Måling og oppfølging av en anskaffelse
Verktøyet kan brukes til å følge opp og måle resultater av anskaffelsen.
Verktøyet er ment for å brukes kontinuerlig gjennom hele kontraktsperioden, og skal gi svar på:
- Får vi de resultatene vi ønsker av denne anskaffelsen, og leverer avtalemotparten innenfor de avtalte rammene?
- Er det områder hvor vi bør iverksette tiltak for å få de ønskede effekter av anskaffelsen?
Verktøyet kan brukes av kontrakts- / leverandøransvarlig ved oppfølging av leverandør med stor omsetning eller kritisk leveranse.
For en mindre avtale vil det være lite hensiktsmessig å bruke store ressurser på å følge opp en avtale, men dette må vurderes i hvert tilfelle. Antallet kategorier som følges opp og antall måleparametere vil derfor variere fra avtale til avtale.
Verktøyet baserer seg på bruk av mål – og styringsindikatorer (i privat næringsliv ofte kalt for Key Performance Indicators (KPI)) som hjelpemiddel til å måle resultatene. Verktøyet inneholder en introduksjonstekst til emnet KPI og deretter gis det mulighet til å etablere egne indikatorer for å måle resultatene av anskaffelsen. Verktøyet gir også grafer som viser utvikling samt tiltakslister for prioriterte områder.
Verktøyet er laget i Microsoft Excel og består av selve verktøyet som skal fylles ut samt en veiledning til hjelp for utfyllingen. Selve verktøyet inneholder også en del veiledende informasjon. I tillegg er det utarbeidet et ferdig utfylt eksempel.