Bærekraftig kjøp av nye møbler

Veilederen gir deg kunnskap om hvordan gjøre miljøvennlige valg ved kjøp av nye møbler og hvorfor det er viktig å ta bærekraftshensyn i møbelanskaffelser.

De viktigste tiltakene for å redusere miljøbelastningen fra møbler er å

  1. Forlenge levetiden slik at behovet for å produsere nye møbler reduseres
  2. Redusere miljøskadelig påvirkning ved og for eksempel stille krav om lavt innhold av kjemikalier
Miljøpåvirkning fra møbelforbruk

Produksjon av møbler er energi- og materialintensive prosesser og 80-90 prosent av miljøbelastningen knyttet til livssyklusen til et møbel forekommer i produksjonsfasen, og følger av material-, energi- og kjemikaliebruk (Kilde: Furniture_GPP_background_report, s 12).

I en rapport fra 2017 er det estimert at ulike tiltakspakker for mer sirkulærøkonomi kan føre til store besparelser av CO2, ved å øke mengden møbler som gjenbrukes og resirkuleres. Disse ulike tiltakspakkene kan føre til besparelser på mellom 3,3 og 5,7 megatonn CO2 for hele den Europeiske møbelindustrien (Kilde: Report on the Circular Economy in the Furniture Sector). I EU er det estimert at det kastes om lag 10 millioner tonn møbler årlig, og at kun 10 % går til resirkulering. Møbler anses som en produktgruppe med stort potensial for å bidra til en sirkulær økonomi, og er også et av områdene som trekkes frem i Handlingsplanen for grønne og innovative anskaffelser.

Vurder behov og still miljøkrav ved kjøp av nye møbler

Det viktigste dere gjør for å redusere miljøbelastningen er å redusere kjøp av nye møbler. Behovet for møbler kan ofte i stor grad dekkes ved å sørge for gode ombruksordninger. Både ved å kjøpe brukte møbler, i tillegg til internt ombruk (og oppgradering ved behov) og å selge møbler dere selv ikke lenger ha bruk for. Les mer om dette i veilederne Grønne og sirkulære anskaffelser av møbler og Ombruk og salg av brukte møbler og løsøre.

Når dere likevel har behov for å kjøpe inn flere nye møbler, bør dere stille krav som sikrer at møblene kan være i bruk lengst mulig. Hensikten med å stille disse kravene er å bidra til at behovet for å skifte ut møbler i virksomheten reduseres over tid. Dette inkluderer både krav til høy kvalitet, i tillegg til tilgang på reservedeler, informasjon om vedlikehold og tilstrekkelig garantitid. Vær oppmerksom på at når dere stiller krav om at leverandøren skal tilby reservedeler og lang garantitid, er det viktig at dere har interne rutiner som sørger for at dere nyttiggjør dere av disse kravene.

Møbler kan inneholde kjemikalier og tungmetaller som er helse- og/eller miljøskadelige. Dere bør derfor stille krav som reduserer bruken av slike stoffer. Det er særlig relevant med strenge krav til helseskadelige stoffer ved anskaffelser til sårbare grupper, som f.eks. møbler til barnehage.

Bruk av DFØs krav

Du finner forslag til krav i DFØs Kriterieveiviser. Kravene er utviklet tilpasset kontormøbler til offentlige virksomheter, men de kan brukes som et utgangspunkt når du skal gjøre anskaffelser av andre typer møbler. Dere bør gjøre gode markedsundersøkelser og gå i dialog med markedet i forkant av konkurranser for å sikre at flere leverandører oppfyller kravene dere velger.

Videre bør dere ha gode rutiner i avtaleperioden for å følge opp at kravene blir overholdt av leverandøren og i tillegg sikre at dere har de nødvendige interne rutinene for å nyttiggjør dere av kravene dere har stilt. Sistnevnte gjelder særlig dersom dere ber leverandøren levere statistikk, utvikle klimafotavtrykk for produktene, ha et system for individuell merking av møblene og/eller at de skal lenger garantitid og tilby reservedeler lenger enn hva som er vanlig praksis.

Siden anskaffelser av møbler ofte innebærer avtaler med mange ulike produkter, kan krav medføre en betydelig mengde dokumentasjon. Dette bør dere være oppmerksomme på når dere velger ut krav. Dere bør blant annet vurdere om noen av kravene bør stilles til kun noen utvalgte produkter (for eksempel produkter dere kommer til å kjøpe mye av eller produkter hvor markedsdialogen viser at kravet er særlig relevant).  I tillegg kan dere, etter at alle tilbudene med tilhørende dokumentasjon er innlevert, først innstille en vinner, for så å kontrollere kun dokumentasjonen fra leverandøren som har vunnet konkurransen.

Inkluder miljøhensyn i anskaffelsens formål

Ved utlysing av konkurransen bør du i beskrivelsen av anskaffelsens formål være tydelig på at formålet er å dekke behovet på en miljøvennlig måte. Formuleringen av formålet bør være en del av selve kunngjøringen, i tillegg til å være gjengitt tidlig i anskaffelsesdokumentene.

Å inkludere miljø i beskrivelsen av formålet er særlig viktig for å tiltrekke seg leverandører som leverer miljøvennlige produkter.

Eksempler på formål som kan brukes som utgangspunkt, og tilpasses den konkrete anskaffelsen:

  • «Formålet er å anskaffe møbler som dekker oppdragsgivers behov for [spesifiser behovet; f.eks. kontormøbler], som samtidig er miljøvennlige og bidrar til en sirkulær økonomi. Det legges spesielt vekt på [tilpasses den spesifikke anskaffelsen, og hvilke miljømål oppdragsgiver har og stiller krav til]»
  • «Formålet er å anskaffe møbler som dekker oppdragsgivers behov for solide, miljøvennlige møbler til barnehager. Oppdragsgiver har en målsetting om giftfri hverdag for barn og legger også vekt på sirkulær økonomi.»
  • «Formålet er å anskaffe møbler som dekker oppdragsgivers behov for miljøvennlige møbler til rådhuset/kontorer/administrasjon. Oppdragsgiver har en målsetting om å bidra til bærekraftig trevirke og sirkulær økonomi.»
Oppdatert: 20. desember 2022

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.