og avtalt målpris. Utgangspunktet var at byggherren og entreprenøren skulle dele på differansen uansett om den var positiv eller negativ. Jo større avvik, jo større andel skulle tilfalle byggherren.

Basert på forprosjektet ble saken behandlet av kommunestyret i november 2017, før detaljprosjekteringen startet. Byggingen startet i mars 2018. Skolebygget og barnehagen ble ferdigstilt/overtatt i mai og juni 2019.

Oppdragsgiverens råd og erfaringer

Prosjektet hadde en vellykket kombinasjon av

  1. å legge et rom- og funksjonsprogram, ikke tegning, til grunn for konkurransen
  2. nøye gjennomtenkte og formulerte vurderingskriterier for å bruke innkjøpsfaglig skjønn til å velge riktig team (heller enn blindt fokus på pris/entreprenør)

Kommunen la til rette for nytenkning og gode kost/nytte-vurderinger ved å vektlegge prosjektets retning for samfunn, miljø og økonomi, i stedet for detaljerte krav som skulle oppnås.

Byggherre, entreprenør, underentreprenører og arkitekter sto sammen om prosjektutviklingen underveis, og våget å ta risiko sammen. Kommunen klarte å beholde leverandørenes vilje til nytenkning helt til ferdigstillelse av byggene. Det skapte en kultur i andre deler av kommuneorganisasjonen – for eksempel kjøpte renholderne en maskin som gjør det mulig å vaske uten kjemiske produkter.

Tilhørende dokumenter

Konkurransegrunnlag del 2 vedlegg 4 Kvalifikasjonsbeskrivelse
pdf 498.45 KB
Konkurransegrunnlag vedlegg C Ytelsesbeskrivelse for prosjektutviklingsfasen
pdf 633.58 KB
Konkurransegrunnlag vedlegg I Arealprogram
pdf 128.9 KB
Overgang utførelsesfase Møtereferat
pdf 441 KB
Signert kontrakt og beskrivelse av insentivordning
pdf 6.04 MB

Dokumentene er ikke behandlet for universell utforming. Kontakt oss hvis du trenger hjelp til å få tilgang til det som står der.

Trenger du hjelp med en anskaffelse?

Oppdatert: 4. september 2024

Kontakt

Sparretelefonen
  • sparretelefon [at] dfo.no (sparretelefon[at]dfo[dot]no)
  • 404 34 830

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.